Jesienią 2018 roku Google zmieniło sposób prezentacji organicznych wyników wyszukiwania dla zapytań związanych z noclegami. Oznacza to, że dziś skuteczne pozycjonowanie hoteli wygląda zupełnie inaczej, aniżeli miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.
Jak zabrać się za pozycjonowanie hoteli, aby skutecznie poprawić widoczność strony hotelowej w wynikach organicznych Google? Dowiedz się tego z naszego artykułu na temat pozycjonowania hoteli!
Pozycjonowanie strony hotelu – dlaczego warto?
Strona hotelu, podobnie jak wszystkie inne, musi być pozycjonowana, jeżeli jej właściciel chce, aby znalazła się ona wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google pod wybrane słowa kluczowe (np. hotel nad morzem, hotel w górach, hotel dla dzieci itp.). Wysokie pozycje na konkurencyjne słowa kluczowe zapewniają ruch użytkowników, a to przekłada się natomiast na ilość rezerwacji. Trudno o przyciągnięcie coraz większej ilości gości bez działań marketingowych, również w sferze online, a więc i pozycjonowania — jednego z najskuteczniejszych działań z obszaru marketingu online. Podstawą jest dobra strona hotelu, wyposażona między innymi w system rezerwacji. Jednak profesjonalnie zaprojektowana i stworzona strona WWW hotelu nie zagwarantuje sukcesu, jeżeli będzie rzadko odwiedzana.
Dlatego pozycjonowanie strony internetowej hotelu jest jednym z pierwszych działań marketingowych, jakie należy podjąć po jej uruchomieniu. Pozwoli to podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwarki Google, co z kolei przekłada się na lepszą widoczność, a tym samym więcej klientów. Im witryna hotelu jest wyżej w Google, tym częściej odwiedzają ją użytkownicy, którzy w niedalekiej przyszłości mogą stać się klientami obiektu noclegowego.
Ponadto wysoka pozycja w wyszukiwarce Google wpływa na pozytywny wizerunek firmy. Jak pokazują badania – użytkownicy ufają stronom internetowym, które pojawiają się na pierwszych pozycjach w wynikach organicznych. Dlatego skuteczny marketing hotelu online poprzez pozycjonowanie to w dzisiejszych czasach must-have!
Oczywiście tyczy się to również innych placówek z branży hotelarskiej oferujących miejsca noclegowe (pensjonaty, hostele, motele, apartamenty na wynajem, domki letniskowe, kwatery prywatne itp.).
Skuteczne pozycjonowanie dla hoteli – jak wykonać?
Jeżeli spojrzeć na nowe zalecenia dotyczące pozycjonowania hoteli, należy zauważyć, że wszelkie działania muszą skupić się na użytkowniku, aby maksymalnie ułatwić mu znalezienie wszystkich niezbędnych informacji o miejscu noclegowym.
Przed rozpoczęciem działań w zakresie SEO należy zastanowić się, jak użytkownicy trafiają na stronę hotelu. W ten sposób można zrozumieć, z czego wynikają konkretne działania optymalizacyjne. Podstawą jest dobrze zaprojektowana strona mobilna, gdyż ponad połowa ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów czy tabletów. Poza tym skupić się należy na lokalnym pozycjonowaniu strony hotelowej, z miejscem lokalizacji hotelu czy konkretnym celem podróży (np. hotel Kraków, hotel nad morzem). Jeszcze dokładniejsze wyniki da pozycjonowanie na frazy long tail (z długim ogonem), np. tani hotel Kraków apartament z widokiem na Wisłę, hotel Kraków pokój jednoosobowy z widokiem na Wawel.
Jednocześnie na popularności zyskuje wyszukiwanie głosowe. W tym miejscu warto pamiętać, że wersji językowych wyszukiwania jest tyle, ile narodowości, aczkolwiek najpopularniejszą, jest wyszukiwanie w języku angielskim.
Audyt SEO, analiza techniczna strony hotelowej i optymalizacja
Pierwszym krokiem do przeprowadzenia prawidłowej optymalizacji strony jest wykonanie jej audytu SEO, który wykaże problemy z jakimi boryka się witryna i co powinno zostać naprawione.
Wszystkie strony w sieci, również witryny WWW hoteli, aby skutecznie pozycjonowały się na konkurencyjne słowa kluczowe, muszą być właściwie zoptymalizowane. Optymalizację stron powinna wykonać osoba posiadająca niezbędną wiedzę i doświadczenie z zakresu SEO. Szczególnie ważne, aby poprawnie zoptymalizować treść, ułożyć odpowiednią strukturę serwisu, wykonać linkowanie wewnętrzne, zadbać o kwestie techniczne i poprawną indeksację.
Warto ponadto zwrócić uwagę na kwestie związane z UX, o czym po części wspomniano wyżej. UX jest dostosowaniem witryny pod kątem użytkowników, oferując im prostą nawigację po serwisie, wyszczególnić kluczowe, najważniejsze informacje, jak i w sposób czytelny przedstawić ofertę. Dlatego warto zadbać o dedykowane podstrony, na przykład dla oferty, cennika i kontaktu. Zwłaszcza, że to wpływa również na dobre wyniki pozycjonowania hotelu w wyszukiwarce Google, budując ich pozycję na właściwe frazy kluczowe (ile kosztuje nocleg, cena noclegu, cennik noclegu itp.). Nie zapomnij ponadto, aby w zakładce kontakt umieścić Mapę Google, która prezentuje lokalizację hotelu i wskazówki dojazdu do hotelu. Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma dowiesz się z naszego poradnika pt. „Jak dodać firmę do Google Moja Firma?„.
