co to jest linkowanie?

Co to jest linkowanie? Linkowanie to proces związany z tworzeniem struktury klikalnych odnośników wewnątrz strony internetowej oraz na zewnętrznych portalach. Działanie te ma za zadanie polepszenie nawigacji pomiędzy poszczególnymi dokumentami w Internecie. Linkowanie na zewnętrznych stronach internetowych (linkbuilding) to jeden z najważniejszych czynników prowadzących do poprawienia pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach Internetowych takich jak Google.

Obok optymalizacji, podstawą w budowaniu pozycji strony jest linkowanie. Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie poprzez linki to zdobywanie ich dla danej witryny. Czym w praktyce jest linkbuilding, jak zdobywać mocne linki do strony i gdzie je umieszczać?

Umieszczanie linków pozycjonujących nie jest zadaniem dla amatorów i powinno być wykonane przez osoby, które posiadają duże doświadczenie w procesach linkbuildingu.  W przypadku bardzo konkurencyjnych słów kluczowych pozycjonowanie z użyciem linków wymaga umieszczenia w Internecie setek, a nawet tysięcy odnośników prowadzących do pozycjonowanej strony.

Najważniejsze, aby były to linki aktywne i mocne (najlepiej oznaczone atrybutem dofollow, o którym niżej), pochodzące ze stron o wysokim rankingu (widoczność w wyszukiwarce, jakość domeny, ruch użytkowników) w wyszukiwarce Google.

Chcąc dokładniej poznać proces linkowania, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym jest sam link.

Jak zbudowany jest link?

Jak zbudowany jest link? To pytanie często pojawia się w tematach związanych z link buildingiem. Każdy podstawowy link zbudowany jest natomiast z trzech elementów, tj.:

  • adresu strony docelowej,
  • kotwicy (elementu widzianego przez użytkownika jako link),
  • oznaczenia o sposobie otwierania strony (witryna może być otwarta w nowym lub obecnym oknie).

Tekst oznaczony kolorem niebieskim to adres do strony (dokumentu) do jakiego link ma prowadzić. Jest to więc adres strony docelowej. Należy pamiętać, aby w tym miejscu umieścić poprawny i całkowity adres do strony internetowej poprzedzony http:// lub https://. Najlepszym sposobem jest przekopiowanie adresu z paska przeglądarki internetowej.

budowa linków

Tekst oznaczony kolorem czerwony w naszym przykładzie budowy linka to informacja o sposobie otwierania strony do której prowadzi odsyłacz. Link może zostać otwarty w nowym oknie lub na karcie z której aktualnie korzystamy. Wbrew pozorom to ważny element, który jest bardzo pomocny w linkowaniu wewnętrznym i pomaga zatrzymać na dłużej użytkownika na stronie.

Kolorem zielonym oznaczony jest chyba najbardziej kontrowersyjny element budowy odnośnika, którym jest zakotwiczenie (anchor text). To element jaki wyświetla się użytkownikowi na stronie oraz który jest bardzo ważnym elementem w procesie pozycjonowania.

Jak dzielimy linki?

Różne są też rodzaje linków. Z uwagi na tekst zakotwiczenia linki dzielą się na:

  • brandowe – z nazwą firmy (np. Rankit),
  • EMA (z ang. exact match anchor-text) – z tekstem zakotwiczenia odpowiadającym frazie kluczowej,
  • mieszane – połączenie brandu i EMA,
  • nawigujące – przenoszące do danego miejsca na witrynie,
  • adres URL – z adresem strony internetowej umieszczonym w treści.

Zabierając się za pozycjonowanie poprzez linki, należy znać definicję i zasady działania dwóch głównych atrybutów jakie możemy nadać linkom – dofollow i nofollow:

  • Rel=”dofollow” – link przekazujący tak zwany Page Rank, czyli wartość SEO stronie do której prowadzi adres strony. Linki oznaczone atrybutem dofollow mają największą wartość w procesie pozycjonowania stron.
  • Rel=”nofollow” – linki oznaczone atrybutem nofollow czysto teoretycznie nie przekazują Page Ranku. W praktyce warto jednak zdobywać tego typu odnośniki, ponieważ pozwalają one zdywersyfikować źródła linków i pozyskać wartościowy ruch. Co istotne – niedawno Google oficjalnie poinformowało, że używanie tego atrybutu będzie stanowiło wyłącznie sugestię dla robota wyszukiwarki. Oznacza to, że tego typu linki mogą być brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu.

