Koszt pozycjonowania strony w Google

Koszty pozycjonowanie strony w Google – dowiedz się ile powinno kosztować pozycjonowanie! Z Internetu korzysta dziś coraz szersze grono społeczeństwa. Sieć służy nie tylko do sprawdzania najnowszych informacji z Polski i ze świata. To również źródło wyszukiwania informacji o produktach, usługach i samych firmach. Nic dziwnego, że w takiej sytuacji właściciele stron firmowych i sklepów chcą zajmować topowe pozycje w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza wyszukiwarki Google. W tym miejscu pojawia się miejsce dla SEO, a skoro tak, warto zadać pytanie o koszt pozycjonowania strony.

Koszt pozycjonowanie strony na skróty:

Koszty pozycjonowania stron internetowych w Polsce

Odpowiedź na pytanie o koszt pozycjonowania strony internetowej nie może być precyzyjna, jeżeli SEO-wiec nie ma wystarczającej ilości informacji o samej witrynie, konkurencji i wymaganiach klienta. Porównać można ją z odpowiedzią o cenę samochodu. Auto można nabyć za kilka tysięcy złotych, ale równie dobrze wydać na nie 50 000 czy 100 000 zł i więcej. Różny jest też koszt pozycjonowania w Google. Pośród najważniejszych czynników mających relatywny wpływ na cenę pozycjonowania strony lub sklepu on-line, wyróżnia się m.in.:

  • Stan strony internetowej — optymalizacja i dopasowanie strony do słów kluczowych to podstawa, która zapewnia wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jeśli strona posiada dobry i rozbudowany content, jest technicznie poprawna to osoba/firma przejmująca działania SEO ma na starcie mniej pracy do wykonania.
  • Dotychczasowe działania związane z pozycjonowaniem i historia domeny – strona powinna być pozycjonowana non stop. Jednak działania związane z pozycjonowaniem stron w przeszłości mogą mieć wpływ na obecny status domeny. Jeśli pozycjonowanie było prowadzone zgodnie ze sztuką SEO i domena posiada dobrą historię – nie ma powodów do niepokoju. Jeśli natomiast domena była poddawana działaniom mocnego black hat seo i została na nią nałożona kara w postaci filtra lub bana to wtedy sytuacja się komplikuje.
  • Konkurencyjność branży — w niszowych branżach łatwiej wybić się na topowe pozycje wyszukiwarki i odwrotnie – im bardziej konkurencyjna branża, tym trudniej o wysokie pozycje w Google, a pozycjonowanie trwa dłużej i jest bardziej kosztowne.
  • Liczba słów kluczowych — dawniej strony pozycjonowało się na kilka czy kilkanaście fraz. Obecnie się od tego odchodzi, pozycjonując je na większą ilość słów kluczowych. To oznacza więcej pracy podczas analizy i optymalizacji treści, jak i wymaga stworzenia dodatkowych treści z zakresu content marketingu, co winduje w górę koszt pozycjonowania sklepu czy strony.
  • Cel pozycjonowania — najczęściej celem pozycjonowania jest wysoka pozycja w Google. Inaczej to wygląda w przypadku międzynarodowych korporacji, a inaczej w przypadku lokalnego sklepu. Celem może być również wzmocnienie marki przez zwiększenie jej świadomości w sieci.
  • Zaangażowanie agencji — wielu klientów nie wie, że pozycjonowanie to praca nie tylko dla SEO-wca. Przy projekcie pracują również programista, webmaster, grafik, copywriterzy czy specjaliści od reklamy. Pominięcie którejś z grup przekłada się na efekt pozycjonowania.
  • Analiza konkurencji — konieczne jest przeanalizowanie tego, jak radzi sobie konkurencja. To analiza strony, linków i podejmowanych przez nią działań.
  • Narzędzia SEO — dla walki o wysoką pozycję strony niezbędne są właściwe narzędzia. Przy pozycjonowaniu przez agencje pracujące nad wieloma projektami, ceny abonamentów w podziale na pojedynczego klienta są iluzoryczne, ale w niewielkim stopniu wpływają na miesięczny koszt pozycjonowania strony.

