czym są klastry tematyczne

Klastry tematyczne i wszelkie tematy związane z wysokiej jakości treścią w witrynach internetowych zdominowały dyskusję związaną ze współczesnym marketingiem internetowym, a w szczególności SEO. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat podejście do tego, jaki content umieszczać na stronach www, zmieniało się oczywiście w zależności od oczekiwań użytkowników, ale w dużej mierze od tego, jakie treści były oceniane pozytywnie przez algorytm Google. Każdemu właścicielowi serwisu internetowego zależy bowiem na tym, by pozyskiwać ruch z wyszukiwarki na wybrane słowa kluczowe i by takie odwiedziny kończyły się konwersją. W naszym artykule opowiemy o tym, jak planować i tworzyć treści w ramach klastrów tematycznych, by poprawić autorytet swojej witryny i zadbać o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google.

Treści w SEO przed popularnością klastrów tematycznych

Zanim opowiemy o tym, czym są klastry tematyczne i jak je tworzyć, warto wspomnieć o tym, jak wyglądało pisanie artykułów czy opisów produktów zanim do powszechnego słownika pozycjonera weszły takie pojęcia jak Panda, semantyczne SEO czy właśnie klastry tematyczne znane także jako content huby. Początkowo algorytm Google opierał się przede wszystkim na leksykalnym odnajdywaniu fraz na zaindeksowanych stronach. Z tego względu, duże nagromadzenie słów kluczowych ( najczęściej w mianowniku) mogło sprawić, że znajdziemy się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce, zwłaszcza jeśli zadbamy o zdobycie dużej, nawet niskiej jakości odnośników.

Wraz z rozwojem algorytmu wysokiej jakości treść na stronie zaczęła mieć coraz większe znaczenie. Google zaczął zwracać uwagę na to, jaki jest kontekst wystąpienia fraz kluczowych i w jakim stopniu treści na stronie pokrywają dany temat, a także czy użytkownik znalazł na niej odpowiedzi na swoje pytania.

Dbałość o możliwie wysokie pokrycie tematyczne doprowadziła do popularności klastrów. W następnym akapicie wyjaśnimy, czym one są.

Klastry tematyczne – czym są ?

Klaster tematyczny to grupa pokrewnych treści na stronie internetowej. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z bardzo długim tekstem napisanym pod ogólne słowo kluczowe. Załóżmy, że prowadzimy sklep z artykułami spożywczymi dla diabetyków. Nasz główny tekst, czyli pillar page będzie dotyczył właśnie cukrzycy. Jednocześnie będziemy starać się w nim poruszyć pokrótce najwięcej zagadnień związanych z cukrzycą typu 1, cukrzycą typu 1, dietą, objawami etc. W dalszej kolejności będziemy tworzyć cluster content, czyli bardziej rozbudowane artykuły poradnikowe na poszczególne zagadnienia poruszone na stronie filarowej. Z pillar page oczywiście wychodzą linki do poszczególnych artykułów blogowych, a z nich linki powrotne. Dbamy w ten sposób nie tylko o autorytet tematyczny naszej domeny, tworzymy wartościowe treści, ale jednocześnie nasze linkowanie wewnętrzne jest przemyślane i stanowi dodatkową formę nawigacji.

Jak stworzyć dobrze klaster SEO

Jeśli chcemy zadbać o wysokiej klasy klaster tematyczny i zwiększyć swój ruch organiczny na stronie, to cały proces musimy odpowiednio zaplanować. Należy pamiętać, że tworzenie treści jest procesem czasochłonnym i kosztownym, jednak dobry content marketing będzie pracował na naszą konwersję w bardzo długiej perspektywie, a metoda klastrów tematycznych jest bardzo perspektywicznym elementem pozycjonowania.

Od czego więc zacząć? W pierwszej kolejności należy ustalić filary tematyczne naszego biznesu, czyli właśnie topic clusters. Jeśli prowadzimy sklep ze sprzętem turystycznym, to możemy tu wydzielić między innymi turystykę górską, wspinaczkę, rower etc. Początkowo możemy wybrać jedną stronę filaru i z użyciem odpowiednich narzędzi dobrać do niej maksymalnie dużo słów kluczowych, które będziemy w stanie rozwinąć w naszym artykule. Pamiętajmy o tym, by w tekście umieścić nawet słowa z niską liczbą wyszukiwań. Jesteśmy bowiem wtedy w stanie dostarczyć botom Google informacji, że na naszej stronie znajduje się wartościowa treść w danej tematyce, która nie znalazła się na topowych stronach konkurencji. W tak długim tekście jest na to miejsce. Jeśli w swoim artykule będziemy opierać się jedynie na informacjach publikowanych przez naszą konkurencję z top 3, to z dużą dozą prawdopodobieństwa nie będziemy w stanie przebić się na najwyższe pozycje. Sprawdźmy, jakie pytania zadają użytkownicy w internecie i postarajmy się odpowiedzieć na nie pokrótce w tekście na stronie filorowej. Świetnym sposobem, aby zoptymalizować taki hubspot jest wykorzystanie zapytań w nagłówkach i udzielenie na nie krótkiej odpowiedzi w kolejnych akapitach.

