„Content is King” z biegiem lat w SEO nabiera rozmachu, powstaje więc pytanie – jak tworzyć treści na bloga przyjazne SEO? Dobrej jakości teksty pisane pod wyszukiwarki to już nie mocne zagęszczenie słów kluczowych, często upychane na siłę. Dziś liczy się cała „otoczka”, która za tym idzie. Tworzenie treści powinno być poprzedzone staranną analizą i researchem. Musimy być pewni, że treść, którą chcemy umieścić na naszej stronie zainteresuje potencjalnego użytkownika i będzie napisana w zgodzie z obecnymi trendami, jakich wymaga algorytm wyszukiwarki. Nawet najstaranniej przygotowany artykuł przepadnie, jeśli będzie odpowiadał na pytania, o które nikt nie pyta w wyszukiwarce. Jak tworzyć treści na bloga które są poprawne semantycznie i które pokocha Google? Na jakie czynniki zwrócić uwagę pisząc content? Z jakich narzędzi korzystać, aby przyspieszyć analizę danych? O tym niżej.
Wybór tematu na bloga – pomysł na tekst
Pierwszym krokiem do stworzenia dobrego tekstu na bloga jest wybór tematu, który zainteresuje naszych czytelników. Temat powinien być „szukalny”, to znaczy użytkownicy wcześniej powinni szukać informacji w konkretnym temacie. Aby wyszukać materiał, który zainteresuje użytkowników możemy skorzystać z wielu narzędzi dostępnych na rynku (często płatnych) oraz darmowych sposobów – są one jednak nieco bardziej czasochłonne.
Podpowiedzi Google
Pierwszym narzędziem, które przychodzi nam z pomocą w wyszukiwaniu tematów na bloga jest sama wyszukiwarka Google i podpowiedzi, jakie przedstawia nam w oknie wyszukiwania.
Wyszukiwarka podpowiada, jakie zapytania wpisują użytkownicy. Analizując je, możemy wybrać najbardziej odpowiednie tematy, które będą gwarantowały zainteresowanie wśród użytkowników i generowały ruch (oczywiście jeśli napiszemy interesujące i poprawnie zoptymalizowane treści ;)). Rozpatrując powyższy przykład możemy wybrać kilka ciekawych propozycji:
- Dotacje na fotowoltaikę dla firm
- Dotacje na fotowoltaikę 2019
- Dotacje na fotowoltaikę dla rolników
- Dotacje na fotowoltaikę + województwo
Fotowoltaika to branża, która cieszy się ostatnio dużą popularnością, a co za tym idzie powstaje tysiące pytań dotyczące tej problematyki. Są jednak branże, w których wyszukanie tematów będzie nieco bardziej kłopotliwe, wtedy musimy wykazać się większą kreatywnością dodając do zapytania słowa takie jak: „co”, „jak naprawić” „w jaki sposób” itp.
Analiza tematów artykułów na blogach konkurencji
Kolejnym dobrym, a co najważniejsze darmowym sposobem na znalezienie „szukalnych” tematów na bloga jest sprawdzenie o czym pisze nasza konkurencja. Pomysły na teksty możemy czerpać zarówno z konkurencyjnych blogów, jak i sekcji FAQ. Tworząc treści pamiętajmy jednak, żeby nie przepisywać contentu od konkurencji z drobnymi modyfikacjami. Stwórzmy je od zera, ale tak, aby to nasza treść była najlepsza w danej niszy.
Fora internetowe
Fora internetowe to niewyczerpane źródło wiedzy na temat problemów, jakie poruszają użytkownicy zaciekawieni konkretną tematyką. Na forach możemy znaleźć zarówno początkujących użytkowników, którzy mają konkretny problem do rozwiązania, jak również specjalistów w swojej branży. Przy okazji możemy sprawdzić różne punkty widzenia i nauczyć się czegoś nowego. Na forach możesz podzielić się zwykle aktywnym linkiem, co poprawi popularność Twojej strony. Fora często wykorzystywane są w procesie linkbuildingu.
