Dane uporządkowane w pozycjonowaniu lokalnym

Pozycjonowanie lokalne a rich snippets – jakich fragmentów rozszerzonych użyć, aby poprawić pozycję swojej strony w wynikach lokalnych Google i podnieść współczynnik kliknięć? Jak wyróżnić się w SERP-ach?

Pozycjonowanie lokalne przechodzi zmiany i nie inaczej będzie w 2020 roku. Dla wyższej pozycji strony internetowej dla fraz lokalnych, a przede wszystkim poprawy wyniku ilości kliknięć (CTR) pomóc może rich snippets. Co to jest, jak je wdrożyć i jakie korzyści wynikają ze stosowania tzw. fragmentów rozszerzonych?

Pozycjonowanie lokalne – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne w Google to działania Off-site i optymalizacja On-site, które mają na celu zwiększyć widoczność strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla fraz związanych z konkretną lokalizacją. Google w swoim algorytmie stosuje tak zwany mechanizm geolokalizacji. Jest to możliwe m.in. dzięki lokalizacji GPS czy IP urządzenia, z którego loguje się on do sieci. Użytkownik korzystający z wyszukiwarki dostaje wyniki odpowiadające frazie kluczowej i najbliższe jego lokalizacji.

Przede wszystkim jest to więc SEO optymalne dla małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza sklepów i usługodawców zamkniętych dla określonego obszaru (np. fryzjer, mechanik, niewielki sklep stacjonarny). Pozycjonowanie na frazy ogólne byłoby w ich przypadku pozbawione sensu i wiązałoby się z wysokimi kosztami. Tymczasem przy znacznie niższych wydatkach pozycjonowanie lokalne jest mniej konkurencyjne, cechuje się wyższym współczynnikiem konwersji i nie jest tak czasochłonne.

Z punktu widzenia pozycjonowania strony pod lokalne wyniki wyszukiwania, do najważniejszych elementów zalicza się m.in.:

  • wizytówkę firmy w Google Moja Firma i opinie zawierające słowa kluczowe,
  • zewnętrzne odnośniki prowadzące do strony (najlepiej pozyskane z lokalnych stron),
  • cytowanie danych teleadresowych – czytaj więcej o cytatach NAP: https://rankit.pl/cytaty-nap-w-pozycjonowaniu-lokalnym/
  • właściwie sformatowaną zakładkę „kontakt”,
  • meta dane ze słowami kluczowymi,
  • odpowiednio zoptymalizowane treści na stronie.

Rich snippets w pozycjonowaniu lokalnym

Rich snippets to dodatkowe informacje (dane uporządkowane), które wyszukiwarka pokazuje dla użytkowników w wynikach wyszukiwania, najczęściej pod adresem strony oraz pod opisem i które pozwalają wyszukiwarce lepiej zinterpretować tematyczność strony. Poza Google ten format znaczników wykorzystać można też w kilku innych wyszukiwarkach jak Bing, Yahoo oraz Yandex. Pełna lista znaczników wraz z opisem dostępna jest na stronie https://schema.org.

Wprawdzie pracownicy Google nie potwierdzają, że istnieje korelacja między pozycjonowaniem lokalnym a danymi uporządkowanymi, to jednak Google korzysta z nich dla zrozumienia tematyki strony. Dlatego pozycjonowanie lokalne a rich snippets mają pewne zależności. Odpowiednio wdrożone snippety mogą pomóc również poprawić pozycję w mapach Google.. Poza tym fragmenty rozszerzone wpływają na wzrost klikalności CTR, a także budują wiarygodność na poziomie wyników wyszukiwania.

Wyszukiwanie lokalne – coraz popularniejsze wśród użytkowników

Nie ulega wątpliwości, że pozycjonowanie lokalne szybko zyskuje na popularności. Najlepiej potwierdzają to statystyki. Okazuje się, że już 46% wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny. Oznacza to tylko tyle, że strona wyświetlona w czołówce wyników wyszukiwania potencjalnym klientom z danego miasta, regionu itp. będzie skutkować lepszym współczynnikiem CTR i szansą na pozyskanie nowych klientów. To ważne, gdyż 92% konsumentów wybiera firmy, których witryna pojawia się na pierwszej stronie lokalnych wyników wyszukiwania.

Czytaj również:

Pozycjonując stronę lokalnie, warto również pamiętać o urządzeniach mobilnych. Ruch generowany z poziomu smartfonów wyprzedził już wyszukiwania z komputerów PC i laptopów. Statystyki mówią również, że blisko 20% wyszukiwań za pośrednictwem smartfona prowadzi do zakupu w znalezionym miejscu tego samego dnia.

Widać więc wyraźnie, że mniejsze sklepy stacjonarne i firmy działające lokalnie nie powinny rezygnować z local SEO. Każdy taki biznes musi być promowany w wyszukiwarce przez pozycjonowanie na lokalny rynek.

