wizerunek marki w internecie

Współcześnie każda firma musi walczyć o rozpoznawalność. To, jak jest się postrzeganym, ma ogromny wpływ na popularność i funkcjonowanie każdego przedsięwzięcia. Internet jest medium, które z jednej strony bardzo ułatwia to zadanie, ale z drugiej generuje szum informacyjny. Jak nie zaginąć w takiej masie danych? Radzimy jak zbudować wizerunek marki w Internecie, by skutecznie zdobywać nowych klientów oraz utrzymać już tych zdobytych!

Czym jest wizerunek marki w Internecie

Wizerunek marki w Internecie to sposób, w jaki dana marka istnieje w świadomości klientów, konsumentów, ale też pracowników i kontrahentów. Składa się na niego szereg skojarzeń wizualnych, a także subiektywne doświadczenia, odczucia, oczekiwania itp. Nie zawsze musi być identyczny w przypadku wszystkich odbiorców, a czasem nawet niekoniecznie zgodny z prawdą.

Czym jest wizerunek marki w praktyce? To wykreowany obraz i opinia o danej firmie. Przede wszystkim składają się na niego identyfikacja wizualna, czyli logo, kolorystyka, stylistyka itp., a także strategie marketingowe oraz kontakt z klientami. Stworzenie pozytywnego, atrakcyjnego wizerunku sprawia, że marka staje się rozpoznawalna, zwraca na siebie uwagę, budzi zaufanie itp. Pozwala to zdobyć przewagę nad konkurencją i wyróżnić się na rynku.

Co składa się na wizerunek marki

Warto dokładniej omówić co składa się na wizerunek marki, ponieważ jest to kilka niezwykle istotnych elementów. Ich profesjonalna realizacja przynosi wiele wymiernych korzyści. Co sprawia, że firma jest rozpoznawalna, lubiana i popularna?

Nazwa firmy

Ten podstawowy element ma wbrew pozorom ogromny wpływ na to, jak odbierana jest marka. Przede wszystkim powinna być prosta do wymówienia i zapamiętania. Tylko wtedy ma szansę zaistnieć w świadomości większej grupy klientów. Najlepiej, gdyby nawiązywała do profilu działalności firmy. Nie powinna wzbudzać żadnych negatywnych, nieprzyzwoitych czy wulgarnych skojarzeń, nie tylko w ojczystym, ale też innych językach. W tym punkcie warto wspomnieć również o wyborze odpowiedniej domeny – nazwy w internecie. Duża grupa domen jest już zarezerwowana, przez co ich wybór jest mocno ograniczony.

Identyfikacja wizualna marki

Ludzie są wzrokowcami. Uwielbiamy rzeczy ładne, na które z przyjemnością się patrzy. Liczne badania wykazują, że niezdecydowani klienci ostatecznie wybierają produkty, które mają ładniejsze opakowanie. Z tego względu tak bardzo ważna jest identyfikacja wizualna marki, czyli jej logo, slogan, wiodąca kolorystyka, krój pisma oraz inne elementy oraz zabiegi artystyczno-użytkowe. Gdy marka posiada atrakcyjny, wyrazisty, charakterystyczny styl, szybko przyciągnie uwagę odbiorców i stanie się rozpoznawalna.

Strona internetowa i profile w social media

Współcześnie każda firma i marka koniecznie musi w jakikolwiek sposób być widoczna w Internecie. Podstawą jest własna witryna, która nie tylko gwarantuje dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, ale także jest atrakcyjna wizualnie. Warto zainwestować we własną domenę, zawierającą w sobie nazwę, a także zlecić wykonanie strony profesjonalnej firmy. Taka witryna powinna być maksymalnie przejrzysta, by każdy odwiedzający użytkownik bez problemu potrafił się po niej poruszać. Warto opisać na niej historię, zespół pracowników itp., by klienci zyskali większe zaufanie wobec marki. Coraz popularniejszy jest także tzw. content marketing, czyli regularne publikowanie wpisów na firmowym blogu, które są nie tylko ciekawe i użyteczne, ale też wspomagają pozycjonowanie stron.

