Co to jest pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które pozwolą zaistnieć Twojej stronie w Internecie. Bez różnicy czy prowadzisz stronę firmową czy bloga Twoim celem powinno być dotarcie do jak największego grona osób. Rosnąca popularność Internetu sprawia, że z roku na rok z wyszukiwarek takich jak Google codziennie korzysta kilka milionów użytkowników w poszukiwaniu informacji, produktów czy usług.

Dzięki pozycjonowaniu stron Twoja strona będzie wyświetlać się na czołowych pozycjach, co w znaczny sposób przełoży się na jej popularność. Dowiedz się czym jest pozycjonowanie strony i jakie korzyści wynikają z działań związanych z promowaniem strony w wyszukiwarkach.

Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych to wszelkie działania prowadzące do zwiększenia widoczności strony www w wyszukiwarkach internetowych jak Google czy Bing. Należy mieć świadomość, że pozycjonowanie to działania nie do końca zgodne z wytycznymi w wyszukiwarek, co czasem może zakończyć się karą skutkującą częściowym obniżeniem widoczności (filtrem) lub całkowitym wyindeksowanie strony (banem).

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania Google

Po wpisaniu w oknie wyszukiwarki Google dowolnego hasła otrzymujemy listę stron, które są uporządkowane. Teoretycznie kolejność stron powinna przedstawiać ranking od najlepszej do najgorszej. Nie jest to do końca prawdą, ponieważ większość stron zajmująca czołowe pozycje w wyszukiwarce znajduje się tam tylko dlatego, że jest skutecznie pozycjonowana.

Wyniki wyszukiwania różnią się między sobą w zależności od słowa kluczowego/frazy/hasła, jakie wpiszemy, a część z nich oznaczona jest podpisem – reklama. Reklama to nic innego jak płatny link kupiony za pomocą usługi Google Ads, polegający na wpłaceniu określonego budżetu i pobieraniu opłaty za każde kliknięcie.

Przykładowa strona wyników wyszukiwania Google może wyglądać następująco:

Jak wygladaja wyniki wyszukiwania googleJak możesz zauważyć w niektórych przypadkach nawet pierwsze cztery wyniki umieszczone na samej górze mogą być oznaczone podpisem reklama (zaznaczone na pomarańczowo). Pod reklamą sponsorowaną znajdują wyniki organiczne – naturalne, które osiągnęły swój ranking bez płacenia za reklamę wyszukiwarce Google, a poprzez proces pozycjonowania strony. Na grafice te strony zostały zaznaczone na niebiesko.

Warto w tym miejscu wspomnieć również o wynikach lokalnych i lokalnym pozycjonowaniu stron. Wyszukiwarka Google dbając o komfort swoich użytkowników i jak najlepsze wyniki dopasowane do potrzeb wprowadziła do swojego algorytmu regionalizację niektórych słów kluczowych. Co to znaczy?

Na wybrane słowa kluczowe które mają charakter regionalny jak na przykład fryzjer, mechanika pojazdowa, wulkanizator otrzymamy wyniki korelujące z naszym aktualnym położeniem, czyli miastem w jakim się znajdujemy. Dzięki wynikom regionalnym małe firmy mogą relatywnie niskim nakładem finansowym zdobyć czołowe pozycje, co przekłada się na ruch użytkowników – potencjalnych klientów.

Skuteczne pozycjonowanie lokalne w większości przypadków jest również dużo mniej czasochłonne niż pozycjonowanie stron na frazy ogólne. Związane jest to z konkurencją – na frazy ogólne biją się firmy z całego kraju, na frazy regionalne tylko te z wybranego miasta.

