Jak działa pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to działania w zakresie optymalizacji, które wdrażane są po to, aby zwiększyć widoczność strony w danym regionie, mieście czy dzielnicy. Z tej formy pozycjonowania korzystać powinny przede wszystkim firmy usługowe działające lokalnie, jak warsztat samochodowy, salon fryzjerski, gabinet lekarski czy hydraulik.

Poza tym pozycjonowanie lokalne to dobra forma na zwiększenie widoczności w sieci dla hoteli, restauracji, barów, lokalnych sklepów stacjonarnych itp. Jak działa lokalne SEO w praktyce, jakie niesie w sobie korzyści i jak kształtuje się cennik pozycjonowania lokalnego?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Odpowiadając na pytanie, co to jest pozycjonowanie lokalne, należy zacząć od Google’a i specjalnego mechanizmu, który amerykański gigant z Kalifornii stworzył kilka lat temu. Dzięki niemu wyszukiwarka Google sugeruje użytkownikom miejsca na podstawie wpisanych przez nich fraz kluczowych w odniesieniu do ich aktualnej lokalizacji, które jednocześnie są najbardziej polecane przez innych internautów. Bez wątpienia to spore ułatwienie dla samych użytkowników, którzy nie muszą wpisywać dodatkowej frazy związanej z lokalizacją (np. firma budowlana mazowieckie, elektryk Warszawa, fryzjer Warszawa Bemowo itp.).

W swoich podstawach, pozycjonowanie lokalne jest zbliżone do tradycyjnej walki o wysoką pozycję strony. Wszystko sprowadza się więc do podstawowych działań, czyli właściwej optymalizacji strony i pozyskiwania linków. Ważne są też frazy kluczowe. Wyglądają one podobnie jak w tradycyjnym pozycjonowaniu z jednym wyjątkiem — mają dodaną nazwę regionu, miejscowości czy dzielnicy świadczenia usług, lub terenu, z którego zależy usługodawcy na klientach (np. mechanik Białystok, fryzjer Białystok Dziesięciny, naprawa rowerów Łomża, hydraulik Gdańsk itp.). W pozycjonowaniu lokalnym istotna jest poprawna optymalizacja onsite i odpowiednie użycie słów kluczowych, które przede wszystkim powinny się jednak znajdować w nagłówkach (H1 i H2), metatagach title i description, oraz treściach na stronie.

Co ważne z perspektywy firmy zlecającej SEO, pozycjonowanie lokalne to z reguły działanie znacznie mniej kosztowne niż SEO na frazy ogólne. Wszystko z uwagi na zdecydowanie mniejszą konkurencję, która ograniczona jest jedynie do zasięgu świadczenia usług przez firmę.

Pozycjonowanie lokalne on-site i off-site

Zakres działań lokalnego pozycjonowania możemy podzielić na:

  • on-site (w obrębie strony): optymalizacja treści pod kątem fraz lokalnych, nasycenie nimi tekstów na witrynie, optymalizacja nagłówków i meta tagów, znacznik na Mapie Google, wdrożenie znaczników schema.org o których więcej przeczytasz w artykule https://rankit.pl/rich-snippets-w-pozycjonowaniu-lokalnym/.
  • off-site (zewnętrzne): pozyskiwanie linków (najlepiej o charakterze lokalnym), dodanie profilu firmy do wizytówek NAP (opis, dokładny adres firmy, dane kontaktowe), udzielanie się na forach branżowych i lokalnych, publikowanie merytorycznych treści, pozyskiwanie pozytywnych opinii w kanałach SM (media społecznościowe) i Google.

Jakie firmy powinny pozycjonować się lokalnie?

Pozycjonowanie lokalne to usługa skierowana do firm, które zasięgiem świadczenia usług są ograniczone do konkretnego obszaru, najczęściej województwa, powiatu, miasta, dzielnicy. To najlepszy sposób, aby pozyskać nowych klientów dla usługodawców, którzy swoje działania oferują wyłącznie na określonym terenie..

Dlatego skuteczne pozycyjonowanie lokalne to dobra opcja dla warsztatów samochodowych, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, gabinetów lekarskich i stomatologicznych, myjni samochodowych, bibliotek, basenów, pubów itp. Pozycjonowanie na frazy lokalne może być również przydatne dla firm, które świadczą usługi drogą Internetową na przykład tworzenie stron internetowych czy pozycjonowanie. Problem pojawia się jednak w momencie, gdy klient chce spotkać się z usługobiorcą na miejscu i porozmawiać i trzeba ma wytłumaczyć, co jak i dlaczego 😉

Linki w pozycjonowaniu lokalnym – skąd zdobywać?

Podobnie jak w pozycjonowaniu tradycyjnym, również w SEO lokalnym jednym z najważniejszych czynników rankingowych są linki prowadzące do strony. Oczywiście powinny to być odnośniki wysokiej jakości, prowadzące z mocnych stron.