Social media w budowaniu marki firmy w Internecie

Profile na social media służą natomiast do utrzymania już zdobytych klientów. Usprawniają kontakt z nimi, umożliwiają szybkie zyskanie feedbacku na temat swoich działań, sprawiają, że marka jest na co dzień obecna w świadomości odbiorców itp. Warto regularnie publikować wartościowe posty, które są interesujące, pożyteczne lub zabawne.

Jak budować wizerunek marki

Po wyborze chwytliwej, niepowtarzalnej nazwy i zaprojektowaniu spójnej, estetycznej identyfikacji wizualnej można podjąć kolejne kroki w celu promowania swojej działalności. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak budować wizerunek marki, by zdobyć nowych klientów, dobrą reputację oraz stabilną pozycję na rynku. Współcześnie wypracowano wiele skutecznych strategii marketingowych, które pozwalają sprawnie osiągnąć największe korzyści.

Na początek dobrze jest jasno określić misję marki. Warto przy okazji podjąć decyzję o jawnym wspieraniu pozytywnej ideologii lub ruchu – może Twoja marka jest wegańska, ekologiczna albo przyczynia się do rozwiązywania palących problemów społecznych? Biznes ma ogromny wpływ na tego typu sprawy, dlatego koniecznie powinno się pokazywać swoją świadomość oraz dobrą wolę, by zmieniać świat na lepsze.

Kolejnym ważnym krokiem jest zaplanowanie działań promocyjnych. Współcześnie świetnie sprawdza się tzw. WOMM (Word of Mouth Marketing), czyli marketing szeptany. Metoda ta polega na rozprzestrzenieniu pozytywnych informacji na temat marki, w sposób naśladujący naturalny i przypadkowy. Internet bardzo ułatwia to zadanie – intrygujący post, klip czy inna forma audiowizualna od razu wywołuje reakcje u odbiorców, prowokując ich do dyskusji. Dzięki temu marka sprawnie zyska rozpoznawalność.

womm a budowanie wizerunku firmy

Najlepszym sposobem, by osiągnąć marketingowy sukces, jest dobra kampania reklamowa. Powinna być ciekawa, użyteczna, albo zabawna. W ostatnich latach można było zaobserwować wiele takich akcji promocyjnych, często realizowanych z dużym rozmachem. Wcale nie trzeba jednak inwestować ogromnych pieniędzy, by powstała popularna, chwytliwa reklama. Często doskonale sprawdzają się tzw. kampanie viralowe, które mogą opierać się nawet na kilku filmach nagranych telefonem czy memach. Klienci zawsze doceniają innowacyjność i pomysłowość.

Współcześnie jednym z największych wyzwań jest skuteczne wypromowanie swojej firmy lub marki, tak by sprawnie zdobyła rozgłos. Wśród dużej konkurencji trudno jest się wyróżnić. Na szczęście, dzięki usługom takim jak pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach można zdobyć spory ruch użytkowników. Jeśli więc chcesz, by Twoi klienci znaleźli Cię bez znajomości adresu witryny czy nazwy marki, koniecznie zainwestuj w narzędzia lub osoby specjalizujące się w SEO i pozycjonowaniu. Dzięki temu zdobędziesz więcej nowych klientów, którzy znajdą Twoje produkty lub usługi wpisując w Google lub inną wyszukiwarkę hasła i frazy związane z daną branżą.

