budżet na pozycjonowanie

Jeśli chcesz pozyskać klientów do swojego sklepu internetowego lub zdobyć zlecenia za pomocą witryny www, to z całą pewnością musisz zainwestować w reklamę swojego serwisu. Pozycjonowanie jest doskonałym sposobem na zwiększenie widoczności w wynikach organicznych Google. Dzięki niemu dotrzesz do osób, które poszukują Twoich towarów lub usług. Warto zauważyć, że wyniki organiczne w przeciwieństwo do płatnych wyświetleń za pomocą Google Ads nie posiadają oznaczenia reklama. Jednocześnie wypracowane efekty przynoszą długofalowe efekty. Należy jednak pamiętać, że choć obecność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania nie wymaga ponoszenia żadnych opłat, to w wysokie pozycje należy zainwestować określony budżet. Im bardziej konkurencyjna branża, tym będzie musiał być on większy. Sprawdź, ile mogą Cię kosztować usługi agencji SEO i jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania.

Czym jest SEO i czy warto przeznaczyć większy budżet na pozycjonowanie?

Aby osiągnąć najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google niezbędne jest zoptymalizowanie swojej strony zgodnie z algorytmem wyszukiwarki, stworzenie wartościowych i pomocnych treści dla wybranych fraz kluczowych, a także zdobycie odnośników url do naszej witryny z jak najlepszych stron www. Szereg procesów zmierzających do zwiększania widoczności w Google nazywanych jest właśnie pozycjonowaniem lub SEO ( ang. Search Engine Optimization), choć możemy się spotkać ze specjalistami, którzy do SEO zaliczą tylko działania na stronie internetowej, a do pozycjonowania zdobywanie backlinków. W codziennej praktyce stosuje się jednak te pojęcia zamiennie.

Czy jednak warto przeznaczyć budżet marketingowy, by pozyskiwać potencjalnych klientów dla swojego e-commerce z organicznych wyników wyszukiwarki Google? Czy koszt pozycjonowania nie przekracza zysków? W każdym przypadku należy przeprowadzić oczywiście szczegółową analizę, jednak warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kilka istotnych zalet działań SEO.

Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę, że miesięczny koszt działań SEO praktycznie zawsze będzie niższy niż kampanie Google Ads. Zaletą tych drugich jest oczywiście natychmiastowość, ponieważ od razu po zatwierdzeniu reklamy i dodaniu formy płatności klienci zobaczą naszą reklamę. Warto jednak pamiętać, że w chwili odpięcia swojej karty płatniczej od konta Google Ads nasza strona znika z wyszukiwarki. Inaczej jest w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Przeprowadzone działania optymalizacyjne, stworzenie treści i pozyskane linki procentują znacznie dłużej. Oczywiście przerwanie procesu pozycjonowania będzie wiązało się ze spadkiem widoczności, jednak nie będzie to skutkowało zniknięciem z wyszukiwarki Google i ciągle będziemy mogli liczyć na konwersję z tego kanału pozyskiwania klientów.

Inną zaletą jest budowanie wizerunku eksperta i obiektywnej przewagi nad konkurencją. Wielu użytkowników uważa, że strony, które znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania, są po po prostu obiektywnie godne zaufania. W dodatku docieramy w ten sposób z reklamą do osób, które realnie są zainteresowane produktem. Przekonują się o tym nie tylko Ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą pozycjonowanie sklepu internetowego, ale również te osoby, które zainwestowały swój budżet w pozycjonowanie lokalne, dzięki czemu klienci trafiają do nich już chwilę po znalezieniu wyniku w Google.

Powodów do zainwestowania w usługę pozycjonowania jest więcej. Dobrze zoptymalizowane strony to również tańszy koszt kampanii Google Ads. Jeśli chcemy działać wielokanałowo, to inwestycja w usługi SEO przełoży się również na płatne wyniki wyszukiwania.

Audyt SEO – na czym polega i ile kosztuje?

Każde działania związane z rozpoczęciem pozycjonowania twojej strony muszą zostać poprzedzone Audytem SEO i stworzeniem odpowiedniej strategii. Na tym etapie sprawdzany jest aktualny stan techniczny Twojej witryny, jej architektura (linkowanie wewnętrzne), szybkość ładowania się, dopasowanie do urządzeń mobilnych czy kody błędów w Google Search Console. Wiele z tych błędów mogłoby znacząco utrudnić lub uniemożliwić pozycjonowanie Twojej domeny. Należy przyjąć, że godzina pracy freelancera SEO to około 100 zł. Specjalista lub Head of SEO w dużej agencji to 200, a nawet 300 zł za godzinę. Małe strony wizytówkowe zajmą specjaliście SEO kilka godzin, jednak ogromne sklepy internetowe będą wymagały kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu godzin wytężonej pracy, co może przełożyć się na koszt całościowy audytu SEO.