Linkbuilding w pozycjonowaniu lokalnym to przede wszystkim pozyskiwanie linków ze stron regionalnych oraz witryn pozwalających udostępnić dane kontaktowe firmy (z ang. NAP — Name, Adress, Phone). Co kluczowe, w wizytówkach NAP należy zadbać o spójność, aby wszystkie wzmianki były identyczne. Algorytmy Google uznają wówczas firmowe dane za wiarygodne i będą częściej wyświetlać w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeżeli to możliwe, w wizytówce NAP dodatkowo powinien znaleźć się link prowadzący do strony firmy. Więcej o cytatach NAP w pozycjonowaniu lokalnym możesz przeczytać na https://rankit.pl/cytaty-nap-w-pozycjonowaniu-lokalnym/.

Innym miejscem na pozyskiwanie mocnych linków są tematyczne fora dyskusyjne, najlepiej związane z danym miastem. Linki na forach umieszcza się na trzy sposoby:

  • klasyczny link w poście, który jest otoczony tekstem,
  • link w sygnaturze (podpisie, który pojawia się pod każdym postem publikowanym przez użytkownika),
  • link w profilu (w polu „strona www”). Należy mieć jednak na uwadze, że takie linki powinny być dobrze podlinkowane poprzez aktywność na forum oraz stanowić element budowania pozytywnego firmy na rynku lokalnym.

Z pomocą przyjść powinny również lokalne serwisy i portale internetowe, na których link można umieścić w postaci baneru lub artykułu sponsorowanego (opcja płatna). Ewentualnie wydawca serwisu może opublikować merytoryczną treść z linkiem za darmo w postaci artykułu gościnnego. Serwis otrzymuje treści wysokiej jakości, a przedsiębiorca mocnego linka (opcja bezpłatna).

Niemal zawsze za wpis lub reklamę w innej formie zapłacić trzeba blogerom czy influencerom, którzy mają swoje kanały w serwisach typu Facebook, YouTube czy Instagram. Pomagają oni w promowaniu usług czy produktów przez recenzję, dodając również link do strony. Z jednej strony to mocne odnośniki, z drugiej szansa zaprezentowania oferty szerokiej społeczności.

Myśląc długofalowo, warto pomyśleć o stworzeniu zaplecza SEO, na którym można umieszczać linki prowadzące do strony firmy. To jednak działanie czasochłonne, wymagające czasu na zapełnienie strony merytorycznymi artykułami i zbudowanie jej mocnej pozycji. Takie linki w pozycjonowaniu lokalnym również są wartościowe.

Może Cię zainteresować również:

Pozycjonowanie lokalne a wizytówka Google Moja Firma

Przedsiębiorcy działający lokalnie powinni również dodać swoje firmy do Mapy Google. Wizytówka Google Moja Firma to szansa na dotarcie do większej liczby odbiorców, zwłaszcza z okolicy. Cały proces zakładania wizytówki Google jest prosty i intuicyjny, a dokładnie opisaliśmy go na naszym blogu we wpisie https://rankit.pl/jak-dodac-firme-do-google-moja-firma/. Co istotne, to opcja również dla tych przedsiębiorców, którzy nie mają strony internetowej. W usłudze Google Moja Firma dodanie adresu URL strony nie jest obowiązkowe. Muszą się w niej natomiast znaleźć najważniejsze dane dotyczące firmy.

Po prawidłowym wypełnieniu wizytówki Google należy ją zweryfikować, najczęściej kodem weryfikacyjnym znajdującym się w liście pocztowym wysłanym przedsiębiorcy lub poprzez SMS. Czas oczekiwania na list to około 2 tygodnie.

Wizytówka Google daje możliwość wypromowania się na rynku lokalnym. Firma będzie się wówczas wyświetlać na odpowiadające jej usługom frazy lokalne, dodatkowo będąc wzbogaconym o adres i numer kontaktowy. Co więcej, po dodaniu wizytówki klienci firmy mogą wystawiać jej opinie, komentarze i oceny w postaci gwiazdek. Warto nie pozostawiać ich bez odpowiedzi, dziękując za pozytywne oceny i próbując zrozumieć niezadowolonych klientów. Niestety, wśród tych ostatnich zdarzają się osoby, które w ogóle nie miały styczności z firmą, a są nasłani przez konkurencję działającą w sposób mający niewiele wspólnego z etyką. Takie działania można jednak zgłosić do wyszukiwarki lub poprosić użytkownika o usunięcie opinii, więcej o usuwanie negatywnych wpisów w Internecie przeczytasz w artykule https://rankit.pl/usuwanie-negatywnych-wpisow-w-internecie/.

Cennik pozycjonowania lokalnego

Nie można podać jednej, stałej ceny pozycjonowania lokalnego. Wszystko zależy od poszczególnych czynników: branży, konkurencji na rynku, obszaru działania, dotychczasowych działań wykonanych pod kątem SEO, jak i oczekiwań klienta. Co jednak dla lokalnego przedsiębiorcy najważniejsze, koszt pozycjonowania lokalnego jest zdecydowanie niższy niż walka o wysoką pozycję strony przy pozycjonowaniu na frazy ogólne.

Podobnie jak przy tradycyjnym pozycjonowaniu, również SEO lokalne należy wykonywać regularnie. W zamian lokalny przedsiębiorca poprawi widoczność swojej firmy w sieci, co przełoży się na wzrost klientów, a więc i większe zyski.

Zainteresowany pozycjonowaniem lokalnym swojej firmy? Napisz do Nas na biuro@rankit.pl lub zadzwoń pod numer +48 532 003 560.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.