Jak sprawdzić linki prowadzące do strony

Linki prowadzące do strony (zewnętrzne) są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycjonowaną witrynę. Ważna jest nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość, jaką niosą w sobie linki przychodzące.

Co to jest linkowanie i jak sprawdzić i jak sprawdzić linki prowadzące do strony?

Czym jest linkbuilding?

Linkbuilding to działania w pozycjonowaniu stron internetowych polegające na tworzeniu sieci linków (klikalnych odnośników)  na zewnętrznych witrynach. Linkbuilding to obok optymalizacji SEO jeden z najważniejszych czynników w walce o wysokie pozycje w Google.

  • Forów internetowych (posty, profile, sygnatury),
  • Blogów (wpisy, komentarze),
  • Portali ogłoszeniowych (ogłoszenia),
  • Wizytówek NAP (tzw. wizytówki firmowe: nazwa, adres, telefon),
  • Katalogów stron,
  • Kanałów Social Media,
  • Artykułów sponsorowanych i gościnnych,
  • Stron wspierających (zaplecza SEO).

Więcej o przykładach linków możesz przeczytać w naszym artykule pt. „Co to jest linkowanie?”.

Po co sprawdzać linki prowadzące do strony?

Sprawdzanie i analiza linków przychodzących do strony jest niezwykle istotna jeśli chcemy zapewnić naszej stronie dobrą widoczność w Google i zniwelować ryzyko kary ze strony Google, na przykład przez celowe działania konkurencji i depozycjonowanie o którym więcej możesz przeczytać w naszym wpisie pt. „Depozycjonowanie stron – co to jest i jak się bronić?”. Ponadto kolejnymi czynnikami dla których warto sprawdzać linki prowadzące do strony to:

  • Wyłapywanie nieaktywnych linków — nieaktywne linki nie wpływają na poprawę widoczności strony w Google. Warto sprawdzać wzmianki o naszej firmie np. za pomocą narzędzi takich jak Brand24 lub alertów Google i reagować kiedy ktoś użyje nazwy naszej bez podlinkowania aktywnym lub uszkodzonym linkiem.
  • Informacje o konkurencji — analiza linków służy śledzeniu konkurencji. W ten sposób, przy wykorzystaniu właściwych narzędzi (np. MajesticSEO, Ahrefs), łatwo określić, ile linków przychodzących ma dany serwis, skąd one pochodzą oraz jakiej są jakości. Dzięki tym informacją o linkach zewnętrznych konkurencji możemy określić część strategii i koszt działań związanych z pozycjonowaniem.
  • Badanie skuteczności działań — Google na bieżąco modyfikuje algorytm, co skutkuje częstymi zmianami czynników mających wpływ na pozycjonowanie. Przez raporty (m.in. z Google Analytics oraz Google Search Console) uzyskać można informacje na temat przychodzących odnośników oraz stron, z których pochodzą. Jeżeli działania nie są wystarczająco efektywne, łatwiej o szybszą reakcję i wprowadzenie zmian.
  • Kontrola pracy pozycjonerów — osobista analiza linków pozwala sprawdzić efektywność działań pozycjonerów odpowiedzialnych za SEO strony. Zdarza się, że przesyłane raporty nie są nawet zbliżone do rzeczywistej pracy na rzecz pozycjonowanej strony.

Bez wątpienia linki zewnętrzne powinny być analizowane i weryfikowane na bieżąco. Obecnie w analizie odnośników pomagają specjalistyczne narzędzia, np.: Google Search Console, MajesticSEO czy Ahrefs.com.

Linki w Google Search Console

Odnośniki prowadzące do strony można sprawdzić w Google Search Console. Wystarczy zalogować się na swoje konto Google, po czym kliknąć zakładkę „Linki”. Dzięki Google Search Console możemy sprawdzić ilość linków zewnętrznych, które zindeksował robot wyszukiwarki. Należy mieć jednak na uwadze, że dane aktualizowane są raz na jakiś czas i nie zawsze jest to lista wszystkich odnośników, jakie prowadzą do naszej strony.

Poza tym raport to także zestaw:

  • najczęstszych anchorów odsyłających do strony,
  • najczęstszych stron, z których prowadzą odnośniki,
  • najczęściej linkowanych adresów URL podstron,
  • Linków wewnętrznych, w obrębie naszej strony.

Wyszukiwanie linków zewnętrznych w MajesticSEO

Płatne narzędzie do analizy linków ostatnich 90 dni oraz 5 lat, prezentowanych w formie diagramów i wykresów kołowych. Linki są analizowane w podziale na:

  • rodzaj linków (dofollow i nofollow),
  • rodzaj anchorów,
  • typy linków (tekstowe, obrazkowe, przekierowania).

Dodatkowo z wyeksportowanego pliku CSV odfiltrować można linki słabej jakości. MajesticSEO bada domeny, analizując je pod kątem tematyki, wskaźnika Trust Flow oraz Citation Flow, jakie są oceniane na podstawie wewnętrznego algorytmu narzędzia i nie powinny być brane pod uwagę jako główne źródła informacji o poszczególnych domenach.

sprawdzanie linków przychodzących w majesticseo

Wyszukiwanie linków przychodzących w Ahrefs.com

Kolejne płatne narzędzie (7 dniowy trial kosztuje 7$), które pozwala na kompleksową analizę linków, informując m.in. o następujących parametrach:

  • liczbie odnośników,
  • parametrach,
  • anchorach.

Poza tym narzędzie udostępnia informacje o słowach kluczowych, najpopularniejszych podstronach i szacowanym ruchu organicznym. Także w tym przypadku wiele danych przedstawionych jest w formie czytelnych wykresów (m.in. przyrost linków w danym okresie).

sprawdzanie linków przychodzących ahrefs

Linki w Google

Niektóre linki zewnętrzne można sprawdzić przy użyciu wyszukiwania w Google. Należy pamiętać, że część linków posiada w tekście zakotwiczenia czysty adres URL lub nazwę brandu, która jednocześnie jest nazwą domeny. Przeszukując w Google za pomocą operatorów „” mamy możliwość wyśledzić zaindeksowane podstrony zawierający dany ciąg znaków. Wygląda to następująco:

wyszukiwanie linków google

Jak sprawdzić moc linków?

Pozostaje zadać sobie pytanie, jak sprawdzać moc linków. Można sugerować się wskaźnikami Trust Flow czy Citation Flow, ale powinny one stanowić tylko pewne odniesienie. Zwłaszcza że algorytmy Google ulegają ciągłej aktualizacji.

W ogólnej ocenie na jakość odnośników wpływa kilka elementów:

  • widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google,
  • powiązanie tematyczne z pozycjonowaną stroną,
  • wiek domeny,
  • ilość i jakość linków prowadzących do domeny,
  • spam – należy zweryfikować czy z witryny nie prowadzi zbyt duża ilość linków wychodzących tworzonych przez automaty do linkowania.

Nie ulega więc wątpliwości, że linki zewnętrzne w pozycjonowaniu stron są kluczowe. Ważna jest jednak nie tylko ich ilość, nade wszystko skupić trzeba się na jakości odnośników i przekazywanej przez nich mocy.

Dlatego warto korzystać z dostępnych narzędzi, możliwie jak najczęściej i najdokładniej analizować linki, naprawiając linki uszkodzone i usuwać te niskiej jakości, które mogą być uznane za SPAM.

Oceń wpis!
[Ocen: 2 Średnia: 3]