Marketing szeptany czym jest

Ludzie zdecydowanie bardziej ufają produktom i usługom, o których od kogoś usłyszeli, dostali rekomendacje. Z tego względu dużą popularnością cieszy się tzw. marketing szeptany. Wyjaśniamy na czym polega i w jaki sposób może pomóc w promocji Twojej działalności!

Czym jest marketing szeptany

Marketing szeptany to zakres działań marketingowych mających na celu rozprzestrzenienie pozytywnych informacji na temat określonej osoby lub firmy, w sposób bezpośredni, ale naśladujący naturalny i przypadkowy. Kanałem komunikacyjnym w tym przypadku zwykle jest rozmowa, udział w dyskusji itp. W dobie Internetu stwarzanie takich sytuacji jest szczególnie wygodne i proste.

Czym jest marketing szeptany w praktyce? Sprytnym, nienachalnym powodowaniem rozmów, skłanianiem do dyskusji i wygłaszaniem opinii na temat danej marki, produktu itp. Badania wykazują, że konsumenci znacznie częściej kierują się przy zakupach zdaniem innych osób, niż reklamami. Czyjaś pozytywna rekomendacja wydaje się bardziej wiarygodna, dlatego wzbudza większe zaufanie.

Marketing szeptany polega także na zwiększaniu świadomości istnienia określonej usługi, produktu lub firmy. Umiejętne wywołanie dyskusji na wybrany temat spowoduje naturalny proces stopniowo rosnącego zainteresowania odbiorców. Jest to znacznie bardziej przystępne, niż bezpośrednia reklama. Marketingowcy muszą w takim przypadku jedynie spontanicznie wywołać rozmowy na określony temat, a reszta potoczy się sama – pożądane informacje zostaną rozdystrybuowane przez odbiorców.

Jak szeptać by dotrzeć do odbiorców

Nachalne, zbyt bezpośrednie reklamy potrafią przynieść odwrotny skutek, zniechęcając potencjalnych klientów. Efektywny marketing szeptany powinien więc być jak najbardziej wiarygodny i przystępny. Jeśli odbiorcy zorientują się lub będą mieli chociaż cień podejrzeń, że dana opinia czy dyskusja są intencjonalne, stracą zaufanie do danej firmy, ponieważ w pewien sposób poczują się oszukani bądź namawiani. Z tego względu absolutnie należy więc unikać przekazów, które nadmiernie, bezceremonialnie wychwalają daną markę czy przedsiębiorstwo. Bezwzględnie nie powinno się także rozprzestrzeniać informacji nieprawdziwych. Spisano już nawet listę etycznych zasad, którymi trzeba kierować się przy stosowaniu marketingu szeptanego. Znaleźć je można na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).

Jak prowadzić kampanię marketingu szeptanego

Do odbiorców najlepiej dociera się kanałami komunikacyjnymi, z których codziennie korzystają. Najwygodniej, a przy tym najskuteczniej jest więc rozprzestrzeniać informacje marketingowe jako posty czy wpisy. Portale społecznościowe, fora, blogi itp. stanowią doskonałą przestrzeń dla praktyk tego typu. Nawet pozornie zwyczajne komentarze, zamieszczone w odpowiednim miejscu i czasie, również gwarantują zadowalające efekty.

Jeśli nie wie się, jak szeptać by dotrzeć do odbiorców, zawsze warto pamiętać o tym, że przekazywane informacje powinny być w pewnym stopniu ciekawe czy intrygujące. Przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta to połowa sukcesu! Zwiększenie rozpoznawalności swojej marki lub firmy to ogromny krok w stronę szerszej promocji i innych zabiegów marketingowych!

Jak skutecznie przeprowadzić kampanie marketingu szeptanego

Wszystkie planowane zabiegi związane z marketingiem szeptanym powinny tworzyć spójną kampanię, która zmaksymalizuje pozyskane z tego tytułu korzyści. Poszczególne etapy będą wtedy idealnie ze sobą współgrać, gwarantując najlepsze możliwe efekty. Istnieje wiele sprawdzonych strategii, które umożliwiają szybkie rozpowszechnienie pozytywnych informacji o firmie, ale także wzbudzenie ogólnego zainteresowania, które często prowadzi do zdobycia nowych klientów. Odpowiednio przeprowadzone działania sprawią także, że prowadzone przedsiębiorstwo będzie cieszyć się ogólną, dobrą opinią, co ma ogromny wpływ na wizerunek firmy w Internecie.

