co ma wpływ na pozycjonowanie stron

Czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google z każdym rokiem jest coraz więcej. Część z nich jest jest oficjalnie przedstawiona przez twórców algorytmu, inne natomiast mogą być jedynie przedmiotem domysłu, który specjaliści SEO starają się sprawdzić w praktyce podczas pozycjonowania stron. Z całą pewnością kluczowymi aspektami jest optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznym, wysokiej jakości treści, a także linki do strony. W ostatnich latach rośnie również wpływ czynników behawioralnych, które mają coraz większy wpływ na to, na jakiej pozycji w wyszukiwarce pojawi się nasza witryna. Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki na temat tego, od czego zależy pozycjonowanie stron internetowych.

Jak treść wpływa na pozycjonowanie?

Roboty Google indeksują witryny i przypisują je do odpowiednich fraz kluczowych na podstawie zawartego na nich contentu. Nic więc dziwnego, że niemal od zawsze usługi pozycjonowania stron www wiążą się z pisaniem tekstów na stronie w postaci opisów produktów, kategorii czy artykułów poradnikowych.

Wpływ treści na stronie na pozycję witryny staje się w ostatnich latach jeszcze bardziej istotny. Osoby, który korzystały z usług SEO 10 lat temu mogą odnieść wrażenie, że przede wszystkim należy skupić się na stworzenie długich artykułów, które nasycone są słowami kluczowymi. Oczywiście dobór właściwych fraz i optymalizacja tekstu są w dalszym ciągu istotnymi elementami procesu pozycjonowania i zaraz opowiemy o tymi nieco więcej, jednak w ostatnich latach coraz silniejszy wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce mają czynniki behawioralne. Użytkownik strony powinien znaleźć na informacje, których realnie poszukuje. W praktyce więc, jeśli jego celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jaki rower do 3000 zł, a nasz artykuł poradnikowy rozpoczyna się od historii stworzenia roweru, to nasz użytkownik najpewniej stronę opuści. Wraz z tą informacją algorytm uzna, że na stronie nie znajdują się przydatne informację dla osób, które wpisują powyższe zapytanie i obniży pozycje w rankingu Google.

Kolejnym ważnym aspektem związanym z treściami na stronie jest ich wiarygodność. W ostatnich latach wzrasta waga treści, w których obecny wymieniony jest autor i podane są źródła. Z początku ta zmiana dotknęła przede wszystkim serwisów medycznych i finansowych, ale obecnie również pozostałe branże powinny zabiegać o uwiarygodnienie swoich treści w powyższy sposób.

Optymalizacja treści – jakie czynniki realnie wpływają na optymalizowanie

Zanim rozpoczniemy pisanie swojego tekstu poradnikowego lub opisu produktu jednym z najważniejszych aspektów jest dobranie właściwych słów kluczowych, a także zweryfikowanie działań contentowych konkurencji. Warto wybrać frazy, które będą w stanie zapewnić nam odpowiednią liczbę wejść, ale jednocześnie nie będą zbyt konkurencyjne, ponieważ w takim przypadku ich wypozycjonowanie może być zbyt kosztowe. Należy również pamiętać, że w swoim tekście należy dostarczyć treści, które są przydatne dla użytkownika i przynajmniej część z nich nie znajduje się w najbardziej topowych wynikach. Parafraza artykułów konkurencji może nie być więc wystarczający, by zdobyć osiągnąć sukces. Pamiętajmy oczywiście, że tekst musi być unikalny. Być może częściowa duplikacja treści nie będzie wiązała się z karą algorytmiczną, jednak z całą pewnością nie przyczyni się do poprawy pozycji.  Dawno minęły czasy black hat seo, w których specjaliści SEO mogli automatycznie generować niezliczone ilości tekstów, zdobywając niemal natychmiast wysokiej opozycje. Współczesne metody White Hat SEO są bardziej wymagające, jednak z całą pewnością mają pozytywny wpływ na jakość treści na stronach internetowych.

Jak jednak zabrać się za optymalizację treści na stronie w jej klasycznym rozumieniu, które jest ciągle skuteczne. Przede wszystkim dobrana fraza kluczowa musi pojawić się w adresie URL. Kolejnym miejscem, w którym należy ją umieścić jest Title ( tytuł strony) , czyli element widoczny w wynikach wyszukiwania. Jest to jeden z istotniejszych czynników rankingowych. W meta danych nie możemy pominąć również odpowiedniego description. Nie ma ono bezpośredniego przełożenia na pozycję, ale jest to element widoczny w wynikach wyszukiwania, który przyciąga uwagę użytkowników. Warto tutaj również umieścić słowo kluczowe, ponieważ zostanie ono pogrubione. Samo description może wpłynąć pozytywnie na współczynnik kliknięć ( CTR), który jest również uznawany za czynnik rankingowy.

O czym jeszcze należy pamiętać przy optymalizacji treści? Ważna jest struktura nagłówków. Najistotniejszy dla strony jest oczywiście nagłówek H1, w którym powinna znaleźć się fraza kluczowa. Nagłówki H2,H3, H4 etc powinny tworzyć przemyślana strukturę całej treści. W nich również umieszczamy słowa kluczowe. Świetnym sposobem jest skorzystanie z popularnych pytań z naszą frazą Możemy je znaleźć, korzystając z programów takich jak Senuto. Ahrefs czy Semstorm, ale również po prostu w wyszukiwarce Google w zakładce podobne pytania.

