pozycjonowanie hotelów

Jesienią 2018 roku Google zmieniło sposób prezentacji organicznych wyników wyszukiwania dla zapytań związanych z noclegami. Oznacza to, że dziś skuteczne pozycjonowanie hoteli wygląda zupełnie inaczej, aniżeli miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.

Jak zabrać się za pozycjonowanie hoteli, aby skutecznie poprawić widoczność strony hotelowej w wynikach organicznych Google? Dowiedz się tego z naszego artykułu na temat pozycjonowania hoteli!

Pozycjonowanie strony hotelu – dlaczego warto?

Strona hotelu, podobnie jak wszystkie inne, musi być pozycjonowana, jeżeli jej właściciel chce, aby znalazła się ona wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google pod wybrane słowa kluczowe (np. hotel nad morzem, hotel w górach, hotel dla dzieci itp.). Wysokie pozycje na konkurencyjne słowa kluczowe zapewniają ruch użytkowników, a to przekłada się natomiast na ilość rezerwacji. Trudno o przyciągnięcie coraz większej ilości gości bez działań marketingowych, również w sferze online, a więc i pozycjonowania — jednego z najskuteczniejszych działań z obszaru marketingu online. Podstawą jest dobra strona hotelu, wyposażona między innymi w system rezerwacji. Jednak profesjonalnie zaprojektowana i stworzona strona WWW hotelu nie zagwarantuje sukcesu, jeżeli będzie rzadko odwiedzana.

Dlatego pozycjonowanie strony internetowej hotelu jest jednym z pierwszych działań marketingowych, jakie należy podjąć po jej uruchomieniu. Pozwoli to podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwarki Google, co z kolei przekłada się na lepszą widoczność, a tym samym więcej klientów. Im witryna hotelu jest wyżej w Google, tym częściej odwiedzają ją użytkownicy, którzy w niedalekiej przyszłości mogą stać się klientami obiektu noclegowego.

Ponadto wysoka pozycja w wyszukiwarce Google wpływa na pozytywny wizerunek firmy. Jak pokazują badania – użytkownicy ufają stronom internetowym, które pojawiają się na pierwszych pozycjach w wynikach organicznych. Dlatego skuteczny marketing hotelu online poprzez pozycjonowanie to w dzisiejszych czasach must-have!

Oczywiście tyczy się to również innych placówek z branży hotelarskiej oferujących miejsca noclegowe (pensjonaty, hostele, motele, apartamenty na wynajem, domki letniskowe, kwatery prywatne itp.).

Skuteczne pozycjonowanie dla hoteli – jak wykonać?

Jeżeli spojrzeć na nowe zalecenia dotyczące pozycjonowania hoteli, należy zauważyć, że wszelkie działania muszą skupić się na użytkowniku, aby maksymalnie ułatwić mu znalezienie wszystkich niezbędnych informacji o miejscu noclegowym.

Przed rozpoczęciem działań w zakresie SEO należy zastanowić się, jak użytkownicy trafiają na stronę hotelu. W ten sposób można zrozumieć, z czego wynikają konkretne działania optymalizacyjne. Podstawą jest dobrze zaprojektowana strona mobilna, gdyż ponad połowa ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów czy tabletów. Poza tym skupić się należy na lokalnym pozycjonowaniu strony hotelowej, z miejscem lokalizacji hotelu czy konkretnym celem podróży (np. hotel Kraków, hotel nad morzem). Jeszcze dokładniejsze wyniki da pozycjonowanie na frazy long tail (z długim ogonem), np. tani hotel Kraków apartament z widokiem na Wisłę, hotel Kraków pokój jednoosobowy z widokiem na Wawel.

Jednocześnie na popularności zyskuje wyszukiwanie głosowe. W tym miejscu warto pamiętać, że wersji językowych wyszukiwania jest tyle, ile narodowości, aczkolwiek najpopularniejszą, jest wyszukiwanie w języku angielskim.

Audyt SEO, analiza techniczna strony hotelowej i optymalizacja

Pierwszym krokiem do przeprowadzenia prawidłowej optymalizacji strony jest wykonanie jej audytu SEO, który wykaże problemy z jakimi boryka się witryna i co powinno zostać naprawione.

Wszystkie strony w sieci, również witryny WWW hoteli, aby skutecznie pozycjonowały się na konkurencyjne słowa kluczowe, muszą być właściwie zoptymalizowane. Optymalizację stron powinna wykonać osoba posiadająca niezbędną wiedzę i doświadczenie z zakresu SEO. Szczególnie ważne, aby poprawnie zoptymalizować treść, ułożyć odpowiednią strukturę serwisu, wykonać linkowanie wewnętrzne, zadbać o kwestie techniczne i poprawną indeksację.

Warto ponadto zwrócić uwagę na kwestie związane z UX, o czym po części wspomniano wyżej. UX jest dostosowaniem witryny pod kątem użytkowników, oferując im prostą nawigację po serwisie, wyszczególnić kluczowe, najważniejsze informacje, jak i w sposób czytelny przedstawić ofertę. Dlatego warto zadbać o dedykowane podstrony, na przykład dla oferty, cennika i kontaktu. Zwłaszcza, że to wpływa również na dobre wyniki pozycjonowania hotelu w wyszukiwarce Google, budując ich pozycję na właściwe frazy kluczowe (ile kosztuje nocleg, cena noclegu, cennik noclegu itp.). Nie zapomnij ponadto, aby w zakładce kontakt umieścić Mapę Google, która prezentuje lokalizację hotelu i wskazówki dojazdu do hotelu. Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma dowiesz się z naszego poradnika pt. „Jak dodać firmę do Google Moja Firma?„.

