czym są wyszukiwarki internetowe

Wyszukiwarki internetowe obecne są w naszym codziennym życiu. Każdy bowiem poszukuje różnych informacji w Internecie. Wyszukiwanie informacji dzięki wyszukiwarkom jest szybkie i łatwo dostępne. Wyszukiwarka internetowa to algorytm, który ocenia dopasowanie witryny do danego wyrażenia i na tej podstawie przygotowuje listę najbardziej odpowiednich stron internetowych.

W dobie XXI wieku coraz więcej informacji pozyskuje się z Internetu, przeglądając go, wykorzystując do tego wyszukiwarki internetowe. Co to wyszukiwarki, jak działają i jak wygląda ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce oraz na świecie?

Czym są wyszukiwarki Internetowe?

Wyszukiwarki internetowe (z ang. search engine) to strony lub programy, które umożliwiają przeszukiwanie sieci internetowej w celu znalezienia pożądanych informacji. Po wpisaniu w wyszukiwarkę danej frazy kluczowej algorytm wyszukiwarki zbiera i porządkuje wszystkie upublicznione w internecie treści, pokazując wyniki najlepiej dopasowane (według algorytmu danej wyszukiwarki) do wpisanego hasła. W krótkiej chwili wyszukiwarka wyrzuca wiele wyników wyszukiwania. Na samej górze znajdują się wyniki najbardziej powiązane z hasłem interesującym internautę. Jeśli więc szukasz konkretnych informacji w Internecie, nie musisz znać adresu konkretnej strony, wyszukiwarki internetowa sama znajdzie najodpowiedniejsze treści.

Warto w tym miejscu zauważyć, z czego składają się wyszukiwarki internetowe. Wyszukiwarka to bowiem cztery podstawowe elementy, tj.:

  • Pająki (z ang. spider/crawler) czytające kod strony i zbierające informacje o jej treści.
  • Bazy danych, do których trafiają informacje zebrane przez pająki. Strony są indeksowane na podstawie ich tematyki. Baza danych przechowuje więc zaindeksowane strony.
  • Indeks, czyli spis słów i adresów stron internetowych, które ukazują miejsca, gdzie występuje wpisana w wyszukiwarkę przez internautę fraza. Można powiedzieć, że indeks wyszukiwarki jest analogiczny do indeksu który możemy znaleźć w książkach lub gazetach i pozwala odnaleźć odpowiednią stronę – w tym wypadku internetową.
  • Program wyszukujący, który jest widoczny dla internauty i używany na co dzień. Użytkownik, który wpisuje daną frazę (słowa kluczowe) w oknie wyszukiwarki sprawia, że program przeszukujący rozpoczyna przeszukiwanie indeksów.

Należy przy tym również zauważyć, że angielska nazwa wyszukiwarki, czyli search engine jest mocno zbliżona do rozszerzenia dla SEO (z ang. search engine optimization). To nie przypadek, ponieważ SEO to optymalizacja witryn internetowych właśnie dla wyszukiwarek. Jako że każda witryna chce mieć jak najszersze grono użytkowników, celem jest zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pod daną frazą kluczową. Warto przy tym wiedzieć, jak działają wyszukiwarki internetowe.

Jak działają wyszukiwarki Internetowe?

Dla działania wyszukiwarki internetowej trzeba znać ich budowę, o czym wyżej. Ważną rolę odgrywają więc pająki czytające kod strony. Sposób czytania kodu przez pająki wyszukiwarki różni się jednak znacznie od parsowania kody przez popularne przeglądarki internetowe. Pomijane są przy tym znaczniki HTML, a sczytywane jedynie same treści. Pająk jednocześnie otagowuje tekst, dodając do niego znaczniki. Tagi przesyłają informację dotyczącą tematyki witryny do programu wyszukującego.

Informacje zebrane przez pająki trafiają do baz danych. Strony przejrzane przez pająki zostają zindeksowane. Same roboty wyszukiwarki co jakiś czas korzystają z tych baz i ponownie śledzą treść strony, dodając na niej znaczniki i ponownie indeksując. Taki proces trwa na okrągło.

Może Cię zainteresować również:

Spisem słów zebranych przez roboty wyszukiwarki jest indeks. Do słów dodaje się odnośniki powiązane ze słowami. Indeksy są częścią wyszukiwarki internetowej i można je porównać do spisu treści lub indeksów w książkach. Dzięki nim można odnaleźć stronę, na której znajdują się treści akurat wyszukiwane przez internautę.