Semstorm.com – narzędzie do content marketingu
Semstorm to polskie narzędzie do sprawdzania widoczności strony w wyszukiwarce Google. Serwis estymuje ruch na podstawie pozycji serwisu w wynikach organicznych oraz popularności słów kluczowych (search volume). Semstorm jest przydatny w ocenie miejsc z których zamierzamy pozyskać linki, ponieważ możemy sprawdzić jakiej czy strona „żyje” i generuje ruch użytkowników, jednak to nie wszystko. Projekt posiada dużo więcej funkcji, a jedną z nich jest baza słów kluczowych i generator podpowiedzi Google, który przedstawiony jest w przystępnej formie graficznej.
Ubersuggest – darmowe pomysły na content
Ubersuggest to darmowe narzędzie pozwalające na generowanie tematów przydatnych w prowadzeniu bloga, pisaniu poradników i słów wykorzystywanych w pozycjonowaniu long tail. Ubersuggest możemy z powodzeniem wykorzystać w międzynarodowych działaniach związanych z pozycjonowaniem stron, ponieważ do wyboru mamy kilka wersji językowych. Narzędzie jest stale poszerzane o nowe możliwości, do których już należą funkcje takie jak Content Ideas – pomysły na tematy na podstawie konkurencji, podstawowy audyt strony czy baza backlinków.
Answer The Public
Answer The Public to darmowe narzędzie wykorzystywane w procesie SEO. Działa analogicznie do przednio opisywanych narzędzi. Na podstawie podpowiedzi wyszukiwarki Google generuje wizualizacje i tabele, które przedstawiają w jaki sposób użytkownicy budują zapytania do wyszukiwarki. Kolejne świetne darmowe narzędzia do generowania tematów pod treści na bloga wyszukiwanych przez użytkowników. Answer The Public może być wykorzystywane zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku SEO.
Brand24, SentiOne, Google Alerts
Są to narzędzia do monitorowania Internetu. Za ich pomocą możemy śledzić wszelkie wzmianki, które pojawią się na interesujące nas zagadnienia. Dzięki temu będziemy wiedzieć jaki temat jest aktualnie popularny w naszej branży oraz czego szukają użytkownicy. Narzędzia te będą ponadto bardzo pomocne w kampaniach WoMM oraz SERM – zarządzanie reputacją firmy w wyszukiwarkach. Dzięki nim na bieżąco możemy reagować na wszelkie wzmianki np. o naszej firmie czy produkcie.
Google Alerts to darmowa usługa, którą zapewnia wyszukiwarka, nie jest ona jednak tak szybka i skuteczna jak Brand24 czy SentiOne. Dla najlepszej skuteczności warto korzystać z wszystkich 3 narzędzi.
Google Search Console
Z narzędzi Google dla webmasterów możemy wyciągnąć wiele interesujących danych dotyczących stanu naszej witryny i tego jak postrzega ją wyszukiwarka. W panelu Google Search Console w zakładce skuteczność mamy do dyspozycji dane takie jak ilość wyświetleń naszej strony w wynikach organicznych, ilość kliknięć w nasz link czy słowa kluczowe na jakie jest widoczna. Właśnie na podstawie tych słów możemy wybrać tematy, których szukają użytkownicy.
Warto zatrzymać się w tym punkcie i zaznaczyć, że słowa te przydadzą nam się również do poprawnej optymalizacji tekstu.
Komentarze użytkowników
Wchodź w interakcje z użytkownikami na swojej stronie, pozwól im na komentowanie. Czytając komentarze od użytkowników możesz dowiedź się, jakie problemy ich trapią i czego dotyczą ich pytania, na tej podstawie przygotujesz ciekawe tematy, które warto poruszyć. Odpowiadając na pytania swoich użytkowników zbudujesz ponadto pozycję specjalisty w swojej branży i polepszysz wyniki SEO.
Maile od klientów
Kolejne dobre źródło informacji o potrzebach potencjalnych użytkowników to maile od naszych klientów, dzięki nim możemy dowiedzieć się bezpośrednio od zainteresowanych co warto umieścić na stronie i jakich informacji poszukają.
