Na czym polega optymalizacja strony

Pozycjonowanie stron to termin znany coraz szerszemu gremium właścicieli stron internetowych. To skomplikowany i złożony proces, który jest niezbędny do tego, aby być wysoko w wynikach wyszukiwarki Google na popularne wśród użytkowników słowa kluczowe, które generują ruch na stronie www. Jednym z terminów, który towarzyszy pozycjonowaniu, jest optymalizacja stron. Na czym polega optymalizacja strony internetowej i jak wykonać ją poprawnie?

W praktyce optymalizacja bloga czy strony www to zbiór zadań, które mają wpływ na pozycjonowanie. Dzięki tym zabiegom użytkownicy Internetu odnajdą witrynę w wyszukiwarce internetowej. Poza tym optymalizacja treści pod SEO ma duży wpływ na pozycję witryny w najpopularniejszej wyszukiwarce świata — Google. Oczywiście mówimy tu o wynikach organicznych, występujących poniżej płatnych wyników wyszukiwania, np. z reklamy Google Ads.

Analiza skryptu strony i elementów technicznych

Dla wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google koniecznie zadbać trzeba o jakość kodu źródłowego strony (HTML). Najważniejsze, aby roboty Google’a miały możliwość łatwej indeksacji treści znajdujących się na witrynie. Warto wykorzystać odpowiednie elementy kodu, linkowanie wewnętrzne czy właściwe oznaczenie dla najważniejszych informacji. W innym wypadku nawet najlepszy content nie da pożądanych rezultatów. Optymalizacja kodu źródłowego strony pozwala algorytmom poruszać się po stronie głównej i podstronach witryny www, widząc je pod jednym adresem URL. Skuteczne działania na płaszczyźnie dostosowania kodu polegają na:

  • sprawdzeniu objętości kodu, konfiguracji połączeń i wagi grafik, dzięki czemu strona szybciej ładuje się w przeglądarce,
  • uwzględnieniu hierarchii nagłówków (H1, H2, H3), metatagów, hiperłączy, które pozwalają na łatwiejsze wyszukiwanie strony w wynikach wyszukiwania,
  • dostosowanie strony do standardów W3C, dzięki czemu witryna jest poprawnie wyświetlana i dostępna dla wszystkich użytkowników.

Analiza meta opisów

Meta opis jest widoczny wyłącznie w wynikach wyszukiwania, ale i tak należy zadbać o jego właściwe działanie oraz wyświetlanie. Podobnie jak w przypadku meta tytułów, również meta opis można edytować dla każdej podstrony serwisu. Przy tworzeniu meta opisów, co jest najprostsze przy systemach zarządzania treścią (CMS), należy zwrócić uwagę na:

  • długość opisu (aktualnie najlepiej, aby opis miał od 155 do 165 znaków),
  • słowa kluczowe (użycie keywords lub ich synonimów w opisie),
  • informacje o stronie (opis powinien informować użytkownika, co znajdzie na witrynie),
  • element CTA (zaproszenie użytkownika do wejścia na stronę).

Analiza treści, nagłówków i grafik

Optymalizacja strony pod Google to również zagłębienie się w treści, nagłówki, ale i grafiki. Istotne, aby znajdujące się na stronie internetowej treści były:

  • unikalne,
  • związane z tytułem i tematyką strony,
  • wzbogacone o słowa kluczowe,
  • podzielone nagłówkami i formatowane z użyciem wyróżników (pogrubienie, kursywa, punktory tekstu).

Jak pisać teksty wartościowe teksty pod kątem SEO na bloga firmowego przeczytasz w moim artykule pt. „Jak tworzyć treści na bloga przyjazne SEO

Ważną, a często pomijaną kwestią jest stosowanie właściwych grafik. W tym celu należy:

  • kompresować obrazy i dostosować je rozmiarem do szablonu witryny,
  • stosować obrazy z rozszerzeniem .png kosztem formatów .gif i .jpg,
  • stosować opisy, które pomagają algorytmom wyszukiwarek sklasyfikować dany obraz pod kątem wyrażenia kluczowego.

Analiza danych z Google Search Console

Optymalizacja stron internetowych dla początkujących użytkowników może wydawać się nieco skomplikowana. Nie można tego zrobić bez specjalistycznych narzędzi, o których w dalszej części artykułu. Jednak osobny akapit należy poświęcić narzędziu Google Search Console. Wprawdzie opanowanie GSC w poziomie eksperckim zajmie sporo czasu, ale warto poświęcić czas na naukę, ponieważ to ogromna korzyść dla analizy strony i jej optymalizacji SEO. Za pomocą narzędzi, które udostępnia nam wyszukiwarka użytkownik ma dostęp do dokładnych raportów, a w nich:

  • analizy ruchu na stronie (kliknięć, wyświetleń, CTR, średniej pozycji),
  • analizy linkowania zewnętrznego,
  • błędów 404,
  • weryfikacji działań strony na urządzeniach mobilnych,
  • analiza kar nałożonych na stronę,
  • sprawdzenia stanu zindeksowania podstron.