Niezwykle istotne jest także to, by zadbać o pozytywną reputację. Najbardziej przyczynią się do tego dobry kontakt z konsumentami i kontrahentami. Jeśli każdego traktuje się z kulturą, uwagą oraz odpowiednią dozą serdeczności, z pewnością zagwarantuje to pozytywne opinie się o danej marce i firmie. Warto postarać się, by nawet same opisy sprzedawanego produktu sprawiły, by użytkowników zapragnął nabyć u nas produkt lub zlecić wykonanie usługi. Należy bezwzględnie wystrzegać się wszelkich działań, które mogłyby kogokolwiek urazić, dyskryminować czy w jakikolwiek inny sposób niosłyby negatywny przekaz.

Badanie wizerunku marki

Wizerunek marki tworzy się latami. Najrozsądniej jest więc mieć świadomość tego, jakie opinie o niej krążą i jak rysuje się w świadomości konsumentów. Regularna kontrola umożliwia wprowadzenie działań, które przyniosą poprawę, a także pozwala szybko reagować na ewentualne kryzysy. Nawet firmy działające już od wielu lat mogą przejść transformację i zupełnie odmienić sposób, w jaki postrzegają ich odbiorcy. Niezależnie od tego, czy dopiero wchodzisz na rynek, czy jesteś już na nim od dawna, co jakiś czas warto wykonać badanie wizerunku marki.

W ten sposób można szybko uzyskać wiele przydatnych informacji, nie tylko dotyczących tego, jak Twoja marka jest odbierana przez konsumentów. Dzięki temu sprawdzisz, czy stosowane działania marketingowe są skuteczne, a przy okazji możesz poznać szczegóły dotyczące samych klientów, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć swoją grupę docelową.

Badania wizerunku marki same w sobie również przyczyniają się do jego poprawy. Odbiorcy dostają bowiem wtedy sygnał, że zależy Ci na ich opinii. Poczują się docenieni i szanowani. Chętniej wybiorą produkty lub usługi, z którymi mają pozytywne skojarzenia. Będą mieli wrażenie, że w pewien sposób przyczynili się do rozwoju tej marki, więc automatycznie stanie się im bliższa.

Identyfikacja wizualna firmy w budowaniu wizerunku

Nie bez powodu mówi się: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Warto więc mieć świadomość tego, jak ważna jest identyfikacja wizualna firmy w budowaniu wizerunku. Najrozsądniej jest zlecić jej stworzenie profesjonalnemu projektantowi, doświadczonemu w tego typu zadaniach. Z pewnością będzie świadomy tego, jakie zabiegi przyczyniają się do pozytywnego odbioru.

W projektowaniu wszystko ma znaczenie. Bardzo ważny jest np. dobór koloru logo czy opakowań. Według badań określone barwy są różnie odbierane przez ludzi i podświadomie powodują różne odczucia, np. pomarańcz wzmaga apetyt, granat sprawia wrażenie profesjonalizmu, a zieleń kojarzy się ze zdrowiem. Postaraj się kreować komunikaty wizualne, które w pełni oddadzą najważniejsze cechy Twojej marki.

Identyfikacja wizualna powinna być przede wszystkim zgodna z charakterem działalności firmy. Dobrze by nawiązywała do współczesnych trendów w projektowaniu, dostosowanych m.in. do urządzeń mobilnych. Musi być uniwersalna, czytelna, estetyczna i ciekawa.

Pozytywny wizerunek marki lub w firmy w Internecie z pewnością przyczyni się do rozwoju działalności. Przyciągnie nowych klientów, a także zatrzyma już tych zdobytych. Sieć jest specyficznym medium, więc koniecznie należy zadbać o to, by być w niej odpowiednio widocznym. Warto postawić na proste, wyraziste i intrygujące komunikaty, a także na bieżąco sprawdzać skuteczność swoich działań.

1 komentarz

  1. Andrzej 6 września 2019 o 11:14- Odpowiedz

    Czyli w skrócie:
    – okres siebie,
    – zbuduj siebie,
    – określ odbiorcę,
    – określ potrzeby odbiorcy,
    – Zaspokój potrzeby odbiorcy,
    – sprawdzi, czy działa,
    – skoryguj?

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.