Tworząc artykuł, który wyczerpuje temat, możesz użyć go w późniejszej konwersacji z klientem i zaoszczędzić czas na tłumaczenie czegoś, co zostało już wcześniej przez Ciebie wyjaśnione.
Media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy Snapchat cieszą się w dzisiejszych czasach ogromną popularnością. Niektóre grupy Facebookowe przejęły mnóstwo aktywności, które wcześniej toczyły się na forach internetowych. Branżowe grupy są analogicznie jak fora, doskonałym źródłem wiedzy o problemach użytkowników i pytań, jakie możemy wykorzystać jako tematy w naszych artykułach.
Selekcja słów kluczowych
Po wybraniu odpowiedniego tematu na wpis blogowy, czas wybrać słowa kluczowe jakie muszą się w nim zawierać. Ważne, abyśmy wyczerpali temat i umieścili jak najwięcej pokrewnych słów kluczowych. To istotne, ponieważ jak później się dowiecie odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych ma znaczenie w walce o czołowe pozycje w wyszukiwarkach. Jak dopasować słowa kluczowe, które są powiązane z wybranym tematem? Z pomocą przychodzi nam narzędzie Clusteric Link Auditor.
Sugester słów kluczowych Clusteric i analiza konkurencji
Cluster Link Auditor to wielozadaniowe narzędzie, dzięki któremu przeanalizujemy profil linków prowadzących do naszej strony, wykonamy podstawowy audyt czy porównamy widoczność serwisów. Clusteric okaże się również bardzo pomocny w wyborze słów kluczowych. Selekcje słów kluczowych za pomocą programu możemy wykonać na dwa sposoby.
Pierwszy to wykorzystanie wbudowanego modułu do sugestii słów kluczowych, wystarczy wpisać interesujący nas temat, a program sam wyciągnie pokrewne słowa.
Po wygenerowaniu słów możemy je wyeksportować do Excela w celu łatwiejszej obróbki danych.
Druga możliwość wygenerowania słów kluczowych, z której można skorzystać to analiza konkurencji w Top10 i sprawdzenie na jakie słowa kluczowe są widoczni. Clusteric korzysta z baz Semstorma, dlatego ten etap można przeprowadzić również za pomocą tego narzędzia.
Pierwszym krokiem jaki musimy wykonać, przy analizie konkurencji jest wykonanie zapytania do wyszukiwarki Google. Zróbmy to na przykładzie wyrażenia „dotacje fotowoltaika 2019”.
Wybierzmy 10 domen, które zajmują pierwsze miejsca na interesujące nas zapytanie i przejdźmy do sprawdzenia ich widoczności.
Program wyciągnie dla nas dane dotyczące pełnej widoczności domeny oraz inne zdefiniowane przez nas parametry np. pozycja strony, szacunkowa liczba wizyt czy kategorie słowa kluczowego.
Nas interesuje informacje dotyczące tylko wybranego url, który porusza interesujący nas temat. Za pomocą filtrowania wyników, łatwo możemy przyciąć wyniki tylko do wskazanego adresu.
Po przeprowadzeniu filtrowania otrzymamy listę słów kluczowych na które widoczny jest właśnie wskazany przez nas adres.
Analizując konkurencje w Top10, a nawet Top20 możemy wyciągnąć bardzo dużą ilość słów kluczowych, na jakie wyświetlają się wpisy o temacie, który chcemy opisać na blogu.
Usunięcie zduplikowanych słów
Zwykle lista słów kluczowych, które otrzymamy po takiej „operacji” jest bardzo duża. Powstaje pytanie: jak szybko obrobić dużą ilość słów kluczowych? Do tego celu możemy wykorzystać Excela.
Zaznacz kolumnę, gdzie znajduje się lista słów kluczowych, następnie przejdź do zakładki „Dane” i znajdź funkcję „Usuń duplikaty”.
Czym są słowa semantyczne?
Semantyczne słowa (ang. Latent Semantic Indexing, w skrócie LSI) to wszystkie słowa, które są powiązane z konkretnym słowem kluczowym i określają jego znaczenie. Ponieważ jedno słowo może posiadać wiele znaczeń, wyrażenia semantyczne, którymi mogą być na wyrażenia bliskoznaczne oraz różne hasła spokrewnione pozwalają lepiej doprecyzować, jakiego tematu dotyczy nasz artykuł. Stosowanie słów semantycznych w artykułach na blogu ma kluczowe znaczenie w ułatwieniu zrozumienia wyszukiwarkom tematyki tekstu.
