Cytowanie NAP w lokalnym pozycjonowaniu stron

Jak pokazują statystyki aż 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny. To znaczy, że prawie połowa użytkowników poszukuje firmy w swoim najbliższym sąsiedztwie lub niedaleko miejsca, w którym aktualnie się znajduje. Wysoka pozycja strony w wyszukiwarkach internetowych może zapewnić Twojej firmie dodatkowych klientów i zyski. Działania skierowane na osiągnięcie topowych pozycji w wyszukiwarkach w danym regionie to pozycjonowanie lokalne. Dzięki cytatom NAP możesz skutecznie poprawić pozycje swojej strony w wynikach lokalnych. Co to jest NAP i dlaczego pomaga w SEO? Dowiedz się więcej z naszego artykułu.

Co to jest NAP

Name, Adress, Phone Number to rozwinięcie angielskiego skrótu NAP, który po polsku oznacza pełną nazwę firmy (Name), dokładny adres firmy (Adress) oraz numer telefonu (Phone Number). Są to dane, które pozwalają zidentyfikować prowadzoną działalność.  Dzięki powtarzaniu tych danych (cytowaniu) na zewnętrznych stronach internetowych nasza firma zwiększa wiarygodność w „oczach” algorytmu wyszukiwarki Google.

Jak cytaty NAP wpływają na pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne pozwala dotrzeć do klientów, którzy znajdują się w okolicach naszej firmy. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów geolokalizacji wyszukiwarka Google potrafi określić w jakim miejscu się znajdujemy i przedstawić nam wyniki firm regionalnych, które oferują interesujące nas produkty i usługi. Przykładem takich słów kluczowych mogą być „salon fryzjerski Częstochowa” lub „mechanik samochodowy Warszawa”. Dzięki wynikom lokalnym Google małe lokalne firmy mają realną szansę na konkurowanie z większymi i bogatszymi brandami.

W czasach, kiedy w internecie co rusz napotykamy się na próby oszustwa, ciężko wzbudzić zaufanie użytkowników i umocnić pozycję swojej firmy. Dzięki cytowaniu NAP w wielu miejscach w sieci takich jak media społecznościowe, bazy przedsiębiorstw czy wizytówka Google Moja Firma wzbudzamy zaufanie do naszej działalności w oczach klientów i w algorytmie wyszukiwarki, przez co może ona nagrodzić naszą stronę wyższą pozycją w swoim rankingu. Cytowanie NAP to jeden ze skutecznych elementów poprawiających wyniki lokalne stron www.

Jak stworzyć jednolity plik NAP

Istotnym elementem cytowania NAP jest spójność. Ważne, aby dane naszej firmy wszędzie wyglądały tak samo. Do tego celu możemy skorzystać na przykład z notatnika lub Excela. Należy pamiętać, że:

  • Należy podać pełną nazwę firmy, najlepiej taką która znajduje się Centralnej Ewidencji i Informacji o działalnościach Gospodarczych – CEIDG;
  • Najlepiej umieszczać pełną nazwę ulicy;
  • Dobrą praktyką jest umieszczenie numeru stacjonarnego z przedrostkiem kierunkowym;
  • Strony, na których nie można umieścić klikalnego linku również są wartościowe;
  • W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności należy zaktualizować wizytówki NAP (z tego też powodu warto zapisywać dane do zalogowania).

Przykładowy plik excela z wypełniony danymi NAP, może wyglądać przykładowo:

NAP firmy w Excelu

Linki z NAP

Niektóre serwisy, na których możemy umieścić cytaty NAP naszej firmy oprócz nazwy czy danych teleadresowych pozwalają nam również na zdobycie linków prowadzących do naszej strony. Linki te są kolejnym czynnikiem rankingowym, który pomoże nam wspiąć się na samą górę wyników Google. Co warte podkreślenia, linkbuilding prowadzony poprzez umieszczenie cytatów NAP może wygenerować naszej stronie dodatkowy ruch użytkowników, ponieważ niektóre serwisy zajmują bardzo wysokie pozycje w Google na wiele słów kluczowych.

Warto zadbać o odpowiednią optymalizację tworzonych wizytówek, o ile jest to oczywiście możliwe. Dobrą praktyką jest umieszczenie w wizytówce NAP unikalnego opisu firmy, w którym możemy umieścić słowa kluczowe i naszą historię. Takie działanie poprawia optymalizację NAPu, dzięki czemu wyszukiwarka szybciej go zaindeksuje. Linki z NAP warto zdobywać na stronach, które posiadają dobrą widoczność w Google. Możemy ją sprawdzić na przykład za pomocą Semstorma lub Senuto.

Lista serwisów NAP

Lista dobrych serwisów zbierających cytaty NAP jest bardzo pomocna w walce o wysokie pozycje. Czym powinien się charakteryzować dobry serwis NAP? Przede wszystkim nie powinien być zaspamowany, mieć dobre linki przychodzące i widoczność w wyszukiwarce.

Przykładowa darmowa lista serwisów NAP (https://kordianminkina.pl/wizytowki-nap/):

https://www.zumi.pl/

http://aleo.pl

https://biznesbox.com/

https://www.cylex-polska.pl/

https://www.hotfrog.pl/

Aby znaleźć serwisy na jakich wpisy posiada nasza konkurencja możemy posłużyć się wyszukiwarką Google lub serwisami, które zbierają dane o linkach do stron jak Majestic.com czy Ahrefs.com.

Wyszukiwanie linków za pomocą Majestica czy Ahrefsa jest łatwe nawet dla niezaawansowanych użytkowników, wystarczy podać adres strony i serwis przedstawi nam indeks linków znajdujących się w bazie.

lista linkow w majesticseo

Nieco więcej problemów może sprawić szukanie NAPów konkurencji w wyszukiwarce Google. Możemy je odnaleźć na przykład za pomocą kombinacji zapytań:

  • „domenakonkurencji.pl”
  • „Nazwa konkurencyjnej firmy”
  • „adres siedziby”
  • „numer telefonu”

Efekty cytatów NAP w pozycjonowaniu lokalnym

Aby potwierdzić efekty cytatów NAP na pozycjonowanie lokalne posłużę się przykładem strony, która była pozycjonowania wyłącznie poprzez umieszczanie cytatów NAP na dobrej jakości zewnętrznych stronach.

efekty pozycjonowania strony grudzien 2018Grafika przedstawia wyniki pozycjonowania lokalnego strony w grudniu 2017 (początek pracy).

wyniki pozycjonownia lokalnego lipiec 2019

Grafika przedstawia wyniki pozycjonowania lokalnego strony w lipcu 2019.

Jak widać działania związane z pozycjonowaniem lokalnym za pomocą wizytówek i cytatów NAP dają dobre rezultaty i warto z nich skorzystać we własnej strategii SEO.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.