W dalszym etapie musimy powiązać stronę główną naszego filaru z tematycznymi klastrami za pomocą linków wewnętrznych. Jeśli posiadamy już wpisy blogowe, które odpowiadają na pytania użytkowników w danej tematyce, to umieśćmy odnośnik do nich od razu. Zaplanujmy natomiast pisanie kolejnych treści powiązanych, które będziemy w stanie połączyć w ramach tego samego obszaru tematycznego. Pamiętajmy o tym, że najlepiej jako tematy takich artykułów sprawdzą się słowa długiego ogona, ponieważ odpowiadają one na często zadawane pytania, ale jednocześnie są mniej konkurencyjne i łatwiej się na nie wypozycjonować, ściągając ruch na dedykowaną podstronę, na której użytkownik znajdzie precyzyjną odpowiedź na swoje pytania przy jednoczesnej możliwości zakupu odpowiednich produktów. Jeśli nawet nie znajdzie na pierwszej stronie wszystkich informacji, których potrzebuje to poprzez budowanie klastrów tematycznych będzie w stanie szybko przejść do innych treści w Twojej witrynie, spędzając na niej więcej czasu, co dla pozycjonowania stron jest również istotnym wskaźnikiem.

O czym należy pamiętać przy tworzeniu klaster tematów?

Tworzenie klastrów tematycznych twojej strony powinno być przede wszystkim przemyślane i systematycznie wdrażane. Należy najpierw przemyśleć dobrze strukturę, żeby klaster treści miał sens zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Pillar pages powinny zawierać takie słowa kluczowe, do których jesteśmy w stanie stworzyć rozbudowane wpisy wpisy blogowe. Skupmy się na pytaniach zadawanych przez użytkowników, na które jesteśmy w stanie odpowiedzieć zarówno pod kątem wiedzy ( m.in ze względu na naszą specjalizację), ale również pod kątem oferowanego towaru. Pamiętajmy, że nie zdobywamy wejść z wyszukiwania Google dla samych wejść, ale głównie po to, by poprawić naszą konwersję. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, mniej konkurencyjnych słów kluczowych, pozwala na szybsze osiągnięcie zamierzonych efektów. Możemy dotrzeć do użytkowników bardziej zdecydowanych, szukających odpowiedzi na bardziej precyzyjne pytania.

W temacie struktury warto pamiętać mimo wszystko o umiarze. Jeśli nasz główny temat treści generuje tysiące dodatkowych tematów, to warto zadbać o aspekt praktyczny i wydzielić podfilary dla niego, by użytkownicy mogli łatwiej poruszać się po naszych adresach url, nie gubiąc się w nich. Dla wygody możemy dodać pole search dla wybranej tematyki.

O co jeszcze warto zadbać przy tworzeniu klastrów tematycznych. Wspomnieliśmy o tym, że budowane są one przede wszystkim po to, by zatroszczyć się o autorytet tematyczny domeny. Aby jeszcze bardziej zoptymalizować ten aspekt świetnym rozwiązaniem jest umieszczenie linków do wartościowych witryn specjalistycznych lub państwowych. Wzbudzi to zaufanie zarówno u użytkowników, jak i botów Google.

Pozostając w tym samym temacie. Jeśli prowadzisz biznes związany ze zdrowiem lub finansami, to treści w Twoim klastrze tematycznym powinny być jeszcze wyższej jakości. Aby to dać jasny sygnał dla Google, że jest to wartościowy content warto zainwestować w copywriterów z branży. Jeśli masz taką możliwość, to idealnym rozwiązaniem jest umieszczenie jako autora specjalisty z branży i umieszczenie odnośników do jego prac. Dodatkowo warto go odpowiednio otagować w danych strukturalnych.

Pamiętajmy, że tworzenie contentu w klastrach tematycznych to tylko jeden z elementów, który składa się na pozycjonowanie stron. W czasach semantycznego SEO jest to jednak bardzo perspektywiczne rozwiązanie, w które z całą pewnością warto zainwestować.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.