Aby lepiej zobrazować czym są słowa semantyczne posłużę się przykładem słowa „babka”, które posiada wiele znaczeń:
Babka – babka z piasku jak forma zabawy w piaskownicy (słowa semantyczne: piasek, piaskownica, zabawa, budowla, dzieci)
Babka – ciasto (słowa semantyczne: przepis, wielkanocna, wypieki, olej, szybka, dobra, smaczna)
Babka – babcia, mama rodziców (słowa semantyczne: krewny, rodzina, rodziny, pokolenie, opieka, kobieta)
Babka – jezioro w województwie warmińsko mazurskim (słowa semantyczne: jezioro, woda, mazury, zbiornik, linia brzegowa)
Babka – gatunek ryby (słowa semantyczne: ryba, gatunek, występowanie, drapieżnik)
Jak znaleźć semantyczne słowa
Wyrażeń i słów semantycznych możemy szukać za pomocą wszystkich wyżej wymienionych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Warto również posiłkować się własną intuicją i samemu w notatniku przygotować słowa, które naszym zdaniem pasują do tematu.
Ciekawym narzędziem jest https://lsigraph.com – projekt posiada jednak wyłącznie wersję anglojęzyczną, przez co na rynku polskim nie będzie przydatny. Jeśli ktoś posiada strony skierowane na rynek US czy UK spokojnie może wykorzystać narzędzie do bardzo efektywnego wyboru słów LSI.
Jego działanie jest bardzo proste, wystarczy wpisać frazę i kliknąć przycisk generujący wynik.
Hierarchiczna budowa contentu z wykorzystaniem nagłówków Hx
Wdrożenie odpowiedniej hierarchii nagłówków to istotny punkt na drodze do przygotowania zoptymalizowanego tekstu. Nagłówki wskazują na najważniejsze elementy w tekście i są bardzo popularnym tematem w branży SEO, wokół którego narosło wiele mitów. Czym są nagłówki i jak ich używać, aby Google polubiło nasze teksty?
Czym są nagłówki
Nagłówki z angielskiego heading tags to elementy służące do prezentowania struktury treści robotom wyszukiwarek oraz użytkownikom, ponieważ nagłówki są zwykle większe od reszty treści (większy rozmiar czcionki, często pogrubiony) i wskazują czego będzie dotyczyć akapit znajdujący się pod nagłówkiem.
Rozróżniamy sześć stopni nagłówków od H1 (najważniejszy) do H6 (bardzo rzadko wykorzystywany).
Jak używać nagłówków
Nagłówki wskazują strukturę tekstu i jego hierarchie dlatego ważne, aby używać ich w sposób przemyślany. Tag <h1> powinien wskazywać użytkownikowi czego będzie dotyczył tekst i powinien być użyty na stronie tylko raz. Należy umieścić w nim najistotniejsze słowo kluczowe na jakie chcemy pozycjonować artykuł. Google co prawda nie każe za wielokrotne stosowanie nagłówka <h1>, ale dla spokoju lepiej tego unikać.
Kolejne nagłówki od <h2> do <h6> mogą być użyte na stronie wielokrotnie, ważne aby zachować odpowiednią hierarchię.
Uwaga! Niektóre popularne systemy do zarządzania treścią jak WordPress często z automatu umieszczają tytuł wpisu w tagu <h1>. Warto sprawdzić czy i u nas nie występuje taka sytuacja poprzez weryfikację kodu strony.
Przykładowa struktura nagłówków w artykule:
Data driven w tworzeniu wysokiej jakości treści SEO
Dane są niezwykle istotne w marketingu internetowym. Są niczym nawigacja dzięki której możemy trafić do celu. Idea data driven polega na podejmowaniu decyzji właśnie w oparciu o dane, a nie intuicje, która często okazuje się błędna. Informacje pozyskane z data driven są bardzo pomocne w procesie pozycjonowania stron internetowych i tworzenia treści. Za ich pomocą możemy przeprowadzić również audyt SEO.