Przykładowa strona wyników wyszukiwania lokalnego Google może wyglądać następująco:

Lokalne Google wyniki z mapkamiJuż na pierwszy rzut oka widoczna jest spora różnica między poprzednią grafiką. Pojawiły się mapka z oznaczonymi firmami, w których możemy sprawdzić ocenę w postaci gwiazdek, rekomendacje klientów, adres strony czy numer telefonu. Jest to spore ułatwienie dla użytkownika, ponieważ już z poziomu wyszukiwarki może wybrać firmę, z której usług zamierza skorzystać. Nieco utrudnione zadanie w takim wypadku mają jednak osoby zajmujące się pozycjonowaniem, ponieważ bez fizycznej lokalizacji w danym mieście nie są one w stanie pojawić w mapkach Google.

Co to jest SEM

Działania związane z marketingiem w wyszukiwarkach internetowych nazywane są Search Engine Marketing (SEM). Pozycjonowanie stron, razem z SEO i PPC (płatne reklamy w Google) to elementy SEM. Marketing w wyszukiwarkach to działania związane z pozyskiwaniem i generowaniem zysków z ruchu użytkowników. SEO + PPC = SEM.

Na czym polega pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron polega na analizie i poprawieniu wszystkich elementów jakie mają wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Istnieje ponad 200 czynników rankingowych, które należy wziąć pod uwagę w procesie pozycjonowania. W wielkim skrócie możemy powiedzieć, że pozycjonowanie polega na:

  • Wyborze słów kluczowych, które są wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce
  • Optymalizacji strony
  • Budowaniu popularności na zewnętrznych witrynach

Wybór słów kluczowych

Słowa kluczowe to wyrazy, które wpisywane są w oknie wyszukiwarki w celu znalezienia określonych informacji – dane, usługi, produkty. Prawidłowo wykonana analiza słów kluczowych wpływa na cały proces późniejszych działań, dlatego ważne, aby przeprowadzić ją w sposób przemyślany. Czasami dochodzi do sytuacji, w której nasza strona jest widoczna na wiele słów kluczowych, jednak ruch, który generuje nie przynosi nam żadnych wymiernych korzyści.

Optymalizacja strony

Podstawą skutecznego pozycjonowania strony jest jej odpowiednia optymalizacja, która w przypadku mało konkurencyjnych słów wystarcza do osiągnięcia miejsc w Top10, Top5, a nawet Top3 wyników Google. Jakie elementy wpływają na jak najlepszą optymalizację strony pod względem SEO?

  • Optymalizacja treści na stronie – treści powinny być odpowiedni nasycone hasłami, które są pozycjonowane oraz słowami semantycznymi. Wysokiej jakości treści muszą być obszerne i wypełniać dany temat – należy je podzielić na nagłówki. Co ważne, teksty nie mogą być skopiowane z innych stron internetowych. Na stronie www należy umieścić unikalne teksty, najlepiej napisane przez doświadczonego copywritera.
  • Odpowiednie znaczniki tytułów stron i opisów meta desc
  • Przyjazne adresy URL – adres powinien informować użytkownika na jakiej stronie się znajduje i czego ona dotyczy
  • Grafiki – rozmiar grafik wpływa na szybkość ładowania strony, zadbaj o odpowiednią wagę grafiki i opisy alt, w których należy umieścić słowa kluczowe
  • Linkowanie wewnętrzne – pomaga w nawigacji między podstronami

Oczywiście tych elementów jest znacznie więcej, a sprawdzenie poprawnej optymalizacji strony wymaga wykonania audytu SEO.

Budowanie popularności – linkbuilding

Budowanie popularności na zewnętrznych stronach to proces nazywany linkbuildingiem – czyli zdobywaniem odnośników (klikalnych linków) na innych stronach internetowych. W procesie linkowania od kilku lat większą uwagę należy przyłożyć do źródeł z jakich zdobywamy linki, a nie do ich ilości. Jeden link z mocnej domeny tematycznie powiązanej z naszą stroną znaczy więcej niż tysiące z linków z wątpliwej jakości stron.

Czy warto pozycjonować stronę

Jak wspomniałem, pozycjonowanie stron internetowych to proces prowadzący do zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach. Korzyści wynikające z dobrej widoczności strony to większy ruch użytkowników zainteresowanych konkretnym zagadnieniem, wzrost sprzedaży i rozpoznawalności firmy.  Czy warto pozycjonowanie stronę internetową? Odpowiedź brzmi: Zdecydowanie TAK!

