Pozycjonowanie strony — od czego zacząć

Pozycjonowanie strony to absolutna podstawa w walce o nowych, ale i pozostawienie przy sobie obecnych klientów. Nie ulega wątpliwości, że kompleksowe pozycjonowanie niesie w sobie mnóstwo korzyści, które przede wszystkim przekładają się na zyski firmy, a więc główny cel każdego przedsiębiorstwa.

Jednak SEO i samo pozycjonowanie stron, bo nie są to działania jednoznaczne, a doskonale się uzupełniające, są po prostu trudne. Większość osób nie wie, od czego zacząć walkę o wysoką pozycję strony WWW w wynikach wyszukiwania.

Czym jest pozycjonowanie strony?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym w ogóle jest pozycjonowanie strony. Tak więc są to wszelkiego rodzaju działania, które jak sama nazwa wskazuje, służą budowaniu pozycji w wynikach wyszukiwarki Google, oczywiście biorąc tu pod uwagę właściwe, optymalne dla danej witryny frazy i wyrażenia kluczowe, które są często wpisywane w oknie wyszukiwarki Google przez jej użytkowników. Celem pozycjonowania jest ulokowanie danej strony internetowej na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania w Top10, Top3, a najlepiej na samym szczycie w Top1.

Same działania pozycjonowania podzielić można natomiast na:

  • on-site – prowadzone w obrębie naszej strony internetowej
  • off-site – prowadzone poza naszą stroną internetową

Oczywiście nie mogą to być działania prowadzone bez wcześniejszego ustalania właściwej strategii, która jest podstawą pozycjonowania. Niezbędne jest też doświadczenie w pracy nad takimi projektami i wiedza z zakresu SEO. Tylko profesjonalnie prowadzone działania związane z pozycjonowaniem przyniosą rezultaty na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe. Przeczytaj nasz artykuł pt. „Pozycjonowanie za darmo — czy to możliwe?”.

Najprościej rzec ujmując, to jedna z najlepszych, a przy tym najtańszych form marketingu, która — jak zostało wspomniane wyżej — niesie w sobie wiele korzyści. Do największych zalet wysokiej pozycji strony WWW w wynikach Google należą:

  • Wzrost widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania
  • Wzrost liczby odwiedzin w serwisie
  • Dotarcie do potencjalnych klientów
  • Zdobycie przewagi nad konkurencją z branży
  • Zwiększenie rozpoznawalności i zaufania do marki
  • Maksymalizacja zysków i rozwój biznesu

Dlatego tak ważne, aby pozycjonowaniem zajęła się specjalistyczna firma, a nie przypadkowe osoby, które nie mają odpowiedniego doświadczenia.

Kto ustala kolejność stron w wynikach wyszukiwania i od czego ona zależy?

Algorytmy wyszukiwarki Google, które oceniają stronę internetową, a tym samym wpływają na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, są nie tylko skomplikowane, ale również ulegają częstym modyfikacjom. To kolejny powód, że pozycjonowanie to usługa dla specjalistów o dużym doświadczeniu, którzy są na bieżąco z nowościami w Google i śledzą zmiany wprowadzane przez amerykańskiego lobbystę. Nikt, nawet najlepszy pozycjoner, nie zna wszystkich czynników rankingowych. Lata doświadczeń pozwoliły jednak wyodrębnić najważniejsze czynniki, które na pewno wpływają na pozycje w Google. Należą do nich:

Optymalizacja on-site (słowa kluczowe w tytule strony, treści, atrybucie alt; nagłówki h1, h2, h3; długość, jakość, unikalność, formatowanie i aktualizacja treści; stosowanie linków kanonicznych; linki wewnętrzne w nawigacji i w treści; szybkość ładowania strony; dopasowanie do urządzeń mobilnych; materiały wideo; dane strukturalne; pliki robots.txt; mapa strony; przekierowania 301; bezpieczeństwo — m.in. certyfikat SSL lub TSL; dane kontaktowe; frazy kluczowe w adresie URL; wyeliminowanie błędów językowych);

Czynniki poza stroną WWW (ilość i jakość odnośników zewnętrznych o profilu nofollow i dofollow; autorytet i wiek domeny; popularność marki w Internecie; historia strony internetowej; opinie o marce w Internecie; klikalność naszej strony w wynikach wyszukiwania).

Ustalenie budżetu z klientem

Pierwszym krokiem jaki należy postawić w walce o topowe pozycje w Google jest ustalenie budżetu, jaki klient może przeznaczyć na pozycjonowanie swojej strony. Budżet miesięczny determinuje zakres działań, ilość i konkurencyjność słów kluczowych oraz całą dalszą strategię.