SurferSEO – narzędzie, które przyspieszy proces tworzenia treści
SurferSEO to narzędzie które wykorzystuje data driven w analizie konkurencji i jest pomocne w tworzeniu wysokiej jakości contentu na bloga. Dzięki danym z analizy konkurencji w Top10 możemy szybko sprawdzić czym charakteryzują się artykuły, z pierwszej strony wyników i stworzyć treści, które będą od nich lepsze, a co za tym idzie, dają nam duże szanse na zajęcie ich miejsca.
Analiza długości i struktury treści konkurencji z wykorzystanie Surfera
SurferSEO wykona pracę która wcześniej zajmowała długie godziny w mgnieniu oka. Za pomocą jednego kliknięcia dowiemy się jak długie są treści konkurencji w Top10 (ilość słów w <body>) oraz jak wygląda ich struktura – nagłówki, ilość paragrafów, wyboldowane słowa oraz grafiki.
Program zasugeruje nam ponadto wyrażenia semantycznie powiązane z naszym artykułem i podpowie jak wiele razy powinniśmy ich użyć w artykule. Wszystko to opakowane jest w przyjazny edytor, którego użytkowanie nie sprawia najmniejszych problemów.
Umiejętne wykorzystanie data driven przyczynia się do polepszenia wyników widoczności stron internetowych. Dane, jakie otrzymujemy za pomocą programów takich jak SurferSEO są niezwykle istotne i pozwalają sprawdzić, które czynniki bierze pod uwagę wyszukiwarka przy ustalaniu rankingu. Biorąc je pod uwagę możemy nie dużym kosztem poprawić optymalizacja treści w obrębie naszych stron i wyprzedzić konkurencję.
Usprawnione procesy
Dostarczenie wytycznych do copywritera to tylko jedno z ulepszeń jakie Surfer wprowadza w proces tworzenia treści. Warto zwrócić uwagę na dwa dodatkowe zadania, których wykonanie będzie nie tylko szybsze ale i bardziej dokładne. Stworzony brief można udostępnić copywriterowi za pośrednictwem unikalnego linku, który nie wymaga logowania do aplikacji. W udostępnionym edytorze nie można zmieniać wytycznych, co daje pełną kontrolę nad zleconą treścią.
Pisanie i optymalizacja w jednym zadaniu
Osoba tworząca treść może od razu optymalizować artykuł spełniając wymagania, które są przeliczane na bieżąco. Praca z tradycyjnym briefem wymaga ciągłego przełączania kontekstu oraz ręcznego sprawdzania użycia słów kluczowych. Surfer zdejmuje zupełnie ciężar tego zadania z copywritera oraz zwiększa jakość dostarczonego tekstu (oczywiście pod kątem semantyki).
Weryfikacja gotowych treści
Analiza dostarczonego contentu przez SEOwca pod kątem użycia poszczególnych słów zawartych w wytycznych to żmudna ręczna praca polegająca na przeszukiwaniu dokumentu. Treść wprowadzona do Content Editora jest weryfikowana na bieżąco – wystarczy rzut oka na metryki by ocenić, czy postawione wymagania zostały spełnione.
Dzięki Content Editorowi tworzenie wytycznych trwa minutę, treść dostarczona przez copywritera jest poprawna semantycznie, a osoba zlecająca może zweryfikować poprawność w mgnieniu oka. Odpowiedz sobie sam ile czasu oszczędzasz na jednym tekście.
Analogicznym narzędziem do „Surfera” jest Contadu, które działa na bazie analizy Data Driven i Content Intelligence. Contadu wspomaga procesy tworzenia i planowania treści.
O czym jeszcze warto pamiętać tworząc treści na bloga?
Jak stworzyć dobry content na bloga – umiejętność pisania tekstów
Teksty na bloga muszą być stworzone w sposób przemyślany. Dobrą praktyką jest szczegółowe zbadanie problematyki, ponieważ nie możemy popełnić błędów, które nas zdyskredytują w oczach naszych czytelników. Content marketing to skuteczna forma reklamy, a dzięki niej możemy wypromować siebie lub swoją firmę.