Nie ma więc jednej ceny za pozycjonowanie. Trudno jednak nazwać takim zabiegiem usługę za 200 zł miesięcznie. To znacznie szerszy zakres pracy niż się wielu wydaje, a tym samym wyższe koszty. Wielu pozycjonerów przyjmuje, że koszt pozycjonowania w Internecie to nie mniej niż 1000-2000 zł miesięcznie.

Popularne metody rozliczenia w SEO

Poza wszystkimi powyższymi czynnikami, które mają wpływ na cenę pozycjonowania, ważny dla kosztu jest również model rozliczenia z agencją. Najważniejsze, aby znaleźć kompromis i model korzystny dla klienta i agencji SEO. Dlatego opierać się należy na wzajemnym zaufaniu, co wymusza wybór renomowanej agencji o dużym doświadczeniu.

Konieczne jest spisanie odpowiedniej umowy, która zawiera szczegółowe ustalenia. W przypadku ewentualnych nieporozumień to kluczowy dokument, aby udowodnić swoje racje i dochodzić praw na drodze postępowania sądowego. Pośród najpopularniejszych metod rozliczeń między klientem a agencją SEO, wymienia się m.in.:

  • Abonament – stała ustalona kwota, którą klient płaci za określone prace nad jego stroną i pozycjonowaniem. Jest to obecnie najpopularniejszy model rozliczenia, który zapewnia komfort pracy agencji SEO lub pozycjonera, dając przy tym klietowi gwarancje wykonania określonej pracy.
  • Opłaty za ruch na stronie – opłata określana jest na podstawie ruchu wygenerowanego przez firmę od pozycjonowania. Ruch może być mierzony na przykład na podstawie Google Search Console lub statystyk Google Analytics.
  • Rozliczenie za osiągnięte pozycje – niegdyś bardzo popularny model rozliczenia z agencją SEO. Dziś żadna szanująca się firma SEO nie zaoferuje rozliczenia wyłącznie w modelu za określone pozycje w TOP10.
  • Abonament + premia za pozycje w top10 – model hybrydowy łączący stałą miesięczną opłatę, którą firma może przeznaczyć na pracę nad pozycjonowaniem strony klienta oraz premie za osiągnięte pozycje na pierwszej stronie wyników, która jest swego rodzaju motywacją.

Powyższe metody dotyczą długoterminowych usług SEO, co wiąże się z podniesieniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Poza tym płatne mogą być pozostałe, ale często jednorazowe usługi (np. audyt, optymalizacja, usuwanie kar nałożonych przez Google itp.).

Jak zmieniło się rozliczenie za pozycjonowanie w ciągu ostatnich lat?

Agencje oferowały i nadal oferują różne modele współpracy przy pozycjonowaniu stron. Wszystko po to, aby znaleźć optymalny model rozliczeń dla klienta.

·        rozliczenie za osiągnięte pozycje

Do niedawna największą popularnością cieszyło się rozliczenie za osiągnięte pozycje, choć obecnie to model zastępowany przez inne metody, między innymi w związku ze zmianami w algorytmach Google. Wśród największych zalet tego modelu są prostota i czytelność. Klient płaci za wysokie pozycje strony na dane słowa kluczowe (z reguły przyjmuje się obecność strony w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania). Miesięczny koszt pozycjonowania strony ustala się przez sprawdzenie pozycji strony na wskazane frazy w poszczególnych dniach, a następnie mnoży się przez ustalone stawki.

Obok zalet, model rozliczenia za osiągnięte pozycje posiada liczne wady na które narażone są przede wszystkim firmy pozycjonujące ale również klient, który nie może oczekiwać wysokiej jakości działań. Pozycjonowanie stron obecnie wymaga comiesięcznych inwestycji (linki, content, analiza), a te zajmują czas i pochłaniają spore koszty.