To jaka ilość użytkowników wejdzie na naszą stronę zależy przed wszystkim od ilości wyszukiwań frazy oraz naszej pozycji. Poszczególne pozycje różnią się między sobą współczynnikiem kliknięć. Jak nietrudno się domyślić czym wyżej nasza strona znajdzie się pod interesującym nas słowem kluczowym tym więcej kliknięć wygeneruje.

Na przykładzie kilku słów kluczowych postaram się przedstawić te zależności.

Na podstawie danych z Keyword Planner Tool od Google możemy sprawdzić średnią miesięczną ilość wyszukiwań danego hasła. Ja wybrałem trzy następujące:

Hasło/słowa kluczowe Średnia miesięczna ilość wyszukiwań
Buty nike 90 500
Sklep z ubraniami 4 400
Lampy wiszące Warszawa 20

 

Kolejna kwestia to ilość kliknięć w poszczególne pozycje, czyli tak zwany CTR – Click Trough Rates. W sieci możemy znaleźć różne dane na temat klikalności wyników wyszukiwania. Prawdą jest, że są one mocno uzależnione od branży – w niektórych przypadkach pierwsza pozycja zgarnia cały ruch. Przyjmijmy jednak, że średnie wartości przedstawiają się zgodnie z poniższą tabelką.

Pozycja CTR
1 30,97%
2 15,39%
3 9,36%
4 6,00%
5 4,11%
6 2,90%
7 2,11%
8 1,62%
9 1,31%
10 1,06%

 

Dane pochodzą z https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/.

Na podstawie powyższych danych możemy stwierdzić, że jeśli nasza strona na hasło „buty nike” będzie zajmowała trzecią pozycję w Google może nam to wygenerować około 8470 wejść. Natomiast jeśli zajmujemy pierwsza pozycję na frazę „lampy wiszące Warszawa” to na naszą stronę miesięcznie po wpisaniu tego wyrażenia wejdzie około 6 osób.

Oczywiście są to dane tylko dla wybranych pojedynczych fraz. W praktyce dobrze zoptymalizowana witryna generuje ruch z wielu innych słów kluczowych.

Ile czasu trwa pozycjonowanie?

Czas związany z pozycjonowaniem strony na pierwszą stronę jest bardzo zróżnicowany i nie można go określić jednoznacznie. Pozycjonowanie to proces długofalowy, co znaczy, że wyniki pracy pozycjonera czy agencji seo będą widoczne dopiero po pewnym czasie. Należy wiedzieć, że Google stale poprawia i aktualizuje algorytm wyszukiwania, zmieniając znaczenie poszczególnych czynników. Czas jaki jest potrzebny na osiągnięcie pierwszej strony wyników uzależniony jest od:

  • Konkurencji – miejsc na pierwszej stronie wyników jest tylko kilka, czym więcej stron konkuruje w danej niszy, tym ciężej osiągnąć oczekiwany rezultat. Im mniejsza popularność słowa tym szybciej można osiągnąć satysfakcjonującą pozycję. Czasem wystarczy kilka zmian na stronie, aby ją poprawić.
  • Budżetu – należy wiedzieć, że pozycjonowanie strony za darmo w dzisiejszych czasach na większość słów kluczowych jest praktycznie niemożliwe lub wymaga poświęcenia bardzo dużej ilości czasu. Niektóre firmy posiadają budżety na poziomie kilku lub kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie na pozycjonowanie.
  • Umiejętności firmy/osoby, która pozycjonuje stronę – nie wszystkie działania przynoszą efekty. Warto dokładnie sprawdzić firmę przed podpisaniem umowy. Jeśli chcesz sprawdzić nasze wyniki zapoznaj się case studies z pozycjonowania naszych klientów.
  • Historii strony – jeśli prowadzone wcześniej działania pozycjonowania były wątpliwej jakości, możliwe, że nowa firma będzie musiała najpierw posprzątać bałagan po poprzedniej, żeby wprowadzić swoje działania.
  • Zmiany algorytmów – Google stale wprowadza zmiany w algorytmie swoje wyszukiwarki, przez co waga (znaczenie) czynników, które wpływają na pozycje strony przesuwają się raz w jedną, raz w drugą stronę. To co działa dzisiaj, niekoniecznie będzie działało jutro.

