czym jest content marketing

Content Marketing – co to jest? Marketing to bardzo szerokie pojęcie. To wiele działań, które finalnie mają reklamować produkty, usługi czy same firmy. Jednym z elementów kampanii marketingowych jest zupełnie przeciwstawny klasycznej reklamie content marketing. Zwraca on uwagę na długoterminowe relacje z klientem, pomagając zdobyć ich zaufanie i wzbudzić lojalność. No właśnie, co to jest content marketing i jak wpływa na pozycjonowanie stron, jakie niesie w sobie korzyści oraz ile kosztują działania z zakresu tzw. marketingu treści?

Content marketing to marketing treści. To rodzaj strategii reklamowej w Internecie, która służy do pozyskania stałego grona klientów przez publikowanie i promocję treści wartościowych dla danej grupy odbiorców. Nie jest to więc jednostronny przekaz reklamowy zachwalający i rekomendujący dany produkt lub usługę. To rodzaj przedsięwzięcia prowadzącego do budowania długotrwałych oraz intensywnych relacji z wybraną grupą klientów. Dlatego do działań z zakresu content marketingu zalicza się m.in.:

  • tworzenie i publikowanie interesujących treści (np. artykułów, filmów wideo, webinarów, prezentacji multimedialnych, wykresów, grafik, infografik itp.),
  • przyciąganie uwagi wybranej grupy klientów,
  • budowanie zaangażowania oraz lojalności klientów.

Wprawdzie content marketing może być realizowany również poza siecią, na przykład przez dostarczanie wybranej grupie folderów, ulotek itp., to większe możliwości daje marketing treści realizowany online. Co widać wyżej, również w sieci prezentowane klientom treści mogą mieć bardzo różną formę. Najważniejsze, aby były merytoryczne, zawierając w sobie przydatne odbiorcy informacje i zachęcając ich do zaangażowania.

Jak działa content marketing?

Współcześni konsumenci są coraz bardziej wybredni i daleko im do klientów sprzed 20 czy nawet 10 lat. Nauczeni doświadczeniem nie wierzą we wszystko, co jest przekazywane w reklamach. Baa, większość im nie ufa, co wynika z częstego naciągania faktów przez marketerów w celu zaprezentowania produktu czy usługi w dobrym świetle.

Klienci korzystający z Internetu próbują znaleźć w nim interesujące produkty, usługi i rzetelne informacje. Szukają sprawdzonych porad, rekomendacji i opinii. Według różnych badań ten trend zyskuje na znaczeniu, a już dziś takie zachowanie jest normalne nawet dla 7 na 10 internautów. Dlatego piękna strona internetowa nie wystarczy, bo dla znalezienia wiarygodnych informacji konsumenci przeszukują blogi, fora czy media społecznościowe. To, czy zdecydują się na dany produkt, zależy od znalezionych opinii, komentarzy, ale i sposobu zaprezentowania informacji. Tu dochodzimy do tego, jak działa content marketing.

W najprostszym tłumaczeniu marketing treści to dostarczanie klientom informacji, których poszukują oni w sieci. Pośród nich mogą być poradniki, tutoriale, instruktaże itp. Wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom, o ile treści będą wyglądać na profesjonalne i aktualne sprawi, że uznają taki podmiot za eksperta, co zachęci ich do skorzystania z oferowanych produktów lub usług. Sęk w tym, aby być przy tym wiarygodnym.

Jednocześnie marketingiem treści są również dyskusje i treści wirusowe. Warto stworzyć na tyle ciekawą, nawet kontrowersyjną treść odnoszącą się do rzeczywistości, która skłoni internautów do dyskusji. Jeżeli to temat interesujący, użytkownicy osobiście i nieświadomie przyczynią się do reklamy, rozpowszechniając artykuły, filmiki, grafiki czy materiały w innej formie. W content marketingu można więc uzyskać efekt marketingu wirusowego. Ważne natomiast, aby poza dobrej jakości treścią dobrać odpowiednie kanały dystrybucji contentu dla grupy docelowej, np.: kanały Social Media, mailing, blog itp.

Content marketing a SEO

Marketing treści to nie tylko dostarczanie odbiorcom interesujących im treści, ale i działania kluczowe dla SEO. A więc… content marketing a pozycjonowanie stron — jaka jest więc między nimi zależność?

Otóż należy pamiętać, że roboty Google’a cenią sobie treści wysokiej jakości. Mają one wysoki czynnik rankingowy, co wpływa na lepszą widoczność strony w wyszukiwarce i jej wyższą pozycję. W artykułach content marketingowych zwykle umieszcza się również linki do strony, a jak dobrze wiemy linkbuilding ma kluczowe znaczenie dla SEO. Działania będące połączeniem SEO i marketingu treści są czasochłonne, dlatego niezbędna jest pomoc osób trzecich:

  • copywriterów (tworzą wysokiej jakości treści pisane: artykuły sponsorowane, wpisy na bloga, teksty na stronę firmową, opisy produktów i usług; treści muszą być merytoryczne i pisane zgodnie z zasadami SEO),
  • grafików (tworzą materiały graficzne: grafiki, infografiki, wykresy, gify; treści muszą być poprawnie zoptymalizowane).

