Jak sprawdzić linki prowadzące do strony

Linki prowadzące do strony (zewnętrzne) są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycjonowaną witrynę. Ważna jest nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość, jaką niosą w sobie linki przychodzące.

mocne linki seo

Co to jest linkowanie i jak sprawdzić i jak sprawdzić linki prowadzące do strony?

Czym jest linkbuilding?

Linkbuilding to działania w pozycjonowaniu stron internetowych polegające na tworzeniu sieci linków (klikalnych odnośników)  na zewnętrznych witrynach. Linkbuilding to obok optymalizacji SEO jeden z najważniejszych czynników w walce o wysokie pozycje w Google.

  • Forów internetowych (posty, profile, sygnatury),
  • Blogów (wpisy, komentarze),
  • Portali ogłoszeniowych (ogłoszenia),
  • Wizytówek NAP (tzw. wizytówki firmowe: nazwa, adres, telefon),
  • Katalogów stron,
  • Kanałów Social Media,
  • Artykułów sponsorowanych i gościnnych,
  • Stron wspierających (zaplecza SEO).

Więcej o przykładach linków możesz przeczytać w naszym artykule pt. „Co to jest linkowanie?”.

Po co sprawdzać linki prowadzące do strony?

Sprawdzanie i analiza linków przychodzących do strony jest niezwykle istotna jeśli chcemy zapewnić naszej stronie dobrą widoczność w Google i zniwelować ryzyko kary ze strony Google, na przykład przez celowe działania konkurencji i depozycjonowanie . Ponadto kolejnymi czynnikami dla których warto sprawdzać linki prowadzące do strony to:

  • Wyłapywanie nieaktywnych linków — nieaktywne linki nie wpływają na poprawę widoczności strony w Google. Warto sprawdzać wzmianki o naszej firmie np. za pomocą narzędzi takich jak Brand24 lub alertów Google i reagować kiedy ktoś użyje nazwy naszej bez podlinkowania aktywnym lub uszkodzonym linkiem.
  • Informacje o konkurencji — analiza linków służy śledzeniu konkurencji. W ten sposób, przy wykorzystaniu właściwych narzędzi (np. MajesticSEO, Ahrefs), łatwo określić, ile linków przychodzących ma dany serwis, skąd one pochodzą oraz jakiej są jakości. Dzięki tym informacją o linkach zewnętrznych konkurencji możemy określić część strategii i koszt działań związanych z pozycjonowaniem.
  • Badanie skuteczności działań — Google na bieżąco modyfikuje algorytm, co skutkuje częstymi zmianami czynników mających wpływ na pozycjonowanie. Przez raporty (m.in. z Google Analytics oraz Google Search Console) uzyskać można informacje na temat przychodzących odnośników oraz stron, z których pochodzą. Jeżeli działania nie są wystarczająco efektywne, łatwiej o szybszą reakcję i wprowadzenie zmian.
  • Kontrola pracy pozycjonerów — osobista analiza linków pozwala sprawdzić efektywność działań pozycjonerów odpowiedzialnych za SEO strony. Zdarza się, że przesyłane raporty nie są nawet zbliżone do rzeczywistej pracy na rzecz pozycjonowanej strony.

Bez wątpienia linki zewnętrzne powinny być analizowane i weryfikowane na bieżąco. Obecnie w analizie odnośników pomagają specjalistyczne narzędzia, np.: Google Search Console, MajesticSEO czy Ahrefs.com.

Linki w Google Search Console

Odnośniki prowadzące do strony można sprawdzić w Google Search Console. Wystarczy zalogować się na swoje konto Google, po czym kliknąć zakładkę „Linki”. Dzięki Google Search Console możemy sprawdzić ilość linków zewnętrznych, które zindeksował robot wyszukiwarki. Należy mieć jednak na uwadze, że dane aktualizowane są raz na jakiś czas i nie zawsze jest to lista wszystkich odnośników, jakie prowadzą do naszej strony.