Treść musi być unikalna
Tworząc treści na bloga nie możemy skopiować ich z innych stron. Po pierwsze to praktyka nielegalna, ponieważ kradniemy czyjąś ciężką pracę i możemy za to mieć problemy z prawem, po drugie, wyszukiwarka nie lubi duplicate content. Zadbaj o wysokiej jakości artykuły. Wyszukiwarka Google premiuje unikalną treść napisaną zgodnie z jej wymogami. Warto poświęcić swój czas, aby przygotować oryginalny artykuł wyczerpujący temat.
Poprawność językowa
Poprawność językowa może być mało istotna dla robota Google, ale bardzo ważna dla osoby, która odwiedza stronę. Profesjonalizm objawia się w tym, co chcemy przekazać i w jaki sposób to robimy. Występując na blogu w roli eksperta, dzieląc się wiedzą czy udzielając porad, jesteśmy dla odbiorców wiarygodni. Dlatego sam przekaz musi być merytoryczny oraz poprawny. Każda literówka albo słowo użyte w złym kontekście może zmniejszyć zaufanie internauty. Zaglądanie do słownika języka polskiego albo wykorzystanie strony z synonimiami przy pisaniu tekstu da nam pewność, że artykuł będzie bezbłędny.
Merytoryka, poprawność językowa i spójność to najważniejsze elementy tekstu. Może wydawać się to błahe, jednak to tematy napisane prostym językiem najlepiej trafiają do czytelnika. Dlatego nie warto używać „wysublimowanych” słów. Należy pisać językiem zrozumiałym, a używając żargonu (słownictwa branżowego) warto też wyjaśnić znaczenie. Pamiętaj, że na Twoją stronę mogą trafić osobny zaznajomione z tematem, jak te, które dopiero go odkrywają.
Linkowanie wewnętrzne
Wpisy na blogu to również doskonała okazja do polecania swoich usług czy produktów. Warto do nich linkować i promować je za pomocą content marketingu. Linkowanie wewnętrzne pomoże w nawigacji użytkowników, ponadto umiejętnie wdrożone pozwoli podnieść pozycję dla wybranych słów kluczowych.
Dobrą praktyką jest także linkowanie wpisów z bloga na stronie głównej lub sidewide co przyspieszy ich indeksację i wzmocni pozycjonowanie strony. Zwykle, co prawda linkowane w ten sposób są najnowsze wpisy, które wraz z rozwojem bloga wypadną z wyżej wymienionych części strony (zastąpią je nowe wpisy), natomiast należy zorganizować linkowanie wewnętrzne tak, aby wpisy były dostępne maksymalnie trzy kliknięcia od strony głównej.
Przyjazne adres URL
Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę są przyjazne adresy URL. Przyjazny URL pozwoli użytkownikowi i robotom wyszukiwarek łatwo zorientować się w strukturze strony oraz pomaga w nawigacji. Ważne, aby w URL znalazły się słowa kluczowe, dzięki którym zarówno robot jak i użytkownik od razu będą wiedzieli czego dotyczy artykuł.
Jak wygląda dobry adres URL
Dobre adresy URL to takie, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków oraz zawierają elementy stron nadrzędnych np. kategorii. Dzięki temu użytkownik wie w jakim miejscu portalu aktualnie się znajduje. Pomaga to w nawigacji. W przyjaznym adresie URL nie ma miejsca na zbędne liczby, mało logiczne ciągi znaków czy inne zbędne elementy. Takie adresy łatwiej zapamiętać i zdecydowanie lepiej wyglądają na forach czy w mediach społecznościowych.
Tak wygląda przyjazny adres URL:
https://domena.pl/przyjazny-adres-url
Tak wygląda nieprzyjazny adres URL:
https://domena.pl/index.php?module=1238%blog&wpis22=nieprzyjazny-adres-url
Jak zoptymalizować grafikę
Grafika, jaką umieszczamy w naszych artykułach na blogu powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Należy zadbać o poprawne umieszczenie słów kluczowych w atrybutach alt zdjęć – poinformujemy w ten sposób robota o tym co znajduje się na ilustracji. Grafika powinna być zoptymalizowana również pod kątem wagi – czym cięższa, tym strona będzie się dłużej wczytywać, a Google tego nie lubi.
