kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to w przypadku wielu branż jeden z najlepszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Codziennie miliony osób w Polsce właśnie w wyszukiwarce Google szuka niezbędnych towarów i usług. Wśród nich są oczywiście również Twoi potencjalni klienci. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy powinieneś zobaczyć pierwsze efekty pozycjonowania, jeśli za optymalizację i pozycjonowanie Twojej witryny zabrała się profesjonalna firma, to koniecznie przeczytaj ten tekst. Dowiesz się z niego, od czego zależy szybkość procesu pozycjonowania w wyszukiwarce, jak współpracować z agencją lub specjalistą SEO, by przyspieszyć efekty prowadzonych działań, a także, kiedy zdecydować się na zmianę pozycjonera.

Pozycjonowanie stron – kiedy zobaczę wzrost widoczności?

Jednym z pierwszych efektów pozycjonowania, jaki możemy zaobserwować jest wzrost widoczność strony w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe. Zazwyczaj, jeśli nie prowadzono żadnych działań optymalizacyjnych, takie efekty możemy zobaczyć już w okresie 3 – 6 miesięcy. Aby sprawdzić widoczność naszego sklepu internetowego lub strony usługowej możemy oczywiście skorzystać z samej wyszukiwarki Google, jednak znacznie lepszym sposobem jest wykorzystanie takich narzędzi jak Semstorm, Senuto, Ahrefs czy darmowe Google Search Console.

Efekty pozycjonowania – wzrost ruchu na stronie

Sam wzrost widoczności jest dla nas oczywiście tylko pierwszym sygnałem, że rzeczywiście prowadzone są jakieś działania, których celem jest pozycjonowanie naszej witryny. Znacznie istotniejszy dla przedsiębiorcy będzie oczywiście wzrostu ruchu, czyli odwiedzin z ruchu organicznego na jego stronie. Tylko w takim przypadku możemy mieć bowiem do czynienia z konwersją. Stabilny wzrostu pozycji to średnio 6 lub 9 miesięcy. Oczywiście zależy to od wielu czynników, które omówimy nieco później.

Najczęściej jako klient możesz zweryfikować liczbę wejść do swojego serwisu na swoim koncie Google Analytics. Warto je mieć między innymi po to, by samodzielnie weryfikować osiągnięcia prowadzonych kampanii.

Efekty pozycjonowania a sprzedaż

Oczywiście wzrost wejść na stronę nie jest celem samym w sobie. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to przede wszystkim zależy Ci na sprzedaży lub zamówieniu usługi ze strony klienta. W tym przypadku niezwykle istotne jest to, by użytkownicy trafiali na Twoją stronę z wyników wyszukiwania po wpisaniu właściwych dla Twojego biznesu fraz kluczowych. Nie można dopuścić do sytuacji, gdy użytkownik trafia na Twoją witrynę po wpisaniu przypadkowych zapytań. Dobór odpowiednich fraz i przyciągnięcie użytkownika do witryny to jednak dopiero początek.

Obecnie coraz częściej łączy się usługę pozycjonowania strony z jej funkcjonalnością dla użytkownika. Mowa tutaj połączeniu SEO i UX, czyli SXO. Jest to znacznie bardziej kompleksowe podejście, które nastawione jest przede wszystkim na konwersję. Zazwyczaj taki efekt udaje się uzyskać przy dłuższej współpracy, gdy podstawowe problemy związane z optymalizacją serwisu zostaną usunięte i specjalista może skupić się na weryfikacji tego, które elementy procesu zakupowego skłaniają użytkowników do opuszczenia naszej witryny, a które przyciągają jego uwagę na dłużej.

Co wpływa na czas pozycjonowania strony?

Podaliśmy wcześniej kilka orientacyjnych okresów, po których powinniśmy zauważyć pierwsze efekty pozycjonowania. Zaznaczyliśmy, że są one zależne od wielu czynników. Poniżej omówimy je dokładniej.

Konkurencyjność branży

Im bardziej konkurencyjna branża, tym dłuższy okres oczekiwania na efekty. To jedna z podstawowych kwestii, które należy przenalizować podczas ustalania strategii SEO. Jeśli prowadzimy lokalny biznes, a nasza konkurencja nie jest zbyt aktywna w internecie, to pierwsze efekty pozycjonowania możemy uzyskać w niektórych przypadkach nawet szybciej niż w ciągu trzech miesięcy. Jeśli natomiast staramy się uzyskać wysokie pozycje dla bardzo popularnych fraz na terenie całego kraju, to czas trwania pozycjonowania może się znacząco wydłużyć, a w niektórych przypadkach osiągnięcie zamierzonego efektu może być wręcz niemożliwe i lepszym rozwiązaniem będzie wybór fraz typu long tail lub skorzystanie z kampanii Google Ads.