Poza tym raport to także zestaw:

  • najczęstszych anchorów odsyłających do strony,
  • najczęstszych stron, z których prowadzą odnośniki,
  • najczęściej linkowanych adresów URL podstron,
  • Linków wewnętrznych, w obrębie naszej strony.

mocne linki seo

Wyszukiwanie linków zewnętrznych w MajesticSEO

Płatne narzędzie do analizy linków ostatnich 90 dni oraz 5 lat, prezentowanych w formie diagramów i wykresów kołowych. Linki są analizowane w podziale na:

  • rodzaj linków (dofollow i nofollow),
  • rodzaj anchorów,
  • typy linków (tekstowe, obrazkowe, przekierowania).

Dodatkowo z wyeksportowanego pliku CSV odfiltrować można linki słabej jakości. MajesticSEO bada domeny, analizując je pod kątem tematyki, wskaźnika Trust Flow oraz Citation Flow, jakie są oceniane na podstawie wewnętrznego algorytmu narzędzia i nie powinny być brane pod uwagę jako główne źródła informacji o poszczególnych domenach.

sprawdzanie linków przychodzących w majesticseo

Wyszukiwanie linków przychodzących w Ahrefs.com

Kolejne płatne narzędzie (7 dniowy trial kosztuje 7$), które pozwala na kompleksową analizę linków, informując m.in. o następujących parametrach:

  • liczbie odnośników,
  • parametrach,
  • anchorach.

Poza tym narzędzie udostępnia informacje o słowach kluczowych, najpopularniejszych podstronach i szacowanym ruchu organicznym. Także w tym przypadku wiele danych przedstawionych jest w formie czytelnych wykresów (m.in. przyrost linków w danym okresie).

sprawdzanie linków przychodzących ahrefs

Linki w Google

Niektóre linki zewnętrzne można sprawdzić przy użyciu wyszukiwania w Google. Należy pamiętać, że część linków posiada w tekście zakotwiczenia czysty adres URL lub nazwę brandu, która jednocześnie jest nazwą domeny. Przeszukując w Google za pomocą operatorów „” mamy możliwość wyśledzić zaindeksowane podstrony zawierający dany ciąg znaków. Wygląda to następująco:

wyszukiwanie linków google

Jak sprawdzić moc linków?

Pozostaje zadać sobie pytanie, jak sprawdzać moc linków. Można sugerować się wskaźnikami Trust Flow czy Citation Flow, ale powinny one stanowić tylko pewne odniesienie. Zwłaszcza że algorytmy Google ulegają ciągłej aktualizacji.

W ogólnej ocenie na jakość odnośników wpływa kilka elementów:

  • widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google,
  • powiązanie tematyczne z pozycjonowaną stroną,
  • wiek domeny,
  • ilość i jakość linków prowadzących do domeny,
  • spam – należy zweryfikować czy z witryny nie prowadzi zbyt duża ilość linków wychodzących tworzonych przez automaty do linkowania.

Nie ulega więc wątpliwości, że linki zewnętrzne w pozycjonowaniu stron są kluczowe. Ważna jest jednak nie tylko ich ilość, nade wszystko skupić trzeba się na jakości odnośników i przekazywanej przez nich mocy.

Dlatego warto korzystać z dostępnych narzędzi, możliwie jak najczęściej i najdokładniej analizować linki, naprawiając linki uszkodzone i usuwać te niskiej jakości, które mogą być uznane za SPAM.

mocne linki seo

17 komentarzy

  1. Kalina 3 lutego 2020 o 14:50- Odpowiedz

    Piękne dzięki za polecenie Brand24! 🙂

  2. Andrzej 9 maja 2020 o 00:10- Odpowiedz

    Dzięki za ten spis, backlinki to temat rzeka. Trzeba być na bieerząco bo roboty Google nie śpią 😉
    Pozdrawiam.

  3. Grzegorz Dudek 19 czerwca 2020 o 10:27- Odpowiedz

    Mega pomocny wpis. Dużo rzeczy nie wiedziałem. Będę wracał do tego artykułu.

