Pozycjonowanie za darmo - czy to możliwe

Cieszy fakt, że niemal każdy właściciel strony internetowej, zwłaszcza przedsiębiorca, jest świadom, że pozycjonowanie i działania SEO są niezbędne dla poprawy i utrzymania dobrej widoczności w wyszukiwarce Google. Niestety, nadal duża część użytkowników szuka na tym polu oszczędności. Tymczasem darmowe pozycjonowanie w żadnym, nawet najmniejszym stopniu nie jest tak efektywne, jak w pełni profesjonalne pozycjonowanie strony. Jednak po kolei…

Pozycjonowanie strony za darmo – czy to możliwe?

Pozycjonowanie bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu jest możliwe, ale tylko w teorii. Nie brakuje darmowych narzędzi (np. wyszukiwarka Google, Google Trends, Ubersuggest, Search Console, Google Page Speed Insights, Pingdom, SEO META in 1 CLICK, Screaming Frog SEO Spider, Free Backlink Checker, Lighthouse), które pomagają w pozycjonowaniu strony, podobnie jak w całym marketingu internetowym. Niestety, nie są one tak funkcjonalne, jak w pełni profesjonalne, stworzone jako pomoc dla SEO-wców narzędzia z miesięcznym czy rocznym abonamentem.

Zresztą same narzędzia nie wystarczą. Niezbędna jest także wiedza z SEO — nie tylko podstawowa, ale specjalistyczna. Tymczasem całe know-how pozycjonera to wiele różnych zagadnień z zakresu SEO strony internetowej. Użytkownik, który nie jest specjalistą od SEO, na pewno nie będzie w stanie zrozumieć wszystkich czynników rankingowych, zasad działania algorytmów i innych zależności, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza że schematy działania algorytmów nie są stałe, ale ulegają ciągłym modyfikacjom, co zmusza do zmiany strategii podejmowanych działań, których celem jest wypromowanie witryny w wynikach wyszukiwarki Google.

Czytaj również:

Co daje SEO i pozycjonowanie stron?

Same terminy — SEO i pozycjonowanie stron — wielokrotnie są ze sobą utożsamiane. Faktycznie mają wiele wspólnego, a na pewno jeden cel, którym jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania — najczęściej wyszukiwarki Google. Jeżeli dokładniej przyjrzeć się tym terminom, pozycjonowanie obejmuje w dużej mierze działania off-site, a w tym:

  • Pozyskiwanie linków zwrotnych (link building)
  • Monitorowanie sytuacji strony w Gogle
  • Wdrażanie niezbędnych poprawek

Z kolei SEO to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, co jest podstawą w dążeniu do wysokiej pozycji witryny w Google. SEO jest więc kluczowym elementem pozycjonowania, a mówiąc więcej, punktem wyjścia dla tego typu działań. Do SEO zalicza się m.in.:

  • Wartościowy content (z frazami kluczowymi, tytułem, nagłówkami),
  • Znaczniki title i meta description,
  • Linkowanie wewnętrzne,
  • Prawidłowa struktura strony,
  • Przyjazne linki,
  • Cześć techniczna: szybkość ładowania strony, responsywność, dostępność, indeksacja itp.

Co najważniejsze, optymalizacja strony w Google i jej pozycjonowanie to niezbędne elementy dla widoczności witryny w największej wyszukiwarce świata. Takie działania niosą w sobie ogromne korzyści, a w tym:

  • Wzrost liczby wizyt użytkowników na stronie – właściwie dobrana i wdrażana strategia SEO umożliwia poprawę widoczności strony www w TOP 10 wyników wyszukiwania pod danymi frazami kluczowymi. To z kolei gwarancja większej liczby użytkowników.
  • Wzrost korzyści finansowych – większy ruch bezpośrednio przekłada się na maksymalizację zysków.
  • Zwiększenie świadomości i reputacji marki – lepsza pozycja strony w Internecie to większa renoma firmy. Jednym z celów pozycjonowania, o którym wspominają wszyscy eksperci SEO PR, jest ukazanie firmy jako podmiotu o ugruntowanej pozycji na rynku.
  • Uzyskanie wizerunku eksperta w branży – dobrze zoptymalizowane i merytoryczne treści nie tylko budują pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jako że są pisane pod użytkownika, odpowiadając na jego potrzeby, pozwalają zaprezentować się jako ekspert w branży.
  • Utrzymanie przewagi nad konkurencją – konkurencja w Internecie jest ogromna. Skuteczne pozycjonowanie pozwala utrzymać przewagę nad konkurentami i zostać liderem branży.

Czynniki rankingowe – jak pozycjonować stronę w Google?