Najczęściej wykorzystywane dane strukturalne w pozycjonowaniu lokalnym

Google oferuje dużą ilość danych strukturalnych, które można wdrożyć w serwisie. Jednak w zależności od kraju czy języka, dodatkowe elementy generowane są dla małej ich części. Dlatego osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron w pierwszej kolejności skupiają się na tych danych, które pozwalają wygenerować dla witryny dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwania. SEO-wcy w Polsce najczęściej korzystają z:

  • Local Business najważniejszy snippet wykorzystywany dla firm lokalnych. Pozwala na określenie typu działalności, danych teleadresowych, dokładnego położenia firmy (szerokość i długość geograficzna) czy godzien otwarcia firmy. Dane podane w tym fragmencie uporządkowanym powinny być zgodne z treścią znajdującą się na naszej stronie oraz w Google Moja Firma.
  • Organization – w niektórych przypadkach warto skorzystać z fragmentu „Organization”, który pozwala na określenie typu organizacji, nazwy, profili w mediach społecznościowych czy alternatywnej nazwy.
  • FAQPage — rozszerzenie cieszące się dużą popularnością w branży SEO. To dodatkowy i stosunkowo duży element pytań i odpowiedzi, prezentowany w rozwijanej formie bezpośrednio pod opisem strony. Powoduje on zwiększenie wysokości pozycji strony. Należy przy tym pamiętać, że FAQPage może nie przekładać się na CTR. Pytania i odpowiedzi na etapie prezentacji strony mogą oznaczać zmniejszenie liczby klikalności. Z drugiej strony na witrynę trafią konkretni i zdecydowani klienci.
  • Product z AggregateRating — dane strukturalne dotyczące produktów i gwiazdek z ich oceną. To jedno z najczęściej stosowanych rozszerzeń w Google, które pozwala generować oceny w postaci gwiazdek, informacje o ich średniej ocenie, ilości opinii. Rozwiązanie to jest stosowane przede wszystkim przez sklepy internetowe, chociaż można znaleźć strony, które sprytnie potrafią zmanipulować tym rozszerzeniem i wyświetlać je dla stron usługowych czy nawet artykułów. Google niedawno przeprowadził akcję, która miała za zadanie „wycięcie” tego typu manipulacji.
  • Przepis (z ang. recipe) — dane niemal zawsze wyświetlane w formie grafiki. To szansa na wyróżnienie firmy wśród konkurencji.
  • HowTo — rich snippets bardziej popularne za granicą, choć stosowane też przez specjalistów od SEO w Polsce.
  • Article z AggregateRating — dane polegające na wykorzystaniu oznaczeń dla artykułów oraz gwiazdek ocen. Wdrożenie tych mikrodanych pozwala na uzyskanie gwiazdek ocen dla artykułów i wpisów blogowych w wynikach wyszukiwarki. Wprawdzie Google usunęło gwiazdki ocen dla wpisów w wynikach wyszukiwania, to nadal można znaleźć serwisy, które z nich korzystają. Nie jest to błąd amerykańskiej wyszukiwarki, ale wykorzystanie Review-aggregate. Należy pamiętać, że wykorzystywanie tych danych w sposób niepoprawny i masowy może skończyć się nałożeniem kary danych strukturalnych na stronę. Kończy się to usunięciem mikrodanych dla domeny z wyników wyszukiwania, nie wpływa natomiast bezpośrednio na spadek pozycji domeny.
  • Breadcrumbs — dane pozwalające prezentować adres strony w postaci uporządkowanej.
  • Search Box — dodatkowa wyszukiwarka w obrębie danego serwisu.
  • Logo — grafika przedstawiająca logo.

Gdzie testować wdrożenie rich snippets?

Zastosowanie danych strukturalnych nie gwarantuje wyświetlania rozszerzeń. Ostatecznie to bowiem algorytm Google podejmuje decyzję, kiedy wyświetlić rich snippets. Należy jednak sprawdzić poprawność implementacji kodu na stronie. Aby to zrobić należy skorzystać z darmowego narzędzia przygotowanego przez Google do testowania danych uporządkowanych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl. To przydatne narzędzie przy wdrażaniu danych strukturalnych na stronie. Do wyboru mamy dwie metody weryfikacji – pobieranie adresu url oraz wklejenie kodu.

Przy wdrażaniu danych uporządkowanych pomaga również część CMS-ów, a wśród nich najpopularniejszy WordPress, który ma wtyczkę dla wprowadzania znaczników rich snippets. Jeżeli System Zarządzania Treścią, który obsługuje stronę, nie ma takiej możliwości, wykorzystać można jeden z trzech sposobów: Microdata, RDF-a lub JSON-LD.  Co ważne rich snippety nie mają wpływu na szybkość działania witryny.

Darmowe generatory rich snippets

Tworzenie danych uporządkowanych może być nieco problematyczne dla niedoświadczonych użytkowników, dlatego w sieci można znaleźć mnóstwo aplikacji jakie wygenerują kod na podstawie podanych przez nas danych. To wygodne i szybkie rozwiązanie na wygenerowanie kodu, które pozwala na implementacje bez umiejętności programistycznych.

Darmowe generatory rich snippets przydatne w pozycjonowaniu lokalnym:

Dane uporządkowane w pozycjonowaniu lokalnym podsumowanie

Dane uporządkowane w pozycjonowaniu lokalnym to kolejny czynnik który pozwala wyszukiwarce na zrozumienie treści i tematyki określonej strony internetowej. Dzięki poprawnemu wdrożeniu rich snippetów możemy pomóc wyszukiwarce lepiej interpretować naszą witrynę a tym samym pozycjonować ją na wyższe pozycje. Rich snippety pozwalają również wyróżnić się naszej stronie w wynikach organicznych wyszukiwarek, co może przełożyć się na większą ilość kliknięć właśnie w nasz link.

W pozycjonowaniu lokalnym możemy skorzystać z przynajmniej kilku typu rozszerzeniem. Ich implementacja dzięki darmowym generatorom zajmuje niewiele czasu i co ważne jest całkowicie bezpłatna.