Title i description – czyli to co użytkownik zobaczy w wyszukiwarce
Wygląd naszych linków w wyszukiwarce ma bardzo duże znaczenie. Pierwsze miejsca w wyszukiwarce na konkurencyjne słowa kluczowe zapewniają dużą ilość wyświetleń, ale to co przeczyta użytkownik i w jaki sposób będzie widoczny nasz link decyduje o ilości kliknięć i wejść na naszą stronę. Wpływ na to mają meta tagi title i description.
Co trzeba wiedzieć o optymalizacji meta tagu title?
Meta tag title jest elementem języka HTML, który odpowiada za tytuł strony, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwarek internetowych (SERP) oraz na pasku przeglądarki. Odpowiednio przygotowany tytuł pozwala zwiększyć pozycję strony oraz zachęcić użytkownika do kliknięcia. Pojawia się również w przypadku share-owania w mediach społecznościowych. Tag tytułowy jest bardzo istotny w ułatwieniu zrozumienia robotom wyszukiwarek na jaki temat jest dany artykuł.
Google wyświetla tytuł o długości 600 pixeli, dlatego jeśli tytuł Twojego artykułu będzie za długi Google pojawią się trzy kropki (…), a wyszukiwarka może uciąć ważne słowa kluczowe. Według Moz (https://moz.com/learn/seo/title-tag) tytuł strony nie powinien przekraczać 60 znaków.
Optymalny format tytułu
Zaleca się, aby w pierwszym słowie tytuły ująć najważniejsze słowo kluczowe na które chcemy się pozycjonować. Optymalny format tytuły, będzie więc wyglądał następująco:
Słowo kluczowe o największym znaczeniu – słowa kluczowe o mniejszym znaczeniu | Nazwa strony (Brand)
Co trzeba wiedzieć o optymalizacji meta tagu description?
Meta tag description jest znacznikiem HTML, który odpowiada za opis naszej strony. Pełni funkcję uzupełniającą do tagu title i podsumowuje artykuł w kilku słowach. Opis ten widoczny jest pod tytułem i linkiem do strony w wynikach wyszukiwarek. Często Google ignoruje opis wybierając z tekstu wybrany fragment, który bardziej odpowiada zapytaniu użytkownika. Niemniej również warto zadbać o poprawną optymalizację tego znacznika.
Według Moz (https://moz.com/learn/seo/meta-description) aktualna długość opisu to obecnie 155 – 160 znaków.
Ważnym jest, aby w opisie ująć jedno – dwa najważniejsze słowa kluczowe, Google bolduje (pogrubia) słowa kluczowe ujęte w zapytaniu. Opis powinien być tak skonstruowany, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w nasz link.
Stosuj znaczniki Schema.org i wyróżnij się wśród konkurencji
Schema.org to projekt mający na celu ułatwienie wyszukiwarkom internetowym interpretację treści znajdujących się na stronach internetowych. Projekt powstał w 2011 roku z inicjatywy największych wyszukiwarek takich jak Google, Yahoo czy Bing.
Ułatwienie polega na pokazaniu wyszukiwarce szerszego kontekstu, jakiego dotyczy zagadnienie. Ponieważ jedno słowo może mieć wiele znaczeń, Schema.org pozwala szybciej uporządkować wyszukiwarce dane.
Znaczniki Schema.org oprócz wyżej wymienionego znaczenia posiadają jeszcze inne, nie mniej ważne atuty. Dzięki nim możemy urozmaicić wygląd naszych wyników w wyszukiwarce, przez co wyróżnimy się na tle konkurencji.
Przykład pierwszy – spis treści i kotwice
Stosując spis treści na początku artykułu i kotwice html mamy szanse rozszerzyć nasze wyniki o dodatkowe odwołania. Przykładowy kod może wyglądać następująco:
Rezultat w wynikach wyszukiwania:
Drugi przykład – ocena artykułu w formie graficznej (gwiazdki)
Obecnie coraz popularniejszy elementem widocznym w wynikach wyszukiwania są oceny artykułu, wyświetlane w postaci gwiazdek. Na stronie dla deweloperów przygotowanej przez Google możemy przeczytać:
Gdy wyszukiwarka Google znajdzie prawidłowe znaczniki opinii lub ocen, może wyświetlić fragment rozszerzony, który zawiera gwiazdki i inne informacje podsumowujące wygenerowane na podstawie opinii lub ocen. Razem z treścią opinii wyświetla się też ocena numeryczna w określonej skali (np. od 1 do 5). Fragmenty opinii pojawiające się w wynikach wyszukiwania Google mogą się wyświetlać pod wynikiem wyszukiwania lub na kartach wiedzy Google.
– https://developers.google.com/search/docs/data-types/review-snippet
Jeśli korzystamy z WordPressa możemy bardzo szybko zaimplementować oceny w formie gwiazdek w naszej stronie za pomocą wtyczki Yet Another Star Rating.
Wynik poprawnej implementacji będzie następujący:
Pełna lista znaczników wraz z opisem ich implementacji znajduje się na stronie projektu https://schema.org.
Jak sprawdzić poprawność implementacji Schema.org?
Aby sprawdzić poprawność implementacji wystarczy wrzucić adres lub wybrany fragment kodu do narzędzi do testowania danych uporządkowanych. Każda wyszukiwarka posiada swój własny system do tego celu, jednak w Polsce największe udziały ma oczywiście Google i najlepiej sprawdzać kod właśnie w ich narzędziu – https://search.google.com/structured-data/testing-tool.
Ile kosztują teksty – cennik copywritingu
Tworzeniem profesjonalnych treści SEO zwykle zajmują się wyspecjalizowani copywriterzy. Ceny tekstów na rynku są bardzo różne, niektóre zaczynają się już od kilku złotych za 1000 znaków ze spacjami. Z własnego doświadczenia wiem, że warto zapłacić nieco więcej, najniższe stawki charakteryzują się zwykle niską jakością i na koniec dnia musimy je zlecić jeszcze raz.
Aktualizacja treści na podstawie danych z Search Console
Kiedy już przygotujemy i opublikujemy artykuł na naszym blogu, pamiętajmy o jego aktualizacji. Po pewnym czasie w Google Search Console pojawią się nowe zapytania na które widoczny jest nasz wpis, a o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia, ponieważ wyżej wymienione narzędzia ich nie zarejestrowały. Użytkownicy często potrafią zaskoczyć swoją kreatywnością i warto mieć to na uwadze. Drobne zmiany i dodanie tekstu pod nowe słowa kluczowe często przynoszą zaskakujące rezultaty w ruchu użytkowników.
Podsumowanie – dlaczego warto tworzyć treści na bloga mając na uwadze SEO
Pisanie artykułów w Internecie czyli popularny copywriting to zarówno opisy produktów, kategorii jak również treści na bloga. Pozycjonowanie bloga i seo optymalizacja przynoszą korzyści w postaci wysokich pozycji strony w wyszukiwarkach. Reklama firmy w Internecie za pomocą content marketingu przynosi bardzo dobre rezultaty – generuje ruch i nowych użytkowników, którzy mogą zostać naszymi klientami. Warto więc zadbać o to, aby treści były przygotowane w sposób przemyślany i w zgodzie z najnowszymi trendami wyszukiwarek.
Dzięki za wzmiankę o Surferze! Chętnie bym ją rozszerzył w kontekscie współpracy z copywriterami i porcesie outsourcingu treści 🙂
Bardzo dobre narzędzie 😉 Jeśli przygotujesz treści, bardzo chętnie je dołożę 😉
Najczęściej korzystam z Clusteric’a, wcześniej Ahrefs przychodził z pomocą, ale drogi w utrzymaniu jest ten drugi, aczkolwiek bardzo dobry.
Clusteric jest zdecydowanie ciekawym i przydatnym narzędziem. Oprócz analizy linków czy wyszukiwania słów, jest pomocny na przykład w analizie wygasłych domen.