Poza tym właściciel strony może wnioskować o prośbę ręcznego zindeksowania wybranej przez niego podstrony, a ponadto:

  • sprawdzić linki prowadzące do strony, (czytaj również Jak sprawdzić linki prowadzące do strony?),
  • dodać sitemapę witryny,
  • sprawdzić poprawność wdrożeń udoskonaleń,
  • usunąć podstrony z indeksu Google,
  • i wiele więcej.

Po co optymalizować stronę internetową?

Wiemy już, na czym polega optymalizacja strony. Nie ulega wątpliwości, że proces ten niesie w sobie wiele korzyści. To największych zalet optymalizacji witryny pod SEO należą:

  • Większy ruch na stronie — dobrze zoptymalizowana strona jest wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. To z kolei przekłada się na większy ruch ze strony użytkowników Internetu.
  • Zwiększenie zaufania do marki — dobre, merytoryczne treści napisane dla użytkownika, a jednocześnie z zastosowaniem się do zasad SEO, budują zaufanie klientów do marki. Dzięki temu są oni bardziej skłonni do zakupów, a dodatkowo polecają firmę innym użytkownikom, co generuje dodatkową szansę na zdobycie odnośników.
  • Niskie koszty — dobrze zoptymalizowana strona internetowa pozwala oszczędzić mnóstwo pieniędzy i czasu, które trzeba by było poświęcić na działania linkbuildingowe.
  • Mierzalne i długotrwałe skutki stosowania SEO — dobra, profesjonalna optymalizacja zapewnia długofalowy efekt. Wdrożenie poprawnej optymalizacji i przeindeksowanie strony w Google Search Console generuje praktycznie natychmiastową poprawę widoczności strony w wynikach organicznych.

Jakie programy warto wykorzystać do optymalizacji strony WWW?

Wyjaśniliśmy, czym jest optymalizacja SEO, na czym polega i jak złożony jest to proces. Odpowiednio przeprowadzona analiza i optymalizacja SEO powinna być oparta o wykorzystanie specjalistycznych narzędzi, które pozwolą prawidłowo zaudytować ewentualne problemy występujące na stronie i zasugerować jak je poprawić. Do najpopularniejszych obok wcześniej wspomnianego Google Search Console możemy zaliczyć:

  • Google Analytics (darmowe narzędzie; pozwala na analizę serwisu pod kątem zachowania użytkownika na stronie i wychwycenia błędów na które natrafiają),
  • Screaming Frog SEO Spider Tool (program występuje w darmowe (okrojonej) i płatnej wersji; generuje Sitemapę, analizuje strony pod kątem czynników SEO),
  • Senuto (płatne narzędzie; pozwala sprawdzić widoczność fraz kluczowych, widoczność serwisu w TOP 3, TOP 10, TOP 50, korzystać z baz fraz kluczowych dla optymalizacji serwisu, analizować konkurencję)
  • Surfer SEO (płatne narzędzie; analiza linków i słów kluczowych, szybka analiza dużej ilości danych pod kątem frazy kluczowej w zakresie TOP 50, miniaudyt warstwy tekstowej podstrony z uwzględnieniem najważniejszych czynników),
  • SEMSTORM (płatne narzędzie; monitorowanie strony, słów kluczowych, pozycji na urządzeniach mobilnych),
  • Ahrefs (płatne narzędzie; analiza serwisu pod kątem linków zewnętrznych, szeroka baza ze słowami kluczowymi, powiadomienia o pozyskaniu lub utraceniu linku czy wzmianki o marce),
  • Google PageSpeed Insight (darmowe narzędzie; ocena strony w wersji desktopowej i mobilnej, diagnostyka szybkości ładowania strony, zawiera rekomendacje dla szybszego ładowania serwisu),
  • Pingdom Tools (darmowe narzędzie; analizuje wielkość strony, szybkość ładowania, rekomendacje dotyczące szybszego ładowania serwisu),
  • Clusteric (narzędzia pozwala na wykonanie podstawowej analizy serwisu pod kątem SEO, sprawdzenia widoczności strony w wyszukiwarce, danych na temat linków przychodzących czy analizy linków konkurencji).

Podsumowanie – czym jest optymalizacja

Poprawna optymalizacja strony internetowej jest fundamentalnym czynnikiem w walce o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Bez odpowiedniego dostosowania strony internetowej do słów kluczowych i wymogów Google nie możliwe jest zdobycie odpowiedniej widoczności na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe.

Proces związany z optymalizacją strony powinna wykonać firma lub freelancer SEO, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie i wiedzę związaną ze skutecznym pozycjonowaniem stron internetowych.

Oceń wpis!
[Ocen: 0 Średnia: 0]