Pozycjonowanie strony internetowej za darmo jest niemożliwe. Firmy czy osoby zajmujące się pozycjonowaniem muszą dysponować miesięcznie pewną kwotą, którą przeznaczą na działanie takie jak tworzenie treści, linkowanie czy analiza i optymalizacja strony.

Dlaczego warto uważać na tanie oferty pozycjonowania? Przeczytaj artykuł na naszym blogu pt. „Tanie pozycjonowanie stron – na co uważać?”.

Wybór słów kluczowych

Wielu użytkowników Internetu, szukając informacji o produkcie, usłudze czy samej firmie, w pierwszej kolejności kieruje się do wyszukiwarki internetowej, wpisując w niej słowa kluczowe. Właśnie one są podstawą marketingu internetowego i to od nich zależy efektywność kampanii pozycjonowania.

Jako że obecnie największą rolę odgrywa trafność wyników, przy pozycjonowaniu strony ważne znaczenie ma wybór właściwych dla danej strony fraz kluczowych. Skoro tak, a w wyszukiwarce wpisuje się dziś niemal wszystko, warto znać kategorie słów kluczowych, co ułatwia ich analizę i dobór. Ogólny podział obejmuje frazy informujące i marketingowe. Z punktu widzenia pozycjonowania najważniejsze są słowa reklamowe, które mają swój własny podział. Dzieli się je na:

  • Brandowe – opisujące markę (np. część nazwy firmy lub sklepu internetowego; dany produkt lub usługa; nazwa domeny lub fragment adresu www);
  • Regionalne – ukierunkowujące na działalność w konkretnej lokalizacji (np. nazwa miejscowości, dzielnicy lub regionu we frazie kluczowej);
  • Ogólne – ogólna informacja na temat produktu, usługi lub firmy; z reguły składają się z jednego lub dwóch wyrazów;
  • Long tail – frazy na tzw. długi ogon określające dokładnie wynik wyszukiwania; składają się z czterech, pięciu czy nawet sześciu wyrazów.

Analiza słów kluczowych jest więc jednym z najważniejszych działań w dziedzinie marketingu i pozycjonowania. Dobierając frazy kluczowe, na stronę internetową należy spojrzeć z różnych perspektyw, rozważając jej wielowymiarowość. Najważniejsze są jednak potrzeby i wymagania użytkowników. Przede wszystkim trzeba więc wcielić się w rolę klientów, gdyż to właśnie użytkownicy generują ruch na stronie i wyniki sprzedażowe.

Podstawą analizy są ogólne słowa kluczowe, określające branżę i pomagające zidentyfikować konkurencję. Jeżeli to produkt, usługa czy sama firma, dobranie słowa kluczowego jest więc proste. Poza tym warto skorzystać z sugestii podobnych haseł dostępnych w polu wyszukiwarki Google. W ten sposób łatwo o selekcję słów kluczowych powiązanych z branżą.

Cennym źródłem informacji o słowach kluczowych są również narzędzia takie jak:

  • Google Search Console – gdzie możesz sprawdzić na jakie słowa kluczowe pojawiaj się Twoja strona internetowa oraz jaka jest ich ilość wyszukiwań,
  • Google Ads – analiza kampanii pomoże nam uzyskać informacje o dodatkowych słowa kluczowych,
  • Google Keyword Planner – narzędzie sugeruje słowa kluczowe w kampaniach Google Ads na podstawie ich popularności oraz trendów,
  • Soolve,
  • Ubersuggest,
  • Answer the Public.

Poza nimi skorzystać można z płatnych serwisów takich jak Semstorm czy Senuto, które są przydatne w doborze optymalnych fraz kluczowych. Oczywiście to narzędzia, z których regularnie korzystają osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron www.

Audyt i analiza techniczna strony internetowej

Audyt jest analizą strony internetowej. Uwzględnia między innymi parametry mające wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google, tzw. SERP (Search Engine Results Pages). Audyt SEO jest więc wstępem do pozycjonowania strony, sklepu internetowego i każdego innego serwisu. W audycie znajdują się uwagi, zalecenia, jak i porady, które pomogą dopasować stronę do wymogów wyszukiwarki Google.

