Link building od zawsze był jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie stron. Pozostałymi dwoma elementami są oczywiście wysokiej jakości treści i dobra optymalizacja samej domeny. W ostatnich latach coraz częściej słyszymy, że przede wszystkim treści poradnikowe pisane przez specjalistów mają wpływ na SEO i widoczność naszej witryny w sieci. To prawda, że Google coraz lepiej jest w stanie ocenić oryginalność tekstu i często treści pisane przez fachowców w danej branży okraszone bibliografią i odnośnikami bywają lepiej oceniane, jednak nie oznacza to, że link building przestał być istotny. Można mówić tutaj przede wszystkim o ewolucji.
Przypadkowe linki z domen niskiej jakości nie będą przekładały się na wzrost naszych pozycji w wynikach wyszukiwania, jednak pozyskanie odnośników z domen o wysokiej renomie z całą pewnością zwiększy nasz ruch na stronie. Należy zauważyć, że szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach zdobywanie linków zwrotnych do naszej witryny może być elementem decydującym o zajmowanej pozycji w wynikach wyszukiwania Google na wybrana frazę kluczową.
Jakie jest znaczenie link buildingu dla ruchu organicznego?
Link building jest siłą napędową pozycjonowania. Dochodzimy do takiego wniosku, zwłaszcza gdy porównujemy dwie domeny o tych samych treściach. Jeśli na pierwszy rzut nie możemy zauważyć różnic w optymalizacji i samych treściach, to za pozycje odpowiedzialne jest właśnie odpowiednie linkowanie. Bywa ono często również jednym z pierwszych realnych działań agencji. Jak to możliwe? Pomimo tego, że najczęściej zaczynamy od audytu SEO, stworzenia rekomendacji, to jednak bardzo często wprowadzenie ich na witrynie zajmuje sporo czasu. W wielu przypadkach część zaleceń nie może zostać wdrożona z powodów biznesowych. Częstym problemem jest również brak zaufania klienta do agencji w początkowej fazie i brak dostępu do takich narzędzi jak Google Analytitcs czy Google Search Console. Jedynym z czynników, który może wziąć na siebie w całości agencja bez pracy po stronie klienta lub udzielania dostępu do witryny jest właśnie linkbuilding.
Link building – skąd pozyskiwać odnośniki, by zwiększyć ruch organiczny?
Jeśli interesowałeś się link buildingiem już wcześniej, to pewnie spotkałeś się z poradą, by profili linków był zróżnicowany, ponieważ dzięki temu wygląda on naturalnie. Opowiemy teraz nieco więcej o tym, gdzie umieszczać swojej linki i jakie są ich od rodzaje.
Od kilku lat najbardziej popularnym sposobem jest pozyskiwanie linków z artykułów sponsorowanych. Mamy w ten sposób wpływ na treść i otoczenie linku, a także, pod jaką frazą pojawi się nasz link. Jest to oczywiście płatny sposób pozyskiwania backlinków. Często można tu skorzystać z pomocy portali, skupiających wydawców, które pozwalają nie tylko porównać ceny, ale również parametry linków. Często możemy również wybrać linki w już istniejących artykułach. To bardzo dobry sposób na zdobycie wartościowego odnośnika. Możemy bowiem umieścić go w zaindeksowanym artykule, który znajduje się w wynikach wyszukiwania Google na interesujące nas frazy, dzięki czemu będzie miało to szybkiej przełożenie na widoczność strony i wzrostu ruchu organicznego. Jeśli posiadasz wysokiej jakość treść, to możesz próbować też zwiększyć ruch organiczny z wyszukiwarki poprzez publikację wpisu gościnnego.
Swego rodzaju renesans przeżywają zaplecza, czyli tak zwane PBN-y ( z ang. Private Blog Network). To znacznie droższy i bardziej pracochłonny sposób link buildingu w 2022 roku, jednak może być on bardzo skuteczny, jeśli jest przeprowadzony prawidłowo. Jakie są jego zalety? Przede wszystkim najczęściej stawiamy tutaj strony na wygasłych domenach tematycznych z odpowiednią liczbą linków, a następnie optymalizujemy, tworzymy na nie treści, a linki wychodzące wychodzą tylko do naszych podstron. Oznacza to, że linki mają wtedy największą moc. Im więcej takich domen linkujemy bowiem z takich serwisów, tym ich moc spada. W tym wypadku mamy na tym pełną kontrolę.
