10 porad jak pisać teksty pod pozycjonowanie

[Głosów:1    Średnia:5/5]

10 porad jak tworzyć teksty na bloga firmowegoTeksty w internecie można porównać do modnej odzieży. Dobrej jakości, oryginalne i niepowtarzalne treści mają większą szansę na rozgłos i długofalowe utrzymanie się na szczycie. Przesada i skomplikowany język artykułu nie przyciągną czytelników. Najlepszą opcją jest pisanie w myśl zasady: tworzę coś, co jest najlepszym tekstem na świecie. Zastosowanie kilku słów-kluczy, które internauta najpewniej wpisze w wyszukiwarce, sprawi, że Twój artykuł będzie często „odwiedzany”. I o to chodzi.

Aby Twój tekst znalazł się w czołówce proponowanych artykułów przez najbardziej znaną w Polsce wyszukiwarkę Google, należy zastosować się do kilku ważnych zasad.

Na skróty:

Jak używać słów kluczowych

Używaj ich rozważnie

„Strzelanie” słowami kluczowymi nie jest najlepszą taktyką. Tekst może przez to stracić na jakości i przypominać nienaturalną zbieraninę słów, a Ty stracisz szacunek w oczach klientów. Twój tekst, zamiast zdobyć dobrą pozycję w Google, może zostać uznany za spam. Tym samym algorytmy zignorują artykuł. Zastosowanie dwóch lub trzech słów kluczowych jest optymalną opcją i w zupełności wystarczy.

Nie ma miejsca na niedbalstwo

Diabeł tkwi w szczegółach. Jeśli jest Ci trudno złożyć kombinację słów kluczowych, pomyśl, co Ty byś wpisał w wyszukiwarkę, gdybyś np. potrzebował skorzystać z usług firmy organizującej przeprowadzki? Ogólne pojęcie „przeprowadzka” niewiele mówi, bo może odnosić się porad w składaniu ubrań, a nawet tytułu filmu. Lepiej wybrać frazę „firma przeprowadzkowa”. Być może nie jest to ciąg płynnych, logicznych słów, jednak klienci najczęściej używają skrótów myślowych, nie operując długimi opisami. To strona, którą wybiorą, ma im dostarczyć kompletu informacji.

Warto także użyć nazwy miasta, w którym działa Twoja firma. Wtedy wyszukujący ma ułatwiony kontakt bezpośredni i jest pewny, że może liczyć na szybką realizację swojego zlecenia, np.: „firma przeprowadzkowa Gdynia” lub „firma przeprowadzkowa z Gdyni”. Nie jest zalecane zbyt duże zawężanie słownictwa we frazach kluczowych, gdyż może się to wiązać z redukcją liczby odwiedzin na stronie. Miej na uwadze zasadę: myśl jak Twój klient, a efekty przyjdą same.

Long tail

W odróżnieniu od krótkich słów kluczowych, których najczęściej używają klienci, frazy z długiego ogona to coś dla Ciebie. Jeżeli dana osoba wpisze w wyszukiwarkę „panele podłogowe”, a szuka paneli winylowych, których nie masz, to owszem, może trafić na Twoją stronę, ale prócz wygenerowania większego ruchu nie przybędzie Ci zamówień. Dlatego ważna jest metoda wykorzystywania słów kluczowych z tzw. long tail, czyli doprecyzowanie wyników wyszukiwania. Ruch będzie mniejszy, ale znajdzie to przełożenie we wzroście sprzedaży, bo na Twoją stronę trafią tylko takie osoby, które będą zainteresowane ofertą Twojej firmy.

Gimnastyka językowa

Nie zamykaj się na synonimy. Powtarzanie jednego słowa kluczowego w co drugim zdaniu utrudnia czytanie i sprawia, że Twój tekst wygląda tak, jakby pisał je ktoś niezbyt kompetentny. Ubogie słownictwo to spora wada, przez co artykuł jest toporny. Pewnie nie raz zdarzyło Ci się w myślach poprawiać po kimś jakieś sformułowanie lub fragment zdania. Nie bądź hiperpoprawny, jednak pamiętaj, że tekst, w którym rzadko powtarzają się te same zbitki wyrazowe, jest bardziej atrakcyjny i „lżejszy” w czytaniu.

Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem odmiany wyrazów, więc nie bój się odmieniać rzeczowniki i używać liczby mnogiej.

Nadinterpretacja nie jest wskazana

Osoba szukająca interesujących dla siebie treści chce trafić na stronę, na której znajdzie odpowiedzi na swoje pytania. Dlatego nie używaj click baitu. Jeżeli nie prowadzisz firmy związanej z kampanią linków sponsorowanych, nie używaj frazy „linki sponsorowane”. Choć są to chwytliwe i popularne słowa kluczowe, ryzyko utraty klientów i pomijanie w algorytmach Google nie są warte tego zabiegu.