Początkowy stan domeny ( jakość treści, dotychczasowe działania SEO)

To, w jakim stanie aktualnie znajduje się domena ma ogromny wpływ na to jak długo będzie trwać pozycjonowanie strony. Jeśli posiada ona wysokiej jakości treści i linki, a w dodatku jest dopasowana do urządzeń mobilnych i czas jej ładowania jest szybki, to kilka poprawek SEO i kontynuacja rozsądnych działań będzie prowadziła do stabilnego wzrostu widoczności strony www w wynikach wyszukiwania. Jeśli natomiast strona posiada spamerskie treści, a sam serwis zawiera mnóstwo błędów do poprawy ( np. brak struktury, błędy 404 etc), a w dodatku posiada kiepską historię działań SEO po poprzedniej agencji, to okres dojścia do zadowalających efektów może się znacząco wydłużyć.

Wielkość strony

Jeśli nasza strona to ogromny sklep internetowy z mnóstwem kategorii, produktów, a także z poradnikami, to oczywiście mamy świetny potencjał do wzrostu, ale jednocześnie pracą nad taką stroną będzie znacznie dłuższa. Nie tylko sam audyt strony będzie czasochłonny, ale również wprowadzenie zmian zajmie znacznie więcej czasu. Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja, gdy strona posiada kilka prostych do wyeliminowania błędów. W takim przypadku wprowadzenie poprawek może skutkować natychmiastowym zauważeniem efektów pozycjonowania.

W przypadku mniejszych serwisów proces analizy jest znacznie szybszy, co może się przełożyć na szybki czas optymalizacji.

Budżet na pozycjonowanie

Pieniądze zawsze grają ogromną rolę w biznesie. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania. Jeśli posiadam spory budżet, to jesteśmy w stanie szybciej poprawić błędy na stronie, możemy zamówić content lepszej jakości i w większej ilości, a także kupić mocniejsze linki. Oczywiście nie daje to gwarancji na to, że efekty pojawią się natychmiast, jednak szanse na sukces drastycznie wzrastają. W przypadku mniejszych budżetów działania marketingowe muszą zostać rozłożone w czasie lub ich jakość musi ucierpieć. W niektórych przypadkach firmy są w stanie przejąć część kosztów na siebie, np. samemu wdrażając zmiany na stronie lub samodzielnie pisząc treści. Nie zawsze jednak prowadzi to do skutecznego pozycjonowania.

Współpraca na linii klient specjalista SEO

Współpraca na linii specjalista SEO i klient to również kluczowy element, który może wpłynąć na przyspieszenie lub opóźnienie pozycjonowania strony www. Liczy się w tym przypadku oczywiście wzajemne zaufanie, ale również odpowiednio szybkie wdrażanie zaleceń z audytu SEO. Jeśli optymalizacja strony jest blokowana przez niezdecydowanie klienta, to pozycja w wynikach wyszukiwania może nie ulegać zmianie przez dłuższy czas. Jeśli natomiast klient szybko reaguje na prośby agencji SEO lub Freelancera, to efekty działań mogą być szybciej widoczne.

Jakie działania należy wykonać, by zobaczyć efekty pozycjonowania?

Przede wszystkim skuteczne pozycjonowanie strony powinno rozpocząć się od audytu SEO. W jego trakcie analizowana jest aktualna kondycja witryny, jej widoczność na frazy kluczowe, a także dopasowanie do aktualnych zmian w algorytmie. W dalszym etapie wprowadzane są zmiany optymalizacyjne i wybierane są słowa kluczowe, na które nasza witryna powinna być widoczna. Kluczowym elementem pozycjonowania w Google jest oczywiście content marketing. Musimy więc zadbać o wysokiej jakości treści, które nie tylko będą zoptymalizowane pod frazy kluczowe, ale również pod intencje wyszukiwania (ang. search intent). W przypadku branż związanych ze zdrowiem lub finansami niezbędne może okazać się natomiast pozyskanie autorów, którzy są ekspertami w danych branżach. Na nasze pozycje wpływ będzie miała również jakość linków prowadzących do naszej witryny.

Jak widać, pierwsze efekty działań SEO może zobaczyć już po kilku miesiącach owocnej współpracy z agencją lub specjalistą SEO. Będzie to wzrost widoczności w Google. Na ruchu organiczny i wzrost sprzedaży poczekamy nieco dłużej, jednak z całą pewnością warto być cierpliwym, ponieważ ruch z darmowych wyników wyszukiwania jest w dalszym ciągu stabilnym kanałem pozyskiwania klientów, który w dłuższej perspektywie jest tańszy niż Google Ads i Facebook Ads.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.