czym jest marketing rekomendacji

Marketing rekomendacji – polepsz opinie o swojej firmie oraz docieraj do nowych klientów w Internecie! Weryfikacja opinii o produkcie, usłudze czy samej firmie przez Internet staje się normą. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Potwierdzają to badania, ponieważ nawet 70% z nich zbiera informacje o usłudze czy produkcie, zanim podejmie decyzje o zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi. Jeżeli w sieci brak kluczowych dla niego informacji lub są one nieprzychylne, użytkownik będący potencjalnym klientem może nie podjąć decyzji zakupowej. Tu pojawia się miejsce na działania rekomendacyjne, czyli marketing rekomendacji (z angielskiego Word of Mouth Marketing, WoMM). Na czym polega ta forma marketingu Internetowego i ile kosztuje marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji – czym jest?

Jak sama nazwa wskazuje, Marketing rekomendacji to forma reklamy polegająca na rekomendacji usług i produktów w różnych kanałach wymiany informacji. Między innymi to blogi, grupy dyskusyjne (m.in. na portalach społecznościowych), fora internetowe, portale branżowe, serwisy zbierające opinie itp. Jaką siłę ma marketing rekomendacji? Badania wskazują wyraźnie, że ta forma reklamy może przynieść firmie ogromne korzyści. Otóż według badań Nielsena, opiniom czy rekomendacjom internetowym w większym stopniu niż klasycznym przekazom reklamowym ufa 92% użytkowników. Nic dziwnego, że to jedna z częściej stosowanych strategii komunikacyjnych, po jakie sięgają agencje interaktywne.

Efektywność marketingu rekomendacyjnego wynika z faktu, że jest to przekaz bardziej wiarygodny niż z klasycznej reklamy promującej dany produkt czy usługę. W najprostszym tłumaczeniu marketing rekomendacyjny to działania, które mają na celu zmotywować klienta do dzielenia się pozytywnymi opiniami o produkcie, usłudze czy marce. To ważne i skuteczne z uwagi na decyzje zakupowe użytkowników, którzy w dużej mierze sugerują się znalezionymi w sieci opiniami, ocenami i rekomendacjami innych ludzi. Kluczowy jest fakt, że to prawdziwi użytkownicy, z którymi można wejść w interakcję i dopytać o szczegóły.

Na czym polega marketing rekomendacji?

Dla wielu WoMM to marketing szeptany. Obie formy marketingu mają wiele cech wspólnych, ale widoczne są między nimi także pewne różnice. Otóż marketing rekomendacyjny opiera się na opiniach o marce publikowanych w Internecie, a marketerzy dążą do tego, aby pojawiające się informacje w większości były pozytywne. Najważniejsze, aby opiniowane produkty lub usługi były autentyczne i właśnie w tej kwestii jest największa różnica między WoMM a szeptanką.

W marketingu szeptanym opinie na kanałach dyskusyjnych, na których pojawiają się użytkownicy zainteresowani danym produktem lub usługą, umieszczają na ogół zatrudnieni w tym celu pracownicy. Publikują oni posty reklamowe i tworzą pozytywne wpisy, ale nie ma to nic wspólnego z wiarygodną oceną. W większości nie mieli bowiem nawet do czynienia z rekomendowanym produktem (usługą). To opinie umieszczane w sieci za wynagrodzenie. W marketingu rekomendacji komentarze tworzą użytkownicy, którzy skorzystali z produktu lub usługi, przez co są one wiarygodne. Dlatego WoMM daje lepsze rezultaty. Poza tym to również w pełni etyczna forma marketingu, wzmacniająca wizerunek firmy.

Ile kosztuje marketing rekomendacji?

Wiadomo, na czym polega marketing rekomendacji. Czas odnieść się do kosztów takiej kampanii. Jak przy każdej usłudze cena jest taka, jaką ktoś jest skłonny za nią zapłacić – lub odwrotnie – za ile dana osoba czy firma podejmie się działania.

Jeżeli to kampania realizowana w sposób w pełni profesjonalny przez ekspertów, udział bierze w niej co najmniej kilka osób. Jedne osoby są odpowiedzialne za wpisy i interakcję z innymi użytkownikami, inne z kolei zajmują się monitoringiem mediów. Niezbędne są również profesjonalne narzędzia monitorujące, pośród których najpopularniejszym jest Brand24. Inne to NewsPoint, IMM, SentiOne czy darmowa usługa Google Alerts. Narzędzia informują o odpowiedziach w obserwowanych tematach i pomagają wyłapać miejsca, w których toczy się dyskusja.

Do kampanii zasiadają eksperci, którzy mają duże doświadczenie w marketingu rekomendacji, znają dobrze daną branżę i wiedzą wiele o marce klienta. Wbrew pozorom analiza, opracowanie strategii i ustalenie scenariusza komunikacyjnego zajmuje wiele czasu.

Czytaj również:

Profesjonalnie prowadzona kampania marketingu rekomendacji nie jest tanią usługą, zapewnia natomiast bardzo dobre efekty. Tania i nieprofesjonalna kampania WoMM to pieniądze wyrzucone w błoto, a odbudowa wizerunku marki będzie trudna, czasochłonna i pochłonie o wiele więcej środków. Dlatego w przeliczeniu na jeden wpis to wydatek rzędu co najmniej kilkudziesięciu złotych, a więc za całą kampanię miesięcznie zapłacić trzeba najczęściej przynajmniej kilka tysięcy złotych. Oczywiście wycena zależna jest od szczegółów zlecenia i skali kampanii.

WoMM, czyli niezastąpiona forma marketingu

Właściwie przeprowadzona kampania marketingu rekomendacji niesie w sobie wiele korzyści. Nie tylko pozwala zrobić szum wokół marki, zwiększając jej rozpoznawalność. Poza tym to możliwość dotarcia do nowych klientów, którzy dotychczas nie słyszeli o produktach lub usługach firmy.

Nie można zapominać, że kampania WoMM ma swoje przełożenie na efekty SEO i widoczność strony w wynikach wyszukiwarki Google. Niektóre wpisy mają odnośniki do strony firmy, a więc przekładają się na jej pozycję w wyszukiwarce.

Jednak WoMM to forma reklamy nie tylko dla firm o pochlebnych opiniach klientów. Korzyści z marketingu rekomendacji mają również firmy, które nie cieszą się pozytywnymi opiniami. Umiejętne działania w ramach WoMM mogą je złagodzić, co również przekłada się na wzrost sprzedaży. Kampania marketingu rekomendacji to niezastąpiona metoda zamykająca cały proces zakupowy.

Marketing rekomendacyjny – badania

Nie ulega wątpliwości, że marketing rekomendacji to ciekawa i skuteczna forma reklamy dla promowania produktów i usług. Badania marketingu rekomendacji potwierdzają wyraźnie, że użytkownicy Internetu coraz częściej sprawdzają opinie i oceny interesujących ich produktów. Pozytywne komentarze prawdziwych użytkowników sieci są dla nich wystarczającym dowodem na to, że warto zainwestować w dany produkt. Ta forma reklamy daje więc znacznie lepsze efekty niż zwykła reklama, jednocześnie będąc od niej tańszą. Dlatego warto brać ją pod uwagę, choćby kosztem znacznie mniej efektywnego, a przy tym mało etycznego marketingu szeptanego.

Oceń wpis!
[Ocen: 1 Średnia: 5]