NAPy, czyli wizytówki (ang. Name, Adress, Phone), a także katalogi to już nieco starszy sposób pozyskiwania linków do swojej strony lub sklepu internetowego, jednak jest to świetny sposób na dywersyfikację profilu backlinków. Są to bowiem miejsca, w których w stosunkowo łatwy sposób możemy umieścić adres url jako linki dofollow. Warto przy tym pamiętać o pozyskaniu linku z wizytówki Google Moja Firma – będzie to miało największy wpływ na pozyskanie ruchu organicznego, zwiększenie autorytetu witryny i pojawienie się na Mapach Google w przypadku lokalnych biznesów.
Linki możemy również pozyskiwać z wysokiej jakiś domen z końcówką gov lub org. Świetnym sposobem jest skorzystanie z Wikipedii, ale musimy pamiętać o tym, by nasz tekst był wysokiej jakości i treść wpisu w Wikipedii rzeczywiście nawiązywała do tematu. Dobrym sposobem zróżnicowania profili linków są odnośniki z social media.
Innym ważnym aspektem jest parametr linku. Mamy oczywiście od kilka lat kilka dodatkowych oznaczeń stosowanych przez Google, jednak de facto każde oznaczenie linku jest sygnałem dla robotów Google, by za danym linkiem nie podążać. W naszych profilu linków najistotniejsze będą więc linki do follow, czyli takie, które nie posiadają żadnego dodatkowego oznaczenia.
Nasz linki ponadto powinny zawierać zróżnicowane anchory ( podlinkowany tekst), by linki wyglądały na bardziej naturalne. Możemy tu skorzystać z linkowania fraz kluczowych, samych urli czy słów typu: „zobacz więcej”, „tutaj”.
Czy każdy rodzaj link buildingu zwiększy ruch na naszej stronie?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta: Nie. Już wiele lat temu Google wprowadziło algorytm Pingwin, którego głównym celem jest usuwanie niskiej jakości linków z czynników rankingowych dla stron internetowych. Liczy się oczywiście więc przede wszystkim jakość domen, z których pozyskujemy link. Jednocześnie, im bardziej konkurencyjna branża, tym takich linków potrzebujemy więcej. Warto dodać, że zdobywanie setek linków z danej strony przestanie dość szybko przynosić rezultaty, ponieważ Google przestanie na nie zwracać uwagę. Jeśli zdobywamy kilka linków z danej stron, to warto się upewnić, by prowadziły one do różnych adresów URL.
Linki warto dobierać zarówno pod kątem zbieżnej tematyki, ale nie powinniśmy się na to zamykać. Świetnym rozwiązaniem jest wykorzystanie również domeny ogólnotematycznych, które charakteryzują się wysokim zaufaniem.
Jak zaplanować link building, by zwiększył nasz ruch organiczny?
Przede wszystkim warto ocenić swoją pozycję na tle konkurencji. Można w tym celu wykorzystać program Ahrefs, dzięki któremu sprawdzimy, na których domenach backlinki posiada nasza konkurencja, a my nie. Warto w tym przypadku dokonać pewnego zawężenia. Możemy odfiltrować domeny, które mają 0 ruch i 0 DR ( parametr Domain Rating), dzięki czemu nie będziemy starali się zdobyć linków, które nie miałyby dla nas większego znaczenia. Możemy również wziąć pod uwagę jedynie te linki, z których pozyskano linki do follow, ponieważ to one głównie przenoszą moc SEO. Z drugiej strony nie zawsze jest to parametr brany pod uwagę przez Google.
W swoim linkowania warto zdobyć odnośniki zarówno do strony głównej, stron kategorii, jak i samych produktów. Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest również czas przyrostu linków. Powinny one pojawiać się stopniowo. Oczywiście bardzo istotne jest również monitorowanie efektów linków
Co jeszcze poza link buildingiem zwiększy ruch organiczny na naszej stronie?
Wiemy już jak ważne są linki. O czym jednak jeszcze pamiętać, by użytkownicy zaczęli się pojawiać na naszej stronie z bezpłatnych wyników wyszukiwania? Przede niezbędna jest optymalizacja techniczna, zadbanie o wersję mobilną strony i prawidłowe linkowania wewnętrzne. Należy pamiętać o tym, by strony, które chcemy indeksować w Google miały taką możliwość, a te, które zawierają powtarzalną treść były zablokowane przed indeksowaniem. Należy przeprowadzić więc audyt SEO i wdrożyć jego założenia. Kolejnym aspektem jest dobranie odpowiednich słów kluczowych, a także słów pobocznych, które będziemy chcieli pozycjonować i stworzenie wysokiej jakości treści zoptymalizowanej pod Google jak i pod użytkownikami.
Tylko połączenie optymalizacji strony, treści i linków daje nam szansę na zdobycie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Zgadza się, że linki pozwalają budować autorytet i widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Ważne jest również zróżnicowanie profili linków i pozyskiwanie odnośników z różnych, wartościowych źródeł. Same cenne informacje!