Jak zostało wspomniane, algorytmy wyszukiwarki Google ulegają stałym modyfikacjom, dlatego nawet najlepsi SEO-wcy nie wiedzą ze 100% dokładnością, co aktualnie wpływa na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Lata doświadczeń pozwoliły jednak wybrać czynniki najważniejsze dla SEO. Google ma ich ponad 200, pośród których najważniejsze są:

  • Czynniki on-site (słowa kluczowe w tytule strony i w treściach, nagłówki h1, h2 i h3, słowa kluczowe w atrybucie alt, długość, jakość i unikalność treści, stosowanie linków kanonicznych, linki wewnętrzne w nawigacji, linki wewnętrzne w treści, szybkość ładowania strony, dopasowanie do urządzeń mobilnych, formatowanie treści, aktualizacja treści, publikowanie materiałów wideo, dane strukturalne, ustawienie robots.txt, mapa strony, sznurki przekierowań 301, bezpieczeństwo, tzw. shallow content, dane kontaktowe, frazy kluczowe w URL, błędy językowe na stronie).
  • Czynniki off-site (linkowanie zewnętrzne, profil linków, autorytet i wiek domeny, popularność marki w Internecie, historia domeny).

Mimo iż Google nie ujawniło wszystkich czynników rankingowych, zadbanie o powyższe elementy da gwarancję, że strona znajdzie się w ścisłym topie wyników wyszukiwania pod daną frazą kluczową.

Rodzaje linków i ich koszt

Nie da się pozycjonować strony bez budowania bazy linków. Tzw. link building to pozyskiwanie linków, które kierują na pozycjonowaną witrynę. Poza tym warto pamiętać o linkowaniu wewnętrznym. Z uwagi na typy linków rozróżnia się odnośniki:

  • Zewnętrzne — wychodzące poza pozycjonowaną stronę i prowadzą do niej z zewnętrznego źródła,
  • Wewnętrzne — przenoszące na inną podstronę w tym samym serwisie,
  • Dofollow — dzielące się mocą strony odsyłającej,
  • Nofollow — niedzielące się mocą strony odsyłającej,
  • Sponsored – dla artykułów sponsorowanych (nie korzystajcie z tego znacznika),
  • Ugc (User Generated Content) – dla treści które tworzą użytkownicy.

Co najważniejsze, linki zewnętrzne odsyłające do danej strony (backlinki), są jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

Skoro najbardziej wartościowe linki pochodzą ze stron o wysokim autorytecie wyszukiwarki, warto wiedzieć, jak sprawdzić jej renomę. Pomagają w tym specjalne narzędzia (np. Trust Flow, Domain Authority). Pośród najważniejszych czynników strony mających wpływ na jej autorytet, wymienia się m.in.: ruch na stronie, widoczność w Google, profil linków na witrynie. Same backlinki pochodzą z wielu źródeł, np.:

  • content marketingu i publikacji wpisów,
  • pozycjonowania lokalnego,
  • specjalnych platform pośredniczących w procesie publikacji,
  • kanałów Social Media,
  • serwisów partnerskich,
  • artykułów gościnnych,
  • branżowych katalogów stron,
  • komentarzy na forach,
  • stron satelitarnych (zaplecz),
  • artykułów sponsorowanych.

Widać w związku z tym wyraźnie, że stworzenie strategii link buildingu jest naprawdę trudne i kosztowne. Cena linku zależna jest od wielu czynników (m.in. pozycji strony w Google, ruchu na stronie). Zwykły użytkownik może sobie z tym nie poradzić, a na pewno stworzony przez niego profil linków nie będzie wystarczająco różnorodny. Poza tym własny link building wcale nie musi oznaczać dużych oszczędności, a nawet przynosić straty, jeżeli linki będą SPAM-em, ukazane treści niemerytoryczne, a strony linkujące niską renomę w Google.

Czas to również pieniądz!

Optymalizacja i pozycjonowanie to działania, które muszą generować pewne wydatki, nawet wówczas, kiedy użytkownik próbuje osobiście walczyć o wysoką pozycję w Google. Co nie mniej istotne, wszystkie działania są również czasochłonne, pochłaniając długie godziny, które przedsiębiorca mógłby przeznaczyć na rozwój firmy.

To kolejny powód do tego, aby pozycjonowanie strony zlecać osobom trzecim, najlepiej specjalizującym się w tym agencjom o bogatym portfolio i z doświadczeniem w usługach SEO.

Pozycjonowanie za darmo – podsumowanie

Nie da się wypozycjonować strony internetowej bez ponoszenia pewnych kosztów. Zwłaszcza że to działania, które muszą być podejmowane regularnie i solidnie, zgodnie z zasadami SEO i algorytmów wyszukiwarki Google. Każdy pojedynczy element SEO i pozycjonowania powinien wynikać z wcześniej opracowanej i realizowanej krok po kroku strategii. Tylko tak można zadbać o wysoką pozycję witryny w wynikach wyszukiwania pod daną frazą kluczową, a następnie czerpać korzyści z miejsca w TOP 10, TOP 5 czy TOP 3 w Google.

Samodzielne działania często nie mają sensu, są nieefektywne, a przy tym wcale nie dają dużych oszczędności finansowych. Wszak, jak ktoś zna się na wszystkim, tak naprawdę nie zna się na niczym. Lepiej więc wyszukać firmę specjalizującą się w SEO i mieć pewność, że zatrudniony w niej zespół SEO-wców, pozycjonerów, grafików i copywriterów robi wszystko, aby w pełni profesjonalnie wypromować pozycjonowaną stronę, oczywiście na bieżąco analizując realizowane działania.

Oceń wpis!
[Ocen: 1 Średnia: 5]