Niezależnie od czasu jaki musimy poświęcić na wypozycjonowanie strony jest to działanie, które przynosi bardzo dobre rezultaty w postaci stargetowanych użytkowników. Co ważne, efekty pozycjonowania utrzymują się przez długi czas i w przeciwieństwie do Google Ads nie są uzależnione od budżetu i ilości kliknięć.

Ile kosztuje pozycjonowanie – cennik pozycjonowania

Koszt pozycjonowania strony również uzależniony jest od wielu czynników i nie ma jednej uniwersalnej ceny za usługę.  Na cenę pozycjonowania składają się branża w jakiej działamy, konkurencja i zaawansowanie jej działań SEO, ilość słów kluczowych do wypozycjonowania – czym więcej tym większa będzie stawka, ponieważ rośnie ilość pracy i nakładów na tworzenie treści oraz działania linkbuildingowe. Kolejna sprawa o jakiej warto wspomnieć to sama strona internetowa, która trzeba pozycjonować. Jej wygląd i dostosowanie do urządzeń mobilnych. Google stawia na coraz wyższą jakość stron – muszą być one responsywne, szybko ładowalne i bezpieczne. Jest wiele czynników które należy wziąć pod uwagę przy wycenie pozycjonowania. W Rankit.pl do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie.

Pozycjonowanie stron samemu – jak się nauczyć pozycjonowania?

Czy pozycjonowanie strony samemu jest możliwe? Niewątpliwie tak, natomiast wymaga dużej wiedzy i czasu, który często lepiej zwyczajnie poświęcić na rozwój własnego biznesu, a profesjonalne pozycjonowanie strony oddać firmie, które zajmuje się tego typu usługami na co dzień i jest na bieżąco z najnowszymi trendami w wyszukiwarkach. Pamiętaj, że niskiej jakości, nieprzemyślane działania mogą doprowadzić Twoją stronę do filtra lub bana co przełoży się utratę widoczności. Jeśli jednak postanowisz nauczyć się pozycjonowania możesz skorzystać z licznych źródeł wiedzy o SEO takich jak:

  • Forum PiO – najstarsze polskie forum o pozycjonowaniu i optymalizacji stron. Działa nieprzerwanie od 2005 roku. Na forum wśród milionów postów możemy „wyłowić” naprawdę wartościowe wypowiedzi specjalistów, które dają prawdziwe rezultaty.
  • Planeta-seo.pl – strona skupiająca większość polskich stron o marketingu internetowym w jednym miejscu. Planeta-seo.pl posiada profil na Facebooku, w którym codziennie pojawiają się newsy na temat pozycjonowania. Jeśli chcesz być na bieżąco bez wątpienia powinieneś śledzić jej fanpage.
  • Grupy SEO na Facebooku – co prawda polskie grupy SEO to miejsce, w którym więcej jest ironii i wyśmiewania innych osób, to w gąszczu powiadomień można wyciągnąć pewne „smaczki” warte uwagi.

Podsumowanie – co to jest i na czym polega pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych to wszystkie działania związane ze zwiększeniem widoczności stron w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu na naszą stronę zaczną wchodzić użytkownicy, którzy szukają interesujących ich informacji i usług. Jeśli chcesz, aby Ty lub Twoja firma zaistniały w Internecie pozycjonowania jest niezbędnym elementem marketingu online. Warto pamiętać jednak, że tylko przemyślana kampania przynosi oczekiwane rezultaty w postaci wysokich pozycji.