Często w przypadku nawiązania dłuższej współpracy z agencją audyt jest oferowany w gratisie klientowi. Jeśli natomiast zlecamy go jako osobną usługę musimy liczyć się z kosztem od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych . Należy również wziąć pod uwagę, że założenia audytu należy wdrożyć na swojej stronie. Jeśli posiadamy własny zespół, który zajmuje się stroną internetową, to możemy zrobić to samodzielnie. Jeśli natomiast agencja będzie musiała zająć się tym procesem, to należy doliczyć kolejne godziny pracy.

Content marketing, tworzenie treści i dobór słów kluczowych do pozycjonowania – budżet

Optymalizacja to oczywiście nie wszystko. Aby zaistnieć w wyszukiwarce niezbędne są również treści na naszej stronie w postaci przydatnych artykułów, poradników, opisów produktów i kategorii. Oczywiście ich stworzenie jest poprzedzone dobraniem najbardziej odpowiednich fraz kluczowych, które z jednej strony powinny posiadać wysoki potencjał wyszukiwań, z drugiej natomiast nie powinny być skrajnie konkurencyjne, ponieważ w takim przypadku uzyskanie oczekiwanego efektu może być po prostu zbyt czasochłonne i kosztowne. Przedsiębiorca może tworzyć treści samodzielnie, jednak często nie posiada wiedzy o optymalizacji tekstu pod algorytm Google. Z drugiej strony content może pisać również copywriter, który posiada wiedzę o SEO, ale może nie być specjalistą w branży, którą się zajmujesz. W takim wypadku najlepszym wyjściem jest przygotowanie dla niego podstawowych informacji o firmie i produktach, a także weryfikacja kilku pierwszych artykułów. Ile to wszystko może kosztować? Najtańsze teksty w sieci możemy kupić już za kilkadziesiąt złotych. Treści eksperckie mogą kosztować nawet powyżej tysiąca. Dobrej jakości content zoptymalizowany pod SEO powinien kosztować około kilkuset złotych za kilka tysięcy znaków. Nasz budżet będzie więc zależał od tego, ile treści zamówimy w danym miesiącu.

Budżet na link building niezbędny do pozycjonowania stron

Na cenę pozycjonowania składa się oczywiście również koszt link buildingu. To właśnie odnośniku z wysokiej jakości stron są w stanie sprawić, że nasza strona znajdzie się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce. Jaki budżet musimy przeznaczyć na zdobywanie linków? W Polsce linki zdobywamy zarówno z forów internetowych, gdzie specjalista umieszcza post z linkiem do witryny. Zazwyczaj taki link to koszt od kilku do kilkudziesięciu złotych. Bardzo popularną metodą są natomiast linki z artykułów sponsorowanych. W ten sposób jesteśmy w stanie zdobyć bardzo mocny link do naszej witryny, jednak tutaj musimy liczyć się z bardzo zróżnicowanymi cenami. Tanie publikacje to koszt kilkudziesięciu złotych. Linki z bardzo dużych portali to nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nie zawsze oczywiście cena idzie w tym wypadku z efektem. Z tego względu potrzebny jest oczywiście specjalista SEO, który będzie w stanie ocenić efekt zdobycia linka z droższej lokalizacji.

Istnieją również metody pozyskiwania linków z tak zwanych wizytówek NAP (ang. Name, Adress, Phone). Są one szczególnie przydatne przy pozycjonowaniu lokalnym.

Do łask wraca natomiast link building, który oparty jest o strony zapleczowe. Jest to bardzo skuteczna, ale niestety również droga metoda pozyskiwania linków. Polega ona zdobyciu dobrej jakości wygasłych domen z historią. W dalszej kolejności w takich serwisach tworzone są treści z linkami do naszej docelowej domeny. Oczywiście dla stron zapleczowych prowadzi się również działania inne działania SEO. Im mocniejsza strona zapleczowa, tym lepsze efekty na stronie docelowej.

Od czego zależy budżet na pozycjonowanie?

Przede wszystkim od wielkości naszej strony, ilości słów kluczowych do wypozycjonowania i konkurencyjności branży. Audyt strony z większą liczbą podstron będzie bardziej pracochłonny, a sama optymalizacja będzie wymagająca. Pozostałe koszty w postaci zoptymalizowanej treści i linków również będą zależały od ilości i jakości. Należy jednak pamiętać, że w przypadku pozycjonowania stron warto stawiać na ekspertów w branży, którzy posiadają udokumentowane sukcesy, a nie najtańsze ofert działań SEO, które najczęściej kończą się na wysłaniu raportu i faktury do opłacenia.

2 komentarze

  1. Pozycjonowanie Stron UK 14 października 2022 o 19:51- Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykul. Takze pozycjonujemy strony internetowe od 20 lat, a mimo wszystko czegos sie dowiedzielismy. Gratuluje artykulu!!

  2. seo na stronach wordpress 20 kwietnia 2023 o 12:34- Odpowiedz

    Wyczerpujący artykuł. Określenie budżetu jest dość skomplikowane zarówno dla początkującego jak i zaawansowanego pozycjonera. Wiele czynników i dynamiczność branży (w tym konkurencji pozycjonowanej strony) ma tu ogromne znaczenie.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.