W 2019 Google postanowiło udostępnić 2 kolejne rodzaju atrybutów jakie możemy nadać linkom na naszej stronie internetowej:

  • Rel=”sponsored” – dla linków sponsorowanych, reklamowych. Przykładem takich linków mogą być odnośniki z publikacji lub artykułów. Osobiście odradzam stosowanie tego znacznika wszystkim wydawcom i reklamodawcom!
  • Rel=”ugc” – ugc to user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników. Przykładem tego typu linków mogą być odnośniki zdobywane poprzez umieszczanie wpisów na forach w postaci postów i komentarzy na blogach.

Z kolei pod kątem miejsca, w którym umieszczono link, dzieli się je na wewnętrzne i zewnętrzne:

  • Linki wewnętrzne – umieszczone w obrębie tej samej witryny (tzw. linkowanie wewnętrzne).
  • Linki zewnętrzne – pozyskiwane z domen zewnętrznych (np. linki z blogów, linki z ogłoszeń, stron internetowych, katalogów, mediów społecznościowych itp.).

W końcu linki dzielimy z uwagi na sposób ich pozyskania, rozróżniając linki naturalne i sztuczne (nienaturalne):

  • Linki naturalne – udostępniane w sposób naturalny przez twórców stron internetowych. Podlinkowywane są w ten sposób materiały, które zostały uznane za ciekawe, merytoryczne, tematyczne czy warte polecenia.
  • Linki nienaturalne – linki zdobyte w sposób celowy, aby manipulować algorytmem wyszukiwarek. Najczęściej tego typu linki zdobywają osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych.

Często w branży SEO można usłyszeć stwierdzenie, że linki naturalne są lepsze od nienaturalnych – to mit! Jakość linków należy oceniać pod kątem miejsca (domeny) z jakiego został on zdobyty, a nie od sposobu w jaki został zdobyty. Co prawda, za linki naturalne nie musimy płacić czasem czy pieniędzmi, ale przecież największe znaczenie ma to czy link ten przełoży się na poprawę widoczności strony czy nie.

Czytaj również:

Dlaczego linkowanie jest istotne w pozycjonowaniu strony?

Linkowanie jest istotne w procesie pozycjonowania stron, ponieważ linki nadal mają kluczowe znaczenie w walce o topowe pozycje w wyszukiwarce Google. Obok optymalizacji, strony technicznej witryny oraz contentu to linki są kluczowym czynnikiem dla układania rankingu w Google. Linkowanie pozwala na rozprowadzanie pomiędzy poszczególnymi dokumentami w sieci tak zwany Page Rank.

Nie ulega wątpliwości, że seo link building jest niezbędny dla osiągnięcia dobrej pozycji w Google. Ważne natomiast, aby budowa popularności na zewnętrznych stronach opierała się na mocnej jakości linkach, pochodzące z silnych witryn. Tworzenie linków słabej jakości może dać odwrotny efekt, który skończy się karą od Google’a i spowoduje spadek witryny w wynikach wyszukiwania.

Skąd pozyskiwać mocne linki?

Profesjonalny linkbuilding to pozyskiwanie linków z wielu różnorodnych źródeł. Tak więc, gdzie umieszczać linki do swojej strony? Akurat możliwości są ogromne – możemy wyróżnić na przykład artykuły sponsorowane, posty na forach i blogach itp. Do linkowania można wykorzystać m.in.:

  • Zaplecze – strony internetowe stworzone dla celów pozycjonerskich. Dobre zaplecze SEO powinno przede wszystkim wyglądać jak normalna strona internetowa i nie budzić podejrzeń użytkowników. Dobre zaplecze SEO generuje ruch użytkowników i posiada dobrej jakości linki przychodzące.
  • Katalogi stron – przez katalogi rozumiemy specjalne serwisy internetowe, które gromadzą informacje o stronach i firmach w podziale na kategorie. Katalogi mogą być darmowe lub płatne. Tematyczne i nie tematyczne. Najczęściej dodanie do nich wpisu obarczone jest uiszczeniem jednorazowej opłaty. Obecnie w sieci istnieje niewielka liczba wartościowych katalogów stron, do których warto dodać stronę. Najlepiej, aby katalog był tematyczny i był częścią większego serwisu, który generuje ruch.
  • Publikacje branżowe i artykuły sponsorowane – linki sponsorowane są umieszczane na popularnych portalach, najlepiej tematycznych. To atrakcyjna forma promocji, która przynosi duże korzyści, głównie prowadząc do większej liczby odbiorców. Obecnie artykuły sponsorowane to najpopularniejsza metoda linkbuildingu.
  • Wpisy w mediach społecznościowych – o ile posty z linkami w mediach społecznościowych nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, o tyle zwiększają zaufanie wyszukiwarki do strony oraz przekładają się na ruch użytkowników.
  • Ogłoszenia – ogłoszenia z linkiem przedstawiające ofertę firmy odbiorcom. Oprócz linków zdobytych za pomocą ogłoszeń, mamy realną szansę pozyskać również klientów, którzy szukają danej usługi czy produktu na stronie serwisu z ogłoszeniami.
  • Nap’y (z ang. Name, Address, Phone Number) – linki z wizytówki NAP pochodzą z miejsc, w których umieszczane są podstawowe informacje o firmie, identyfikujące działalność i pozwalające pozyskać klientów na rynku lokalnym.
  • Komentarze na blogach i forach – miejsca, gdzie użytkownicy zadają wiele pytań, na które warto udzielić odpowiedzi, zachęcając ich do skorzystania z oferty sprytnie przemycając link, oczywiście bez nachalnego reklamowania usług czy produktów.

Linki w pozycjonowaniu lokalnym

Linki w pozycjonowaniu lokalnym mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia topowych pozycji w Google. W pozycjonowaniu lokalnym warto korzystać z takich źródeł linkowania jak artykuły sponsorowane na lokalnych serwisach internetowych, wizytówki NAP, linki i komentarze z blogów i for. Można pokusić się również o zbudowanie tematycznego zaplecza, które podlinkowane jest z regionalnych domen na przykład stron urzędowych czy regionalnych portali.

Warto także wykorzystać bardziej kreatywne sposoby na pozyskiwanie linków lokalnych jak sponsorowanie lokalnych wydarzeń czy klubów sportowych. Instytucje organizujący takie wydarzenia zwykle dzielą się linkami sponsorów na swoich stronach internetowych.

Ile kosztują linki pozycjonujące?

Nie ma stałego cennika dla linków pozycjonujących. Cena zależna jest od wielu czynników. Jeżeli to linki sponsorowane, zależy między innymi od wartości i popularności strony, z której prowadził będzie link do pozycjonowanej witryny. Konieczne jest też stworzenie merytorycznego wpisu. Ten można napisać osobiście, skorzystać z usług copywritera specjalizującego się w content marketingu, mając pewność, że będzie on merytoryczny i napisany zgodnie z zasadami SEO, albo wszystko zlecić osobom odpowiadającym za publikację. Dlatego linki sponsorowane na portalach branżowych to najdroższa forma linkbuildingu.

Taniej, nawet bezpłatnie linki dodawać można w katalogach stron, podobnie udzielać się na forach i w mediach społecznościowych. Jednak wszystko wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, który można przeznaczyć na rozwój firmy. Oba rozwiązania – samodzielna walka o linki lub zlecenie tego profesjonalnym agencjom – ma swoje dobre i złe strony.

Osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy o pozycjonowaniu i pozyskiwaniu linków nie powinny jednak zabierać się za to samodzielnie. Zasady wyszukiwarki Google zabraniają sztucznej manipulacji czynnikami rankingowymi, a takimi bez wątpienia są działania związane z linkowaniem strony. Zbyt nachalne i nieprzemyślane pozyskiwanie linków SEO może skutkować otrzymaniem filtra ze strony Google, czyli obniżeniem widoczności strony na wybrane słowa kluczowe.

Oceń wpis!
[Ocen: 0 Średnia: 0]