Zwracaj uwagę na zamieszczane linki

Różnorodność jest Twoją siłą

Stosowanie w tekstach słów kluczowych zostało już wspomniane. Jednak interesującą formą jest słowo lub fraza, która jest linkiem przenoszącym na inną stronę (np. kolejny artykuł na Twojej witrynie).

Wyróżnia się dwie grupy anchor tekstów (ang. tekstów-kotwic).

  1. bezpieczne – obrazek będący linkiem w formie graficznej, albo czysty adres URL,
  2. ryzykowne – słowo klucz + nazwa Twojej firmy, konkretna fraza kluczowa.

Wraz z ilością linków dobrych jakościowo, które prowadzą do strony Twojej firmy, wzrasta jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Trzeba liczyć się z ewentualnymi karami nałożonymi na serwis w związku ze sztucznym linkowaniem, jednak w przypadku linkowania wewnętrznego nie występuje żadne ryzyko. Błędem jest skupianie się tylko na jednej metodzie zamieszczania linków. Umiejętne operowanie nimi i zadbanie o ich zróżnicowanie ze względu na formę pozwoli na uzyskanie wysokich pozycji Twojej strony. Pozycjonowanie jest bardzo ważne.

„Higiena” pracy

Kopiuj – wklej

Coś raz opublikowane, nie zniknie z sieci. Dlatego nie warto psuć renomy własnej firmy z czystego lenistwa. Poza tym może z tego wyniknąć przykra w skutkach sytuacja, gdy Google zbanuje stronę. A może się tak stać dzięki programom i narzędziom, które sprawdzają, czy zamieszczony artykuł nie jest plagiatem. Jednym z nich jest plagiarisma, czyli tzw. policja antyplagiatowa. Istnieje możliwość ustawienia powiadomień dotyczących każdorazowego skopiowania Twojego tekstu, dlatego w tym przypadku kłamstwo może mieć krótkie nogi.

Nie kombinuj – piszesz dla ludzi

Pamiętaj, że Twoim odbiorcą jest człowiek, a nie algorytm wyszukiwarki. Owszem, tekst dopracowany pod kątem wyszukiwarek jest Twoim priorytetem, jednak nie należy zapędzić się z hiperpoprawną, schematyczną formą, której bliżej do tekstów naukowych. Twój artykuł musi trafić do szerokiej „widowni” i aby tak się stało, powinien być przejrzysty, lekki w czytaniu o pozbawiony dużej ilości specjalistycznych sformułowań. Musisz znaleźć złoty środek, aby nie przesadzić w jedną lub drugą stronę.

Sprawdzaj to, co napisałeś

Nikt nie jest doskonały. Każdy może przeoczyć przecinek, literówkę, a edytor tekstu automatycznie zmienić wyraz wbrew Twojej woli.

Sprawdzenie tekstu tuż po napisaniu go nie zawsze pozwoli na wyłapanie wszystkich błędów. Ważne jest zrobienie sobie przerwy lub pokazanie artykułu komuś „z zewnątrz”, albo innemu korektorowi. Twój styl może zawierać luki, których nie dostrzegasz na pierwszy rzut oka.

Zasady techniczne – meta tagi

Jeżeli skupiasz się tylko na jakości swojego artykułu, pamiętaj, że nie tylko on sprawi, że klienci zainteresują się Twoją stroną. Przede wszystkim muszą ją znaleźć i wybrać z gąszczu innych propozycji, czemu służy pozycjonowanie strony:

tytuł na liście wyszukiwania powinien zawierać słowa kluczowe (meta title). Podobnie jest w przypadku nagłówka dla tekstu,

krótki opis pod tytułem nie zawsze jest stosowany, lecz powinno się pamiętać o tym, że widzi go Twój potencjalny klient. Masz dodatkową szansę zachęcić go do kliknięcia w Twój link,

– wstęp, rozwinięcie i zakończenie – aby tekst był w całości spójną, zwartą klamrą należy zastosować w nim kilka słów kluczowych – czcionkę można pogrubić dla lepszego efektu. Nieodłączną częścią będą śródtytuły, wyliczenia i akapity, przez co artykuł nie będzie jednolitą kolumną słów,

– obrazki – na nie najczęściej zwraca się uwagę. Umiejętnie zastosowane i rozmieszczone mogą przekazać więcej, niż kilkustronicowy tekst.

To tylko dekalog porad dotyczących tego, jak pisać teksty pod pozycjonowanie. Unikalne wykorzystanie składników technicznych czy marketingowych ma duży wpływ na to, czy Twoja strona zajmuje wysokie miejsce na liście proponowanych wyników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *