Najczęstsze błędy UX

Jeśli pomimo atrakcyjnej oferty, dużego budżetu na reklamę i wielu wejść na stronę konwersja w Twoim sklepie internetowym w dalszym ciągu nie jest zadowalająca, to być może problem leży w samej witrynie. Doświadczenie użytkowników, którzy odwiedzają Twój serwis jest równie ważne, co działania promocyjne. Czy użytkownik w łatwy sposób znajdzie niezbędne informacje i produkty na stronie? Czy proces zakupowy jest prosty i czytelny? Czy strona jest przejrzysta i intuicyjna? Jeśli chcesz wiedzieć, jak poprawić swoje przychody poprzez wyeliminowanie błędów UX, a także czy warto zabrać się za te działania samodzielnie czy może lepiej zlecić je specjalistom, to koniecznie przeczytaj nasz tekst do końca.

UX ( User Experience) – co to jest?

UX, czyli User Eperience to pojęcie, którym powinniśmy się zainteresować, jeśli zależy nam na poprawie użyteczności naszej strony lub aplikacji internetowej, a tym samym zwiększeniu przychodów. Z badań wynika, że zdecydowana większość użytkowników, którzy mieli negatywne doświadczenia podczas korzystania z witryny internetowej już więcej na nią nie powraca.

Zadaniem UX jest więc stworzenie optymalnych rozwiązań na stronie, które przypadną do gustu użytkownikom zarówno pod kątem wizualnym, jak i funkcjonalnym, ale jednocześnie będą one zwiększały szansę na dokonanie zakupu.

Audyt UX – zlecić czy wykonać samodzielnie?

W internecie znaleźć można wiele przykładów list błędów UX, które warto sprawdzić po stworzeniu strony. Sami taką listę umieścimy poniżej, ponieważ uważamy, że warto znać podstawy związane z projektowaniem użytecznej strony. W praktyce jednak często twórca lub właściciel witryny uznaje wiele rozwiązań za oczywiste i intuicyjne, ponieważ zna je zbyt dobrze. Nie oznacza to jednak, że takiego samego zdania będą również klienci. Z tego względu znacznie lepszym wyjściem jest zlecenie audytu UX zewnętrznej firmie, która spojrzy świeżym okiem na naszą stronę. Jednocześnie profesjonalne agencje zajmujące się UX i analityką internetową, takie jak Conversion, korzystają z nowoczesnych rozwiązań i testów, które pozwalają odnaleźć błędy niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Najczęstsze błędy UX

Oczywiście, do audytu UX każdej strony należy podejść zawsze indywidualnie. Część błędów jednak powtarza się o wiele częściej niż inne. Warto więc zorientować się, czy nie występują one również na Twojej stronie. Jeśli tak, to z całą pewnością warto zwrócić się do profesjonalistów, którzy zaproponują odpowiednie rozwiązania.

Skomplikowana i nieintuicyjna nawigacja

Użytkownik powinien w kilku prostych krokach znaleźć niezbędne informacje i towary. Podstawą jest tutaj oczywiście menu, przyciski nawigacji czy filtry, które umożliwiają klientowi dotarcie do produktu, którego szuka. W wielu przypadkach korzystanie z interfejsu jest bardzo skomplikowane i wymaga zbyt wielu akcji ze strony klienta. Często też elementy menu i filtrowania nie znajdują się w odpowiednich miejscach i użytkownikowi trudno jest je w ogóle znaleźć.

Zbyt wiele wizualnych efektów

Strony muszą zrobić dobre pierwsze wrażenie – to oczywiste, jednak zbyt częste animacje i absorbujący design znacznie utrudniają użytkownikom odnalezienie niezbędnych informacji lub odciągają klienta od procesu zakupowego. Warto więc zadbać o to, by warstwa wizualna wspierała UX i proces zakupowy, a nie była od niego w całości oderwana.

Układ strony i wzorzec czytania

Elementy umieszczone na stronie twórcy często układają zgodnie ze swoim gustem. Pozornie efekt wizualny może być całkiem niezły, jednak w praktyce nie okazuje się to zbyt skuteczne. Przy projektowaniu strony warto poznać między innymi wzorce czytania ( Gutenberga, a także  „Z” czy „F”), ponieważ wskażą nam one miejsca na stronie, którym z całą pewnością użytkownik poświęci więcej uwagi. Przykładowo lewy dolny róg strony jest najgorszym miejscem do umieszczenia przycisków Call to Action, prawy dolny róg strony jest w znacznie lepszą lokalizacją.

Wersja mobilna i linia załamania strony

Mimo faktu, że większość z nas dokonuje zakupów, korzystając ze swoich smartfonów, to spora część twórców stron internetowych w dalszym ciągu nie traktuje wersji mobilnej jako priorytetową. Co oznacza, że bardzo często najważniejsze elementy witryny bywają nieczytelne lub wręcz niewidoczne. Warto dodać do tego umieszczenie kluczowych przycisków pod linią załamania strony, co zmusza użytkownika do scrollowania, a tym samym wykonania dodatkowej akcji i zmniejszenia szans na konwersję.

Popularnych błędów UX na stronie jest jeszcze wiele. Warto dodać między innymi skomplikowane formularze, przeładowanie treścią, problemy z płatnościami czy długie ładowanie się strony. Aby znaleźć je wszystkie, skontaktuj się z profesjonalną firmą zajmującą się audytami UX.

Oceń wpis!
[Ocen: 0 Średnia: 0]