Poza tym szybko na znaczeniu zyskuje content interaktywny, polegający na tworzeniu filmów, czatów na żywo, quizów, sond wirtualnych itp.

Co nie jest content marketingiem?

Zwracając uwagę na różnice między content marketingiem a zwykłą reklamą, należy zwrócić uwagę na rodzaj strategii — pull (wykorzystywaną w marketingu treści) i push (w zwykłych reklamach).

Strategia push sprowadza się do bezpośrednich działań, które mają skłonić potencjalnych klientów do zakupu i zmiany postrzegania firmy. Informuje też odbiorców o usługach, produktach i promocjach, zwracając uwagę na korzyści wynikające z zakupu. Inaczej wygląda to w reklamie pull, w której informacja jest wymagana przez konsumenta, to on jej poszukuje i identyfikuje się z wartościami marki. Dlatego nie można zaliczyć do działań z zakresu content marketingu typowej reklamy telewizyjnej. Tak samo marketingiem treści nie jest żadna inna kampania bez wartości dla użytkownika.

Czytaj również:

Przykładowe narzędzia content marketingu

Nie można być content marketerem bez korzystania i umiejętności obsługi co najmniej kilku narzędzi. Dla lepszej czytelności podzieliliśmy je na kategorie.

Strategia:

  • Ubersuggest — darmowe narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych.
  • Buzzsumo — narzędzie pozwalające sprawdzić, jakie treści na dany temat mają najwięcej reakcji i udostępnień w kanałach SM.
  • Ahrefs — do sprawdzenia najchętniej czytanych artykułów na blogach konkurencji.
  • Make my persona — do tworzenia person marketingowych.
  • Answer the Public — prezentuje wszystkie zapytania formułowane wokół konkretnej frazy (gotowy pomysł na tytuły, podtytuły i pozostałe nagłówki).
  • Google Trends — pozwala sprawdzić liczbę i częstotliwość zapytań kierowanych do wyszukiwarki.

Dystrybucja treści:

  • PushPushGo — alternatywa dla newslettera, do tworzenia i wysyłki powiadomień web push (darmowe do 500 subskrybentów).
  • GetResponse — do zarządzania listami odbiorców.
  • PayByShare — do dystrybucji tzw. gated contentu.
  • Landingi — do tworzenia landing page.
  • HARO — pozwala znaleźć dodatkowe kanały dystrybucji.
  • getsitecontrol — do tworzenia pop-upów.
  • AddThis — do udostępniania treści w SM prosto ze strony.

Monitoring internetu:

  • Brand24 — do śledzenia wzmianek o marce lub wybranych słowach kluczowych.
  • Google Alerts — darmowe narzędzie do monitoringu sieci dla wpisów zawierających dane frazy kluczowe.

Narzędzia do pisania:

  • LanguageTool — korektor online.
  • Jasnopis — sprawdza poziom skomplikowania tekstu.
  • SurferSEO – narzędzie sprawdza poprawność tekstu pod kątem SEO.

Narzędzia dla grafika:

  • DesignWizard — kombajn do grafik, postów, infografik i innych materiałów wizualnych.
  • Reevio — narzędzie do tworzenia materiałów wideo.
  • Beautiful.ai — tworzenie prezentacji opartych na inteligentnych szablonach.
  • Spark Post — projektowanie rozmaitych grafik przy użyciu smartfona.

Poza tym warto znać darmowe banki zdjęć: Kaboompics, Unsplash, Rawpixel, Pixabay, Librestock.

Webinary i podcasty:

  • WebEx — platforma do webinarów, wideokonferencji i współpracy z innymi członkami zespołu.

Planowanie:

  • Trello — platforma do zarządzania zadaniami.
  • Kontentino — do planowania postów w mediach społecznościowych.

Korzyści content marketingu

Bez wątpienia content marketing to coś więcej niż zwykła reklama. Obecnie regularnie zyskuje on na popularności, co jest jego najlepszą rekomendacją. Kampanie content marketingowe zajmują sporo czasu, lecz w zamian niosą w sobie wiele korzyści. Firmy, które zdecydowały się na działania z zakresu marketingu treści, zauważają zmiany „in plus” na kilku płaszczyznach biznesowych:

  • zwiększenia sprzedaży,
  • optymalizacji kosztów,
  • rozpoznawalności marki,
  • lojalności klientów.

To forma reklamy, która sprawdzi się dla każdej branży, niezależnie od wielkości i obszaru działania biznesu. Content marketing jest nowoczesną i uniwersalną formą reklamy. Pozytywnie wpływa na rozpoznawalność marki i wzrost konwersji. Należy jednak pamiętać, że całe clou content marketingu sprowadza się nie tylko do tworzenia wysokiej jakości, merytorycznych, tworzonych pod SEO i zoptymalizowanych materiałów. Dla osiągnięcia sukcesu niezbędne jest planowanie strategii w tej formie, dobór odpowiedniego kanału dystrybucji, jak i analiza. Wszystko po to, aby odpowiednio kierować ruch na utworzone treści.