·        stały abonament

Dla wielu to najbardziej sprawiedliwa forma rozliczenia za pozycjonowanie stron lub sklepów on-line. Jest ona powszechnie stosowana na zachodzie Europy i cieszy się rosnącą popularnością również w Polsce. Agencja każdego miesiąca otrzymuje stałe wynagrodzenie, z kolei klient dokładnie wie, jakie koszty będzie musiał ponieść w skali miesiąca i uwzględnić je po stronie wydatków firmy.

Bardziej kompleksowe jest też pozycjonowanie, gdyż agencja nie skupia się jedynie na pozycji strony. To z kolei daje lepsze rezultaty pracy pozycjonerów. Oczywiście ważne jest zaufanie na linii klient – agencja. Poza tym warto na bieżąco monitorować jej pracę przez analizę dostarczanych przez agencję raportów z wykonanych działań.

·        opłaty za ruch na stronie

Innym modelem rozliczenia, który nie skupia na konkretnych frazach kluczowych, jest opłata za ruch na stronie. Najczęściej pod uwagę brane są wejścia pochodzące z wyszukiwarki, ewentualnie wejścia przez dany zakres słów kluczowych, aby liczyć tylko użytkowników potencjalnie zainteresowanych ofertą. Przy ustalaniu warunków współpracy obie strony określają bazową ilość użytkowników, od której prowadzi się rozliczenia. Jedynym zagrożeniem jest współpraca z nieuczciwymi agencjami. Mogą one zwiększać liczbę odwiedzin przez kupowanie sztucznego ruchu.

·        płatności hybrydowe

Poza trzema głównymi modelami współpracy stosuje się również hybrydowe metody rozliczeń. Są one połączeniem stałego abonamentu w niższej cenie z opłatą za efekty. To model uczciwy i efektywny, w którym klient płaci jedynie za dobrze wykonaną pracę, jednocześnie motywując agencję do osiągania jeszcze wyższych pozycji i generowania większego ruchu.

Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?

Koszt pozycjonowania strony internetowej jest różny, zależny od wielu czynników. Niezależnie od branży, zawsze to działania niosące w sobie dużą wartość dla prowadzonego biznesu. Pozycjonowanie należy traktować jako inwestycję w firmę, podobnie jak ma to miejsce przy wszystkich innych działaniach reklamowych. Poprawa strony w Google to więcej potencjalnych klientów, a tym samym maksymalizacja zysków, co jest głównym celem każdego przedsiębiorstwa.

Potwierdzają to statystyki wskazujące, że większość ruchu internetowego przejmują witryny wyświetlane na pierwszej stronie Google pod danym słowem kluczowym. Im witryna www znajduje się dalej w wynikach wyszukiwania, tym mniejszy jest jej zasięg.

Czytaj również:

Inną zaletą pozycjonowania są względy wizerunkowe. Skoro wielu internautów poszukuje informacji w sieci, sprawdzając również firmy, jeżeli nie znajdą danej marki lub sklepu, uznają je za mało profesjonalne, o wątpliwej wiarygodności.

Jakie są koszty pozycjonowania, które ponosi agencja SEO?

Wydatki ponoszone przez agencję względem pozycjonowania, podobnie jak koszty SEO dla klienta, są różne. Im bardziej renomowana agencja, a SEO kompleksowe, tym przy projekcie pracuje szersze grono specjalistów: SEO-wcy, programiści, webmasterzy, graficy czy copywriterzy. Liczy się nie tylko ich doświadczenie i umiejętności. Dla świadczenia usług najwyższej jakości koniecznie muszą oni korzystać ze specjalistycznych programów w rozszerzonych wersjach, na ogół płatnych. Skoro rosną wydatki agencji, wyższy jest również koszt pozycjonowania sklepu czy strony dla klienta.

Warto wspomnieć również o usługach związanych z linkbuildingiem. Firma zajmująca się pozycjonowaniem ponosi koszty zakupu płatnych artykułów, utrzymywaniem zaplecza czy procesem związanym z ręcznym zdobywaniem odnośników.