Ponieważ współcześnie Internet jest zdecydowanie medium o największej sile przekazu, wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak skutecznie przeprowadzić kampanie marketingu szeptanego. Współcześnie stosuje się kilka różnorodnych metod, które z powodzeniem można ze sobą łączyć. Oto przykłady najpopularniejszych strategii!

Lider Opinii

Wiele osób przed zakupem jakiegoś produktu czy skorzystaniem z usługi szuka informacji na dany temat w Internecie. Bardzo często widząc wiele pozytywnych opinii lub rosnącą popularność danego artykułu, ulega ogólnej ekscytacji i szybciej podejmuje decyzję o zakupie. Szczególnie skutecznie działa jednak opinia zaufanego autorytetu, np. lubianego blogera, youtubera czy instagramera. Nawiązując współpracę z taką osobą można jej np. przesłać produkt do przetestowania i zrecenzowania, przekonać do zachęcania do skorzystania z danej usługi itp. Wierni fani ufają swoim ulubieńcom, dlatego istnieje duża szansa, że zainteresują się promowanymi treściami. Taka opcja to też doskonały sposób na dotarcie do pokaźnej liczby odbiorców bez dużego wysiłku.

Ekspert/Rzecznik Marki

Większość ludzi szukających informacji na temat produktu czy usługi, który planuje nabyć, jest już silnie zdecydowana na ten zakup. Wystarczy więc zachęcić ich do wybrania odpowiedniej oferty. Doskonale działa wtedy tzw. Ekspert lub Rzecznik Marki. Jest to osoba, która jest świetnie zaznajomiona nie tylko z tym, co promuje, ale też posiada specjalistyczną wiedzę z danej dziedziny czy sektora. Wtedy w momencie, gdy np. na forum czy portalu społecznościowym napotka niezdecydowanego konsumenta, może mu służyć poradą i wsparciem. Wtedy zdobędzie jego uwagę oraz zaufanie. Na koniec wystarczy, że zachęci go do zakupu promowanego produktu.

Kampanie researchowe

Ludzie są z natury ciekawi, dlatego lubią próbować nowe rzeczy. Jeśli do tego są one darmowe, a po wszystkim można wyrazić swoją opinię, tym większe zainteresowanie. Wiele firm decyduje się więc na wcześniejsze bezpłatne udostępnianie wersji próbnych projektowanego produktu lub usługi. Dzięki temu szybciej zbierze się informacje zwrotne od klientów, które mogą mieć niebagatelny wpływ na poprawę formy produktu finalnego. Taka kampania nie tylko pozwala więc zwiększyć świadomość istnienia swojej firmy, ale także pozytywnie wpłynie na jej wizerunek, jako marki, która ma na względzie zdanie swoich klientów. Co więcej, konsument który testował dany produkt w przyszłości chętniej znowu po niego sięgnie, ponieważ będzie on już mu znany.

Buzz Marketing

Tym, co jednak najskuteczniej przyciąga uwagę odbiorców, jest sensacja. W dobie Internetu bardzo łatwo można stworzyć ciekawy czy nawet szokujący content. Taka reklama wcale nie musi być dosłowna – wystarczy, że przykuje uwagę potencjalnych klientów. Bardzo zaintrygowany odbiorca włoży wysiłek w znalezienie wyjaśnienia lub firmy stojącej za daną kampanią i w ten oto sposób lepiej ją zapamięta.

Im dany klip, plakat czy inna forma przekazu będzie bardziej wzbudzała zaciekawienie, tym więcej ludzie będą o tym rozmawiać. Buzz po angielsku oznacza „szum” lub „gwar” i właśnie takie zjawisko mają powodować te praktyki. Naturalne wywołanie dyskusji zwiększa świadomość istnienia marki, czyli poszerza grono potencjalnych odbiorców.