Wybór słów kluczowych i optymalizacja strony hotelu
Wybór słów kluczowych to bardzo ważny element w procesie pozycjonowania stron. W przypadku stron hotelowych słowa kluczowe zwykle powiązana będą z konkretną lokalizacją, regionem. Wybór odpowiednich słów kluczowych powinien być przeprowadzony dokładną analizą i researchem jaki potencjalny ruch mogą wygenerować określone frazy. W trakcie analizy słów kluczowych możemy skorzystać z wielu narzędzi które zasugerują nam, które frazy cieszą się największą popularnością. Należą do nich:
- Google Search Console – analiza danych z Search Console, daje nam wiedzą na jakie słowa kluczowe i ile razy wyświetliła się nasza strona internetowa,
- Google Keyword Planner – narzędzie do analizy potencjału fraz z usłudze Google Ads. Aby uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności narzędzia, należy mieć uruchomioną kampanię linków sponsorowanych,
- Semstorm – narzędzie do analizy słów kluczowych konkurencji,
- Senuto – analogicznie do Semstorma bada konkurencje i analizuje na jakie słowa kluczowe pozycjonuje i reklamuje się konkurencja.
Po analizie i wyborze odpowiednich słów kluczowych należy pamiętać, aby umieścić je we właściwych miejscach na stronie m.in. w:
- adresach url,
- tytule strony,
- opisie strony,
- nagłówkach,
- tekstach,
- w opisach alt grafik.
Pozycjonowanie lokalne hoteli to szybka i skuteczna metoda na wypromowanie strony w danym regionie. Co istotne pozycjonowanie stron internetowych na rynku lokalnym jest znacznie bardziej korzystne pod względem ekonomicznym, ponieważ zwykle wymaga zaangażowania mniejszej ilości środków finansowych.
Pozycjonowanie hotelu w Google poprzez linki i budowę contentu
Stronę internetową danego hotelu należy pozycjonować również poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych. W praktyce link building jest jednym z najistotniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Ponieważ działania promocyjne stron hotelowych zwykle wiążą się z pozycjonowaniem lokalnym warto pozyskiwać w tym przypadku odnośniki ze stron regionalnych takich jak:
- fora internetowe,
- portale regionalne,
- serwisy ogłoszeniowe,
- wizytówki NAP.
Ponadto warto udzielać się w kanałach takich jak:
- social media,
- branżowe fora tematyczne,
- portale o podróżach,
- blogi podróżnicze,
- serwisy rezerwacyjne.
W procesie pozycjonowania hotelu istotny jest również content, czyli treść jaka pojawia się na witrynie. Ważne, aby poruszać tematy, które są wyszukiwane przez użytkowników, a tym samym mogą ich zainteresować i sprawić, że na przykład podzielą się ciekawą informacją na swojej stronie lub w mediach społecznościowych. Tworzenie contentu i publikacja nowych treści na blogu wpływa na ruch na stronie i budowę fraz typu long tail.
Dowiedz się więcej:
Pozycjonowanie hoteli – podsumowanie
Nie ulega więc wątpliwości, że chcąc pozycjonować hotel w Google i robić to naprawdę dobrze, pamiętać należy o co najmniej kilku różnych kwestiach. Konieczny jest audyt SEO, niezbędna także analiza techniczna strony i działania SEO. W końcu nie da się wykonać skutecznego pozycjonowania strony hotelu bez doboru właściwych słów kluczowych i opracowania odpowiedniej strategii, choćby dla pozyskiwania linków z różnych, zawsze mocnych serwisów.
Pozycjonowanie witryny hotelu to skuteczny sposób na reklamę hotelu w internecie i zwiększenie liczby klientów. Działanie związane z pozycjonowaniem, aby były skuteczne powinny być wykonane poprzez doświadcz agencję lub freelancera SEO, który może pochwalić się rzeczywistymi rezultatami w wynikach organicznych wyszukiwarek.
Na obecnie czasy ciężko chyba z SEO dla hoteli 🙂 nie wiem czy w ogóle ktoś coś szuka… wiec słabo mierzalne będą nasze wyniki..
W obecnych czasach koronawirusa branża hotelarska faktycznie bardzo mocno ucierpiała. Jedna trzeba myśleć o przyszłości, ponieważ pandemia kiedyś się skończy i wszystko wróci do normy.
Ciężka branża, ale za to mocno dochodowa. Jednak przez pandemię mocno dostali po dup…
Wydaje mi się, że bardzo cięzko rankować jesli nie posiada się ogromnego budżetu. Musimy walczyć z bookingami i innymi gigantami. Szkoda trochę 🙁
Oczywiście, że warto pozycjonować. Może kiedyś będzie łatwiej przebić się w serpach.
Czas pokaże.