Przy optymalizacji treści nie zapominajmy o obrazkach. Nazwijmy odpowiednio plik zdjęcia, dodajmy tekst alternatywny, a także zadbajmy o niską wagę. Dzięki takim zabiegom możemy pojawić się w wyszukiwarce Google Grafika.

Techniczne czynniki on site, które wpływają na pozycję strony www

Jakie jeszcze czynniki wpływają na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google? Od czego zależy skuteczne pozycjonowanie? Są to oczywiście kwestie techniczne, którym należy poświęcić równie dużo uwagim, by zadbać o pozycjonowanie twojej strony. Zazwyczaj sprawdza się je podczas audytu seo , jednak aby nasza witryna mogła zachować wysokie pozycje warto sprawdzać stan techniczny regularnie.

Indeksacja strony w Google

To, czy nasza strona zostanie zauważona przez roboty Google i zaindeksowana w indeksie zależy od wielu czynników. Należy jednak zrobić wszystko, by wartościowe treści nie były przed tym procesem zablokowane. Z drugiej strony należy zablokować treści wtórne lub podstrony z danymi użytkowników. Warto w tym celu przemyśleć odpowiednie uzupełnienie pliku robots.txt i tagów no index. Jest to szczególnie istotne w przypadku większych stron, np. sklepów internetowych. Google w ostatnich latach znacząco ogranicza zużycie swoich zasobów na indeksację, więc strony o znikomej wartości dla naszego biznesu warto pominąć.

Aby pomóc w indeksacji strony warto zadbać również o stworzenie mapy strony i dodaniu jej do Google Search Console.

Architektura strony i linkowanie wewnętrzne

Ten temat oczywiście wiąże się z poprzednim. Nasz strona powinna posiadać spójna i przemyślaną architekturę, która będzie funkcjonalna zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Do każdej istotnej strony powinniśmy się móc dostać za pomocą 2 – 3 kliknięć. Realizuje się to za pomocą linkowania wewnętrznego, czyli między innymi menu na stronie głównej i podstronach, a także bread crumbs, czyli okruszków, które są dodatkową formą nawigacji. To jednak automatyczne sposoby linkowanie. Powinniśmy również linkować między sobą podobne treści.

Wpływ błędów na stronie na pozycjonowanie strony

Czynnikiem wpływającym na pozycję są również błędy na stronie, takiej jak 404 i 500. Jeśli ani Google ani użytkownicy nie będą mogli dotrzeć do strony docelowej, to ostatecznie Google usunie takie podstrony ze swojego indeksu. Jeśli błędów jest więcej, to może mieć to wpływ zmniejszoną częstotliwość odwiedzin ze strony robotów Google i spadki widoczności całej witryny.

Szybkość ładownia strony i dopasowanie do urządzeń mobilnych

Ładowania strony nie można pominąć podczas technicznej optymalizacji strony i oceny jakości strony, jeśli chcemy uzyskać wysoką pozycję w Google. Szybkość strony ma bezpośredni wpływ na zachowanie użytkowników, którzy mogą opuścić naszą stronę bez czekania na jej pełne załadowanie. Również roboty Google pomijają strony, które ładują się zbyt długo.

Google bierze pod uwagę również dopasowanie do urządzeń mobilnych. W swoich działaniach SEO skupi się więc, by zawartość strony na telefonie i komputerze była taka sama, także by nawigacja po serwisie była praktyczna. Będzie to miała wpływ również konwersję. Pamiętajmy o tym, że od paru lat wartość strony jest oceniana przede wszystkim na podstawie wersji mobilnej – Mobile First Index.

Dane strukturalne- czy wpływają na widoczność strony?

Za pomocą danych strukturalnych możemy mieć wpływ na interpretację strony przez roboty. Dzięki schema.org Możemy otagawać poszczególne elementy w naszym serwisie, poczynając od tematyki, a na konkretnych parametrach produktu kończąc. W wielu przypadkach będzie to miało pozytywny wpływ również na wyświetlenia wyników w wyszukiwarce poprzez wyświetlenie dodatkowych elementów.

Jak linki zewnętrzne (backlinki) wpływają na pozycję twojej strony?

Zdecydowanie jednym z najważniejszych czynników rankingowych od samego początku są linki. Ilość i jakość linków ma bezpośredni wpływ na autorytet strony. Jeśli do naszego serwisu prowadzą odnośniki z serwisów, które cieszą się wysokim zaufaniem, to jest to sygnał dla Google, że nasz strona jest wartościowa. Należy jednak pamiętać, że przede wszystkim liczy się jakość. Dawno minęły czasy, gdy do oceny strony Google brał pod uwagę wszystkie linki prowadzące do naszej strony.

Pamiętajmy również o monitoringu swoich działań za pomocą takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Search Console, ponieważ algorytm wyszukiwarki internetowej ciągle się zmienia. Aby osiągnąć większy sukces, warto połączyć działania seo i sem, ponieważ nasza witryny zyska znacznie większą widoczność w płatnych i bezpłatnych wynikach.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.