Zalety internetowego buzz marketingu

W ostatnich czasach zdecydowanie największą popularnością cieszy się specyficzny rodzaj marketingu szeptanego, czyli buzz marketing. Gdy odbiorcę coś zaciekawi, zaraz może udostępnić obejrzany materiał np. za pośrednictwem portalu społecznościowego, przesłać go do znajomych przez komunikator itp. Przez to ten „buzz”, czyli szum, zacznie bardzo szybko się generować, a co za tym idzie – dana informacja dotrze do ogromnej liczby ludzi. Co więcej, wzmożona aktywność pod danym postem zazwyczaj sprawia, że jest on bardziej widoczny. Najważniejsze, to wiedzieć jak zacząć, a reszta tak naprawdę rozwinie się sama. Buzz marketing nie musi jednak koniecznie korzystać z Internetu – sensację mogą przecież wywołać np. bilbordy, reklamy w czasopismach czy telewizji, instalacje w przestrzeni miejskiej itp.

Jakie sa zalety buzz marketingu

Na podobnej zasadzie działa marketing wirusowy, uznawany za odmianę tej metody. W tym przypadku Internet jest koniecznym medium, które umożliwia rozprzestrzenianie się informacji na podobnej zasadzie, jak wirusy – stąd właśnie pochodzi nazwa, która zaczerpnięta została z angielskiego określenia „going viral” (rozprzestrzeniać się). Opublikowanie w Internecie nieoczywistego, kontrowersyjnego, zabawnego lub ciekawego materiału, który w pewien sposób będzie wiązał się z promowaną firmą, zwiększy jej rozpoznawalność i poprawi wizerunek. Takim „viralowym” medium może być krótki film, utwór muzyczny, gra wideo itp. Zaciekawieni odbiorcy będą sobie przesyłać takie materiały, czyli „zarażać siebie” tym „wirusem”.

Liczne zalety internetowego buzz marketingu sprawiają, że jest to jedna z najpowszechniejszych metod reklamowych, wykorzystywanych również w procesie pozycjonowania stron. Przede wszystkim takie kampanie są stosunkowo niedrogie w realizacji. Nawet jeden nieprofesjonalnie nagrany film może wywołać falę dyskusji i niesłabnące zainteresowanie. Wykonanie takiego materiału będzie sprawne, tanie i stosunkowo proste – najważniejszy jest pomysł oraz przekaz!

Dodatkowo taka forma reklamy pozwala na bieżąco badać odzew odbiorców, co później pozwoli dostosować swoje działania do ich reakcji. W razie niepowodzenia można zrewidować swoje metody i wdrożyć inną strategię, nie narażając się na pogorszenie wizerunku. Jeśli zaś obrana droga okaże się sukcesem, klienci z pewnością będą zachwyceni pomysłowością firmy, więc wyrobią sobie o niej dobre zdanie.

Cennik marketingu szeptanego

W sieci istnieje mnóstwo firm, które oferują usługi związane z realizacją marketingu szeptanego. Niestety większość z nich jest bardzo niskiej jakości. Jednozdaniowe posty tworzone na niepowiązanych tematycznie forach i blogach stały się normą. Działania takie nie są profesjonalne i zamiast zachęcić użytkownika do skorzystania z oferty firmy, przynoszą skutek odwrotny do oczekiwanego. Jak nie dać się naciąć na niskiej jakości szeptankę? Zwróć uwagę na jej koszt – jeśli jest podejrzanie niski prawdopodobnie w raporcie otrzymasz listę przypadkowo dobranych słów.

Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić że ceny dobrze wykonanej usługi marketingu szeptanego kształtują się aktualnie w Polsce następująco:

Lp.UsługaKoszt
1Post z linkiem na forum10 – 25 zł/netto
2Post bez linka na forum10 – 20 zł/netto
3Komentarz z linkiem na blogu15 – 25 zł/netto
4Komentarz bez linka na blogu10 – 20 zł/netto

Podsumowanie – czym jest marketing szeptany

Marketing szeptany to nowoczesny, niezwykle skuteczny sposób na sprawną promocję. By zwiększyć rozpoznawalność i poprawić wizerunek swojej firmy, koniecznie należy stosować sprawdzone, modne praktyki. Warto pamiętać o tym, że współczesny odbiorca jest coraz bardziej przyzwyczajony do takiej reklamy, tracąc zainteresowanie dawnymi metodami. Jeśli więc chcesz, by Twoja działalność była widoczna oraz by przyciągnęła rzesze klientów, wywołaj wokół niej pozytywny szum – postaw na marketing szeptany!

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.