Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna. Tak, wpływ hostingu na pozycjonowanie stron może być spory, zwłaszcza jeśli nasz serwer ma problemy z szybkością czy dostępnością. Usługa hostingowa bardzo często nie jest elementem, na który właściciele mniejszych serwisów internetowych zwracają szczególną uwagę. Jest to jednak bardzo poważna kwestia, która w raz z rozwojem strony internetowej może mieć ogromny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Takie czynniki jak wydajność czy ciągłe awarie negatywnie oddziałują nie tylko na ranking domeny, ale również na zachowanie użytkowników, którzy zniechęcają się do korzystania z usług naszej witryny. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego hosting ma wpływ na pozycjonowanie strony i o czym pamiętać, wybierając serwer, to koniecznie przeczytaj ten tekst do końca.
Czym jest hosting?
Kiedy chcemy opublikować swoją stronę internetową zazwyczaj skupiamy się przede wszystkim na nazwie domeny. Chcemy by była ona atrakcyjna i opisywała dobrze zakres naszej działalności. Kwestie techniczne często są dla nas niezrozumiałe, więc korzystamy ze standardowych usług hostingowych, nie wnikając w to, czym naprawdę są.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, czym jest hosting. Aby strona mogła być wyświetlana w wyszukiwarce – u innych użytkowników niż my sami – wszystkie jej zasoby powinny być nieprzerwanie dostępne. Oznacza to, że dysk musi być cały czas podłączony do prądu, a dodatkowo niezbędny jest szybki internet. W teorii możemy więc umieścić stronę na swoim komputerze, który zawsze będzie włączony. W praktyce byłoby to jednak bardzo nieefektywne i prowadziłoby do wolnego działania strony, awarii i uszkodzenia sprzętu. Z tego względu usługę hostowania domeny na serwerze zleca się profesjonalnym firmom, które dysponują wysokiej klasy sprzętem, który wyposażony jest w wydajne systemy chłodzenia, dodatkowe zasilanie, bardzo szybki internet etc.
Hosting jest usługą wynajęcia przestrzeni dyskowej razem z szeregiem dodatkowych świadczeń jak moc obliczeniowa, łącze internetowe, poczta www. Warto wiedzieć, że serwery mają swoje limity, które wraz ze wzrostem liczby plików i odwiedzających użytkowników powinny być systematycznie zwiększane.
Jakie są rodzaje hostingu?
Jakie są jednak rodzaje hostingów, z którymi możemy się spotkać? Oczywiście mamy do dyspozycji darmowe hostingu, które z całą pewnością nie sprawdzą się w stronach sklepów internetowych, a nawet w mniejszych witrynach usługowych. Mamy tu do czynienia z niewielką przestrzenią dyskową, małą wydajnością i sporą awaryjnością. Jest to rozwiązanie, które można wykorzystać, jeśli uczymy się stawiać swoje pierwsze strony internetowe. W każdym innym przypadku będzie to zły wybór.
Nieco wyżej znajdują się hostingu współdzielone. W tym przypadku nasza szybkość ładowania, stabilność, a także reputacja są niestety zależne od innych użytkowników serwera.
Hosting dedykowany to profesjonalne rozwiązanie. Właściciel strony otrzymuje tutaj do dyspozycji cały serwer z wszystkimi jego zasobami. Wydajność jest tu przede wszystkim zależna od pakietu, jaki wykupiliśmy. Wiele sklepów internetowych korzysta właśnie z takiego rozwiązania.
Ciekawym rozwiązaniem są hostingi VPS ( Virtual Private Server) – jest to wirtualnie wydzielony serwer na fizycznej maszynie. Jest to lepsze wyjście niż serwer współdzielony, ponieważ nasza wydajność nie jest zależna od działań innych stron, które znajdują się na tej samej maszynie.
Hosting w chmurze jest bardzo elastycznym i bezpiecznym wyborem. Daje nam wiele możliwości rozbudowy, a w przypadku awarii nasza witryna jest automatycznie dostarczana z innego serwera. Wymaga jednak większej wiedzy od osoby, która będzie zajmowała się jego obsługą.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu, jeśli zależy nam SEO
Dostępność strony internetowej jest najważniejszym elementem. Jeśli nasz serwis przez dłuższy czas będzie niedostępny dla użytkowników i robotów Google może to mieć bardzo negatywny wpływ na nasze pozycje w wyszukiwarce Google, zwłaszcza jeśli taka sytuacja regularnie się powtarza. Oczywiście za niedostępność strony mogą odpowiadać również błędy w naszym serwisie, jednak w wielu przypadkach to właśnie dostawca hostingu jest odpowiedzialny za to, czy nasza strona się wyświetla w przeglądarce czy też uzyskujemy odpowiedź serwera w postaci błędu 500. Warto więc sprawdzić jak wygląda historia naszego hostingodawcy i jaką dostępność oferuje. Problemy z aktualnym hostingiem możemy sprawdzić z poziomu Google Serach Console, przechodząc do zakładki statystyki indeksowania, a nastanie „Stan hosta”.