Wybór słów kluczowych i optymalizacja strony hotelu

Wybór słów kluczowych to bardzo ważny element w procesie pozycjonowania stron. W przypadku stron hotelowych słowa kluczowe zwykle powiązana będą z konkretną lokalizacją, regionem. Wybór odpowiednich słów kluczowych powinien być przeprowadzony dokładną analizą i researchem jaki potencjalny ruch mogą wygenerować określone frazy. W trakcie analizy słów kluczowych możemy skorzystać z wielu narzędzi które zasugerują nam, które frazy cieszą się największą popularnością. Należą do nich:

  • Google Search Console – analiza danych z Search Console, daje nam wiedzą na jakie słowa kluczowe i ile razy wyświetliła się nasza strona internetowa,
  • Google Keyword Planner – narzędzie do analizy potencjału fraz z usłudze Google Ads. Aby uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności narzędzia, należy mieć uruchomioną kampanię linków sponsorowanych,
  • Semstorm – narzędzie do analizy słów kluczowych konkurencji,
  • Senuto – analogicznie do Semstorma bada konkurencje i analizuje na jakie słowa kluczowe pozycjonuje i reklamuje się konkurencja.

Po analizie i wyborze odpowiednich słów kluczowych należy pamiętać, aby umieścić je we właściwych miejscach na stronie m.in. w:

  • adresach url,
  • tytule strony,
  • opisie strony,
  • nagłówkach,
  • tekstach,
  • w opisach alt grafik.

Pozycjonowanie lokalne hoteli to szybka i skuteczna metoda na wypromowanie strony w danym regionie. Co istotne pozycjonowanie stron internetowych na rynku lokalnym jest znacznie bardziej korzystne pod względem ekonomicznym, ponieważ zwykle wymaga zaangażowania mniejszej ilości środków finansowych.

Pozycjonowanie hotelu w Google poprzez linki i budowę contentu

Stronę internetową danego hotelu należy pozycjonować również poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych. W praktyce link building jest jednym z najistotniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Ponieważ działania promocyjne stron hotelowych zwykle wiążą się z pozycjonowaniem lokalnym warto pozyskiwać w tym przypadku odnośniki ze stron regionalnych takich jak:

  • fora internetowe,
  • portale regionalne,
  • serwisy ogłoszeniowe,
  • wizytówki NAP.

Ponadto warto udzielać się w kanałach takich jak:

  • social media,
  • branżowe fora tematyczne,
  • portale o podróżach,
  • blogi podróżnicze,
  • serwisy rezerwacyjne.

W procesie pozycjonowania hotelu istotny jest również content, czyli treść jaka pojawia się na witrynie. Ważne, aby poruszać tematy, które są wyszukiwane przez użytkowników, a tym samym mogą ich zainteresować i sprawić, że na przykład podzielą się ciekawą informacją na swojej stronie lub w mediach społecznościowych. Tworzenie contentu i publikacja nowych treści na blogu wpływa na ruch na stronie i budowę fraz typu long tail.

Dowiedz się więcej:

Pozycjonowanie hoteli – podsumowanie

Nie ulega więc wątpliwości, że chcąc pozycjonować hotel w Google i robić to naprawdę dobrze, pamiętać należy o co najmniej kilku różnych kwestiach. Konieczny jest audyt SEO, niezbędna także analiza techniczna strony i działania SEO. W końcu nie da się wykonać skutecznego pozycjonowania strony hotelu bez doboru właściwych słów kluczowych i opracowania odpowiedniej strategii, choćby dla pozyskiwania linków z różnych, zawsze mocnych serwisów.

Pozycjonowanie witryny hotelu to skuteczny sposób na reklamę hotelu w internecie i zwiększenie liczby klientów. Działanie związane z pozycjonowaniem, aby były skuteczne powinny być wykonane poprzez doświadcz agencję lub freelancera SEO, który może pochwalić się rzeczywistymi rezultatami w wynikach organicznych wyszukiwarek.

5 komentarzy

  1. Łukasz 9 kwietnia 2020 o 11:34- Odpowiedz

    Na obecnie czasy ciężko chyba z SEO dla hoteli 🙂 nie wiem czy w ogóle ktoś coś szuka… wiec słabo mierzalne będą nasze wyniki..

    • Kordian Minkina 14 kwietnia 2020 o 11:24- Odpowiedz

      W obecnych czasach koronawirusa branża hotelarska faktycznie bardzo mocno ucierpiała. Jedna trzeba myśleć o przyszłości, ponieważ pandemia kiedyś się skończy i wszystko wróci do normy.

  2. Mikołaj 27 marca 2022 o 18:24- Odpowiedz

    Ciężka branża, ale za to mocno dochodowa. Jednak przez pandemię mocno dostali po dup…

  3. Kacper 21 lipca 2022 o 20:41- Odpowiedz

    Wydaje mi się, że bardzo cięzko rankować jesli nie posiada się ogromnego budżetu. Musimy walczyć z bookingami i innymi gigantami. Szkoda trochę 🙁

  4. Marcin 31 sierpnia 2022 o 21:54- Odpowiedz

    Oczywiście, że warto pozycjonować. Może kiedyś będzie łatwiej przebić się w serpach.
    Czas pokaże.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.