Audyt SEO jest narzędziem wykorzystywanym przez specjalistów od pozycjonowania. Dzięki raportowi łatwiej dostosować witrynę pod roboty wyszukiwarki, a jednocześnie dla odwiedzających stronę użytkowników. Pomaga on odkryć słabe i mocne strony witryny WWW, jak również wykluczyć działania, które nie przynoszą oczekiwanego rezultatu w kontekście pozycjonowania. Ważne, aby audyt SEO wykonać we właściwym momencie — przed pozycjonowaniem lub w sytuacji, kiedy drastycznemu zmniejszeniu ulega ruch organiczny. Składa się on z kilku etapów min.:

  • Analizy technicznej (linkowanie, poprawność meta danych, zdjęcia, szybkość wczytywania strony, przekierowania 301, błędy na stronie);
  • Analizy treści na stronie,
  • Analizy linków przychodzących.

Optymalizacja strony

Optymalizacja strony internetowej to wdrażanie zmian, które dostosują witrynę pod wytyczne wyszukiwarki Google. Przy wykorzystaniu właściwych narzędzi — ogólnodostępnych i dedykowanych (np. Google Search Console, Google Analytics, SEMStorm, Senuto, Ahrefs, MajesticSEO, ScreamingFrog, SimilarWeb) — osoba odpowiedzialna za SEO analizuje witrynę pod różnym kątem, biorąc pod uwagę m.in.:

  • profil linkowy domeny,
  • System Zarządzania Treścią (CMS),
  • optymalizację treści,
  • zindeksowanie witryny w Google,
  • optymalizację nagłówków i meta-tagów,
  • optymalizację elementów technicznych.

Co warte podkreślenia, optymalizacja strony jest procesem ciągłym, choć to przed pozycjonowaniem zakres wprowadzonych zmian jest największy. Monitorować i optymalizować witrynę należy jednak stale, co jest związane między innymi ze zmieniającymi się trendami i modyfikacją algorytmów.

Linkbuilding – budowanie popularności na zewnętrznych serwisach

Bardzo ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu strony jest tzw. linkbuilding, a więc proces zdobywania linków z innych witryn do własnej. Ważne, aby były to linki wartościowe, pochodzące ze stron o wysokiej ocenie w Google. Istotne, aby tworzone linki odzwierciedlały naturalny proces umieszczenia odnośników przez użytkowników i pochodziły z różnych źródeł, np.:

  • Wizytówki NAP — portale internetowe pozwalające na umieszczenie cytatów NAP o których więcej przeczytasz tutaj „Cytaty NAP w pozycjonowaniu lokalnym”,
  • Wpisów gościnnych — tematyczne blogi osób z branży. W zamian za treść otrzymujemy linka do naszej strony www,
  • Forów internetowych — fora dyskusyjne, na których można udzielać eksperckich porad i odpowiadać na zapytania użytkowników,
  • Kanałów Social Media — portali typu Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn,
  • Artykułów sponsorowanych — artykułów z linkiem na portalach zewnętrznych w formie publikacji sponsorowanych.

Widać w związku z tym wyraźnie, że pozycjonowanie stron jest usługą złożoną i dość skomplikowaną, z którą większość sobie nie poradzi. Jako że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania w Google jest zależna od wielu różnych czynników, ważne jest, aby działania z zakresu pozycjonowania przeprowadzała wyspecjalizowana firma z dużym doświadczeniem. Wówczas zespół odpowiedzialny za pozycjonowanie stworzą doświadczeni SEO-wcy, pozycjonerzy, copywriterzy i graficy, co bezpośrednio przełoży się na lepszy efekt pozycjonowania.

3 komentarze

  1. Ola 8 kwietnia 2020 o 11:35- Odpowiedz

    Czy będąc sklepem internetowym – należy pozycjonować również podstrony produktowe? Czy ograniczyć się tylko do podstron kategorii?

    • Responsywny 17 lutego 2021 o 17:06- Odpowiedz

      Zależy od tego czy masz często rotujące produkty. Jeśli tak to nie ma sensu. Natomiast jeśli wiesz, że produkt będzie w ofercie minimum 6 miesięcy to można myśleć nad pozycjonowaniem podstron produktowych. Takie moje skromne zdanie 🙂

  2. Paulina 27 kwietnia 2020 o 14:22- Odpowiedz

    Pozycjonowanie strony najlepiej rozpocząć od rozważenia jaką realną wartość dostarcza się klientowi, a potem cała reszta od architektury informacji, przez słowa kluczowe, audyty i optymalizację. Tu również nie ma co się ograniczać do jednego elementu działań w online i warto wspierać pozycjonowanie i sprzedaż innymi działaniami.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.