Nie mniej ważny jest program wyszukujący, utożsamiany z wyszukiwarką internetową. Wpisanie do wyszukiwarki poszukiwanej frazy rozpoczyna proces przeszukiwania indeksów w celu znalezienia danego zwrotu. W momencie wyszukania danej frazy program pokazuje internaucie strony zawierające wpisywaną przez niego frazę.

Lista najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce

Wyszukiwarki internetowe w Polsce są bardzo różne. Najpopularniejszą jest oczywiście Google, ale poza tym pamiętać trzeba o Yahoo!, Bing oraz DuckDuckGo.

  • Google — zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka w Europie i Polsce. Z Google korzysta blisko 98% internautów. Google działa od 1998 roku i regularnie udoskonala swój algorytm.
  • Yahoo! — wyszukiwarka powstała w 1994 roku z udziałem około 0,60%.
  • Bing — wyszukiwarka powstała w 2009 roku na bazie MSN Search. To wyszukiwarka Microsoftu, z której obecnie korzysta jedynie 0,48% polskich internautów. To domyślna wyszukiwarka systemu Windows, która pozwala na oglądanie filmów bez przejścia na stronę docelową.
  • DuckDuckGo — wyszukiwarka gwarantująca użytkownikom poufność. Właściciele zapewniają, że DuckDuckGo nie przechowuje żadnych danych związanych z zachowaniem użytkowników. Poza tym można ją dostosować pod kątem rozmiaru czcionki czy koloru. Jej udział w rynku to 0,11% i rośnie.

Popularnymi w Polsce wyszukiwarkami są również Onet, Wirtualna Polska czy Interia. Niestety, nie są to autorskie projekty, a opierają się na algorytmie udostępnianym przez Google. Ciekawą wyszukiwarką, stworzoną na podstawie technologii rozwijanych w Instytucie Podstaw Informatyki PAN, jest NEKST (skrót od Narzędzia Eksploracji Semantycznej Tekstów).

Ranking wyszukiwarek na świecie

Podobnie jak w Polsce, Google prowadzi również w światowej klasyfikacji, jeżeli wziąć pod uwagę wyszukiwarki internetowe. Lista najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie na rok 2018 wygląda następująco:

  • Google – 92,86%,
  • Bing – 2,41%,
  • Yahoo! – 1,82%,
  • Baidu – 0,89%,
  • Yandex RU – 0,59%,
  • DuckDuckGo – 0,41%.

Jako że trzy pierwsze zostały już opisane, warto bliżej określić inne najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe:

  • Baidu – wyszukiwarka najpopularniejsza na rynku chińskim, z której korzysta 75% Chińczyków (ok. 500 mln internautów). Baidu zawiera w sobie m.in. mapy, serwisy społecznościowe czy streaming muzyki.
  • Yandex – wyszukiwarka stworzona na rynek rosyjskojęzyczny, m.in. dla Rosji, Turcji, Kazachstanu, Białorusi, Uzbekistanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Armenii i Izraela. Z wyszukiwarki uruchomionej w 1997 roku korzysta około 30 mln użytkowników.

W jakiej wyszukiwarce warto się pozycjonować?

Walka o wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania jest niezbędna dla zwiększenia liczby internautów, a tym samym klientów. Jeżeli wziąć pod uwagę rynek polski, internautów zainteresowanych walką o klientów powinny interesować jedynie najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w PL. Dlatego w praktyce wystarczy pozycjonować się w Google. Skoro na 100 przypadków korzystania z Internetu aż 98 tyczy się Google, nie ma potrzeby pozycjonowania w innych wyszukiwarkach.

3 komentarze

  1. Marta 17 grudnia 2019 o 09:32- Odpowiedz

    Pamiętam jeszcze czasy, kiedy działały polskie wyszukiwarki Netsprint i Netoscop 😉 Stety i niestety – była kwestia czasu, aż prężnie rozwijający się Google zdominuje cały rynek.

    • Kordian Minkina 17 grudnia 2019 o 09:39- Odpowiedz

      To prawda. A ile byłoby zabawy gdybyśmy musieli pozycjonować jeszcze na dwie dodatkowe wyszukiwarki 😉

      • Marta 17 grudnia 2019 o 15:20- Odpowiedz

        Pewnie 😉 Być może to nawet na rękę, że u nas w PL Google ma niemal zupełną dominację, brak konkurencji ze strony Binga czy Yandexa 🙂 Na świecie to prawie 93%, wbrew pozorom pozostałe 7% daje pole do manewru, ale u nas jest to już niemal 99% rynku, więc pozycjonowanie się np. wyłącznie na Bing mija się z celem 🙂 Pozdrawiam! 🙂

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.