  4. Filip 24 czerwca 2020 o 13:09- Odpowiedz

    Super. Ocena za artykuł na na 5! Brakuje informacji kiedy GSC aktualizuje linki zewnętrzne. Z tego co się orientuję trwa to równy miesiąc.
    Pozdrawiam!

  5. Kazik 26 lipca 2020 o 08:37- Odpowiedz

    Ja głównie korzystam z Majestica, chociaż nie jest to tanie narzędzie.

  6. Programista 24 stycznia 2021 o 20:04- Odpowiedz

    Dobry artykuł i przyjazne narzędzia, chociaż wydaje mi się że te narzędzia niestety nie wskazują wszystkich linków zewnętrznyc prowadzonych do naszej strony(widzę co najwyżej 50%) dlaczego tak się dzieje?

    • Kordian Minkina 25 stycznia 2021 o 19:17- Odpowiedz

      Niektóre narzędzia mają zwyczajnie słabe bazy lub ich roboty są zablokowane na stronach.

  7. Wojtek 28 września 2021 o 13:26- Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł nawet dla osoby, która jest nowa w temacie seo. Ładnie tekst podzielony na części. Nie ma jednak opisu że w Google dla Webmasterów też część linków można sprawdzić. Ale to pewnie każdy wie. Pozdrawiam i dziękuję.

  8. Grzegorz 25 marca 2022 o 12:25- Odpowiedz

    Przyznam, że artykuł sporo mi wyjaśnił. Zdecydowanie zastosuję wskazówki u siebie na stronie http://www.luksura.pl tak żeby jak najlepiej pozycjonować i skonfigurować stronę. Dzięki za wiedze!

  9. Agnieszka 22 czerwca 2022 o 15:11- Odpowiedz

    Taki artykuł może wspomóc wielu użytkowników, ja osobiście szukam informacji o linkowaniu do strony uczelni https://vizja.pl Zastanawiam się czy ma optymalną ilość linków.

  10. Emilia 1 lipca 2022 o 12:55- Odpowiedz

    Bardzo pomocny artykuł interesuje mnie sposób dobrego linkowania dziękuję:)

  11. Kenzi 27 września 2022 o 17:48- Odpowiedz

    Ahrefs i MajesticSEO to jedno z najpopularniejszych narzędzi do tego typu rozwiązań, ale czy pod koniec 2022 są dostępne na rynku jakieś nowe oprogramowania, które jesteście skłonni polecić do odnajdywania miejsc, gdzie można umieścić linki w internecie?

  12. Piotr 30 kwietnia 2023 o 15:13- Odpowiedz

    Ja używam ahrefsa i nie rozumiem. Linki przestały się dodawać. Mam 37 od 2 tygodni, choć zdobyłem ze 100 linków. Oscyluje wokół 37. Czy coś nie tak? Czy trzeba więcej czekać na indeksacje, którą i tak wzmacniam zapleczem jakimś?

    • Kordian Minkina 1 maja 2023 o 08:26- Odpowiedz

      Trzeba pamiętać, że zewnętrzne narzędzia to nie to samo co indeks Google. Ahrefs posiada swojego robota i własną bazę. Zapewne przyda się nieco cierpliwości i linki po jakimś czasie zaczną być widoczne. Warto też upewnić się, że strony na których są umieszczone nie mają zablokowanych robotów popularnych narzędzi takich jak właśnie Ahrefs czy Majestic.

  13. Michał 6 listopada 2023 o 15:11- Odpowiedz

    Czy są jakieś darmowe programy do śledzenia linków? Kiedyś w Ahrefs było to częściowo możliwe.

  14. amazonka 15 grudnia 2023 o 10:32- Odpowiedz

    Teraz czuję się pewniej, jak monitorować i zarządzać linkami prowadzącymi do mojej strony internetowej. Dzięki za praktyczne wskazówki!

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.