Jeśli stawiamy na bardzo tani hosting współdzielony, to musimy się liczyć z tym, że nasi sąsiedzi również mogą mieć wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Niska reputacja serwera, który wynika z dużej ilości stron spamerskich ulokowanych na nim, może doprowadzić do tego, że nasza strona www będzie coraz mniej atrakcyjna dla algorytmu Google. Kiepska reputacja hostingu może też wpłynąć na to, że maile, które wysyłamy wpadają do spamu. Jeśli już przy zaufaniu jesteśmy, to nie możemy zapomnieć o certyfikacie ssl. Nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, jednak często jego brak wzbudza niepokój u użytkowników, którzy szybko opuszczają naszą stroną, a takie zachowanie ma ogromny wpływ na SEO.
Czas odpowiedzi serwera, czyli inaczej szybkość ładowania strony od kilka dominują dyskusje związane z techniczną optymalizacją witryny. Jest to bardzo istotny czynnik rankingowy od czasów, gdy Google ogłosił Core Web Vitals i Mobile Update. Szybkość strony ma więc niebagatelne znaczenie. Oczywiście również w tym wypadku po stronie hostingu leży tylko część odpowiedzialności, jednak dobrze napisana storna lub aplikacja będzie znacznie szybsza. Analizując stronę pod tym kątem warto sprawdzać parametr TTFB, czyli Time To First Byte. Powinien być on możliwie najniższy. Warto postawić więc na serwery, który wyposażone są w bardzo szybkie dyski SSD, dzięki którym dostęp do plików jest bardzo wydajny. Jednocześnie procesy w naszym hostingu powinny być jak najnowsze i najmocniejsze. Niezbędne jest również posiadanie najnowszej wersji PHP wgranej na serwer.
Wybierając hosting musimy również zwrócić uwagę na jego wydajność. W przypadku małych stron firma hostingowa może oferować małą liczbę błędów i szybkie ładowanie, jednak wraz ze wzrostem popularności twojej strony mogą pojawić się problemy z tymi parametrami. Hosting dla Twojej strony zawsze powinien być bardziej wydajny i oferować nieco większe zasoby niż Twoje aktualne potrzeby.
Niezwykle ważna jest również lokalizacja Twojego serwera (adresu ip). Nie chodzi tu oczywiście tylko o szybkość, ale jest to parametr, którego nie możemy pomijać. Bliższa odległość pomiędzy odbiorcą i nadawcą ma oczywiście pozytywny wpływ na wspomniany wcześniej czynnik TTFB. To jednak nie wszystko. Od czasów zmian w algorytmie na korzyść lokalnych wyników geolokalizacja ma bezpośredni wpływ na to, jakie pozycję w wyszukiwarce zajmujemy dla konkretnego użytkownika. Jeśli więc chcemy pozycjonować swoją stronę w Niemczech, to powinniśmy zadbać nie tylko o to, by domena posiadała końcówkę *.de, ale również o to, by serwer znajdował się fizycznie w tym kraju. Profesjonalne firmy hostingowe posiadają tak zwane CDN, czyli Content Delivery Network. Jest to sieć serwerów lustrzanych, które przesyłają do użytkownika odpowiedź z najbliższego lokalizacyjnie miejsca. Z całą pewnością warto zadbać o to, by nasz dostawca oferował takie rozwiązanie.
Jeśli inwestujemy w pozycjonowanie naszej strony, to z całą pewnością zakładamy, że będzie się ona rozwijać. Należy wziąć pod uwagę, że będziemy potrzebować w przyszłości większych zasobów. Dostawca hostingu powinien więc oferować szybką formę zwiększenia wydajności, by nie utrudniać skalowania naszego biznesu. Migrację między różnymi serwerami zawsze obarczone są szeregiem niebezpieczeństwem dla pozycji i funkcjonowania samego serwisu. Jeśli jednak od samego początku zdecydujemy się na to, by zainwestować w dobry serwer, to zwiększony ruch i rozbudowa strony nie będą stanowiły dla nas poważnego wyzwania.